Nekromanti kart problem II

G

Guest

Guest
ja nu har ja fixar en någorlunda snygg (fårm på en) karta. nu Problem II skogar, landsgränser, sjöar, berg!, öknar osv

hur gör man en riktigt snygg karta (på paintshop pro 5)

/jenz
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
211
Re: kart problem II - inte helt seriöst

Men du.. alla vet väl att samtliga kartor till alla spel ska nedtecknas på rutigt A4-papper...

*** Steampunk rockar fett! ***
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: kart problem II - inte helt seriöst

Ditt system är jättebra. But bite this! Man gör det i datorn och skriver ut det på rutform. Det bidrar till att man kan producera många identiska kartor på mkt kortare tid. Rutat papper regerar monumentalt!

mvh
/joakim kalcidis
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Det bästa sättet tycker jag är att rita alla konturer på papper, scanna in och färglägga och sedan skugga om vill. Det blir enklast så.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Tips till kartmålare!

jag tycker det bästa är att måla kartor för hand!
om man saknar ider på hur världen ska se ut så kan man ta en titt på en vanlig karta och se hur det ser ut där... med kuster och berg och sånt...
om man ska göra en hul värld (och inte bara något land) så är det viktigt att tänka på klimatet... om det är jätte varmt så är det ofta öken... om det är kallt så är det tvärt om...
erg och hav kan också förändra klimat, det är bara att kolla på en verklig karta och se efter hur det ska vara...
städer förr i tiden plaserades ut väldigt omsorgsfullt... antingen är det en blommande handelsstad (antingen vid kusten, floder, vid någon viktig pass mellan berg eller någon stad mellan två inlands länder)
eller så kan det vara en försvars stad och då ligger det oftast vid gränsen där det är lätt att försvara eller så ligger det vid kusten eller inloppet till någon viktig flod

det är många viktiga saker att tänka på om man ska göra en karta om den ska bli "riktig"

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Jag ritar mina kartor förhand och då börjar jag med att rita konurerna till kontinenterna. Jag fortsätter med bergskedjor vid lämpliga plattser (titta i en kartbok och se hur de ligger där) därefter kommer lands gränser där det passar tex vid floder bergskedjo m m. Sisst men inte minst städer där marken skall vara bördig finns det fler och vid t ex. öken områden färre. Tänk på att handels städer ska plasereras strategisgt där folk reser förbi. Lika så försvars städer där det är troligast för annfall.

I was here.
Now I'm far away.
 

jenz

Veteran
Joined
29 May 2001
Messages
8
photoshop

(jenz) ja nu har ja fixat photoshop... hur e de man gör? ja har en karta med bara konturerna, och ska sätta in skog, berg osv. är det bland [filter] ? där är ju "brush strokes"
men vilka av de... och ska men måla efter man har valt ett filter??? :O) snälla svara
 
Top