Karkionen från Ixelles

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
"På bussen hem sitter han ihopsjunken i sätet och klottrar i sin franskaläxa. En varelse med fladdermusvingar och panterhuvud som läser en trollformel ur en bok." :heart:

Ixelles, Johannes Anyuru, 2022 @Sinisa_
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag läser också Ixelles just nu : ) Det är många snygga rollspelsreferenser i början!

Men mest fascinerande hittills är Ruths yrke - ett slags orwelleskt PR-jobb med mytisk kraft i sina nästan-sanna memes. Som en (o)helig kombination av författare och PR-konsult, med Cambridge Analytica som arbetsgivare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
"På bussen hem sitter han ihopsjunken i sätet och klottrar i sin franskaläxa. En varelse med fladdermusvingar och pantervingar som läser en trollformel ur en bok." :heart:
Najs! Men vad är en pantervinge?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Panterhuvud hoppas jag att det kanske står i boken. Men man vet aldrig. Kan vara ett fel som slunkit förbi både mig och redaktören. Det finns, som vi nog har avhandlat tidigare, ett eldsprutande vildsvin som inte heter kalydon utan just... karkion.
Min typo, inte din ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Alltså, referenserna i Ixelles - karkioner, Proxy Delhaize, magikern Telach från Svart Duell.

@sinisa varför har du skrivit en bok specifikt för mig!! ;) (Hur många finns det i Belgien som är inlästa på Äventyrsspels 80-talsutgivning.)

Fantastisk läsning. Tankfullare och på något sätt sorgsnare än Mödrars tårar. Håller med om att Ruths agentur är utmärkt modernt cyberpunkstoff.
 
Top