Nekromanti Karaktärsskapande: Ålder

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Ålder är något som fortfarande påverkar karaktärsskapandeprocessen i några rollspel, men majoriteten av rollspel verkar inte göra någon större skillnad på ålder nuförtiden. Att en person i sextioårs-åldern inte har lika stor smidighet, styrka, och uthållighet som en i tjugoårsåldern är ju ganska uppenbart, men är där någon som själv skapat husregler kring detta?

Började reflektera kring detta då jag är i processen av att skapa en ny karaktär för en kampanj och började tänka på hur våra grupper oftast ser ut (i princip är 90%+ av karaktärerna unga, standard är ca 20-30 år). Finns där några fördelar med att ge olika bonusar/begränsningar till olika åldersgrupper (extra slag på tabeller, mer/mindre grundattribut, fria enheter, osv)? Eller hade det bara skapat ett onödigt extra steg i karaktärsprocessen?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
1,888
Location
Eskilstuna
MaskeradeRosen;n336375 said:
Ålder är något som fortfarande påverkar karaktärsskapandeprocessen i några rollspel, men majoriteten av rollspel verkar inte göra någon större skillnad på ålder nuförtiden. Att en person i sextioårs-åldern inte har lika stor smidighet, styrka, och uthållighet som en i tjugoårsåldern är ju ganska uppenbart, men är där någon som själv skapat husregler kring detta?

Började reflektera kring detta då jag är i processen av att skapa en ny karaktär för en kampanj och började tänka på hur våra grupper oftast ser ut (i princip är 90%+ av karaktärerna unga, standard är ca 20-30 år). Finns där några fördelar med att ge olika bonusar/begränsningar till olika åldersgrupper (extra slag på tabeller, mer/mindre grundattribut, fria enheter, osv)? Eller hade det bara skapat ett onödigt extra steg i karaktärsprocessen?
Det blir ju en fråga om vad systemet är tänkt att göra.

Är det ett traddigt spel som eftersträvar att vara så verklighetssimulerande som möjligt? Då kanske det kan vara lite relevant att mekanisera ålder. Är det ett lättsamt äventyrsspel där man ska kunna spela lite vem som helst? Då kanske det mest blir ett onödigt moment som kan begränsa valmöjligheterna. Är det ett generationsspel där man arbetar sig igenom flera generationer av rollpersoner? Då kanske åldern är väldigt relevant. Är det ett spel där alla rollpersoner är tonåringar alá Masks eller Flodskörden? Då känns det ju märkligt att mekanik för ålder. Är det ett storyspel som inte ens har några värden och förmågor? Det säger ju så klart sig själv.

Men generellt skulle jag nog säga att jag personligen tycker att det finns betydligt intressantare saker att mekanisera än att ge modifikationer för ålder.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
2,889
ceruleanfive;n336376 said:
Det blir ju en fråga om vad systemet är tänkt att göra.

Är det ett traddigt spel som eftersträvar att vara så verklighetssimulerande som möjligt? Då kanske det kan vara lite relevant att mekanisera ålder. Är det ett lättsamt äventyrsspel där man ska kunna spela lite vem som helst? Då kanske det mest blir ett onödigt moment som kan begränsa valmöjligheterna. Är det ett generationsspel där man arbetar sig igenom flera generationer av rollpersoner? Då kanske åldern är väldigt relevant. Är det ett spel där alla rollpersoner är tonåringar alá Masks eller Flodskörden? Då känns det ju märkligt att mekanik för ålder. Är det ett storyspel som inte ens har några värden och förmågor? Det säger ju så klart sig själv.

Men generellt skulle jag nog säga att jag personligen tycker att det finns betydligt intressantare saker att mekanisera än att ge modifikationer för ålder.
Jag gissar att det är Eon eftersom det ligger på Eons forum.

;)

Men tyvärr inte några sådana regler för mig. Men jag tar gärna emot om det finns jag med.
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Med de nya reglerna så är det upp till digg att skapa en karaktär som är gammal. Alla karaktärer i eon 4 är på hjältenivå typ. Om du vill göra en gammal karaktär så bör du lägga färre tärningar i fysiska grundatribut så är du klar. Normalt är att man har 3T6 i ett attribut har du mer är du över medel. Så om man inte lägger några tärningar eller bara 1 på de grundatribut som du inte tycker ska vara höga så är du färdig sedan.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
69
Har ingen regel för detta men hade kunnat tänka mig följande:

