Nekromanti Kartor och verktyg för att skriva äventyr

Daikil

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
6
Jag har ett tag nu skrivit på ett äventyr till hjältarnas som jag senare även funderar på att släppa till allmänheten men jag har ett litet problem. Jag har ingen aning om hur man gör snygga kartor eller vart jag ska vända mig om jag vill få en sådan ritad. Äventyret jag skriver utspelar sig i en "övergiven" stad och en viktig del av hur äventyret spelas är att spelarna får en karta över staden så de kan välja själva vad de vill undersöka för något, varje plats på kartan har alltså ett kapitel i texten så att spelarna själva får välja i vilken ordning de gör saker och ting.
Så min fråga är mestadels finns det verktyg för att göra bra kartor över en stad eller bör jag leta efter någon "kartritare"? Andra verktyg som kan vara användbara för skrivandet av ett äventyr välkomnas också.
 

Daikil

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
6
Måns;n272747 said:
Det finns massor av kartritarprogram, och det går även att utmärkt att rita för hand, eller i ex Photoshop, Illustrator etc. Men det finns inget som slår: https://watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator om du snabbt vill ha fram en karta utan något som helst jobb.
Ja jag kikade på det där och jag gillar stilen men jag behöver rita en mer specifik karta snarare än generera en slumpad iom att kartan ska vara kopplad till det som skrivits. Funderar på om jag kanske bara ska försöka rita något med liknande stil.
 
Top