Kartlinjer

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
En kanske fånig fråga, men "kompassroslinjerna" som är dragna på kartan, hur är de tänkta att användas? Jag vet inte vad de kallas, vilket gör det svårt att försöka hitta en beskrivning på hur de är tänkta att användas även på kartor ifrån andra världar (som Jorden).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag är osäker på vad de kallas på svenska, men på engelska rör det sig om "windrose network" - inte att förväxlas med de loxodroma linjer man ser på moderna sjökort, som anger longitud och latitud - sådant finns inte i vårt Kopparhav eller på den tekniska nivå Athos befinner sig på. Portolaner och andra kartor är opålitliga, och vindrosorna och deras linjer används som stöd vid navigation - man tar ut en kurs som en parallel till en av linjerna och siktar mot rätt vindros för att komma ungefär rätt.

Sök på windrose network och rhumb lines
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
På bokrean finns en rätt så trevlig bok vid namn "Fantastiska kartor" om man vill nosa lite på kartutveckling genom tiderna. Det är inte på något vis en djupdykning men många fina bilder av representativa kartor från olika ögonblick i historien och med en liten "rundtur" på varje karta där det fokuseras på vissa delar. Den innehåller även lite text som diskuterar element av kartor och hur man utgick från existerande kartor på gott och ont och vad för olika syften som fanns med kartor, inte alltid reseanvisning.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Tyvärr hittade jag en slarvöversättning eller slarvfel i originalet där det står väster ena gången och öster andra om samma sida om en delningsmeridian. Boken är dock fortfarande intressant om man vill nosa lite på karthistoria och har många bilder på kartor.
 
Top