För varje 10 år över 35 så får rollpersonen -1 på en valfri grundegenskap och får antingen 5 extra poäng till färdigheter eller ett slag på en händelsetabell.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
731
Location
Göteborg
En otestad husregel jag har är att för varje T6 man drar av från ett grundattribut får man ett slag på valfri händelsetabell. Man drar av så många T6 som känns motiverat av den ålder man väljer. Dvs ganska likt vad Kri skriver ovan fast fyra gånger "hårdare" avdrag för äldre.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Många av våra rollpersoner är äldre. När vi var tonåringar var rollpersonerna i tjugoårsåldern. Nu när vi själva är gamla så är rollpersonerna urgamla. Cohen the barbian typ.

Vi använder inga regler för det. Nu spelar vi ju inte Eon (inte än iaf) men min tanke är att en rollperson som klarar av att kvala in till level ett är en rollperson som är kompetent nog att kvala in till level ett. Dom är exakt lika starka, svaga, smarta, dumma, uthålliga osv som vilken annan level etta som helst. Sen huruvida det är så att i landets befolkning att det är exakt proportionerlig representation bland level ettorna? Det behöver det inte vara. Kan vara så att en frotz som är tillräckligt frobnikativ för att vara en level ett frobnikator kanske är mer ovanlig än en quux som är det. [Fyll i valfri kategori/egenskap/yrke efter eget huvud.] Men det tycker jag inte ska behöva färga hur rollpersonsgruppen vid just vårt bord ser ut. Vid vårt bord kanske den där en frotzen på hundra som är lika frobnikativ som dom flesta quuxar råkar sitta. Everybody's entitled to a little fantasy<3

På dom händelsetabeller vi använder (i boken XGE som är till ett annat rollspel än just Eon) finns det även dåliga saker. Man kan ha dragit på sig skulder eller upplevt stor sorg. Det är inte helt balanserat för dom flesta sakerna är bra snarare än dåliga, men, jag tillåter ändå dom att välja själv sin ålder. Att det kommer många händelser ger bara mer textur till karaktären och spelet. Så det kan ju vara nåt, släng in lite sämre händelser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,504
Location
Ludvika
Jag har mer och mer börjat avsky åldersregler eftersom de bara utgör ännu en begrännsning i karaktärsskapandet som egentligen är ganska märkligt. Sånna regler slutar i allmänhet med att min unga rollperson har mycket bättre grundegenskaper, men färre färdigheter. Jämfört med en gammal som har dåliga grundegenskaper men bra färdigheter.

Det innebär alltså att jag inte kan kan göra en ung nörd, med taskig koordination, aldrig har lyft något tyngre än sin laptop, men som är inne på sin tredje masters degree. Jag kan inte heller göra den där gamle skogshuggaren, som vid 50 års ålder fortfarande kan lyfta ett fält träd själv...

Enda "vettiga" systemet (utifrån min smak, och man vill ha möjligheten att ha både gamla och unga karaktärer) är att man har en poängpott som man fritt får distribuera mellan färdigheter och grundegenskaper och sånt och sen säga att "detta är hur rollpersonen ser ut i nuvarande ålder".

Dvs om jag gör en gammal person, säg 60 plus, och sätter 10 i smidighet, så betyder det att när den rollpersonen var ung hade den troligtvis mycket högre smidighet än så. Men nu i 60-års åldern är den 10.

Att istället utgå från att rollpersonen man skapar är 18 år, och sen applicerar en massa modifikationer fram och tillbaka för att justera åldern i efterhand är ju då bara en omständig omväg. Vet jag att jag får -4 på smidighet så innebär ju det bara att jag måste sätta 14 på smidighet för att få mina önskade 10 i slutänden. Då har man i princiup inte åstadkommit något förutom att göra saker mer komplicerade.

Eller om det inte går att sätta 14 så är vi istället tillbaka i scenariot ovan där det alltså inte går att göra vissa rollpersoner, hur logiska och rimliga de än är.
 

jensofsweden

Warrior
Joined
24 Mar 2014
Messages
370
I min grupp har vi kört att gamla RP byter 1x Attributtärning mot 1x slag på valfri bakgrundstabell, det har funkat bra då den gamla gumman i gruppen hänger med ynglingarna ganska bra :)
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Rymdhamster;n336450 said:
Jag har mer och mer börjat avsky åldersregler eftersom de bara utgör ännu en begrännsning i karaktärsskapandet som egentligen är ganska märkligt. Sånna regler slutar i allmänhet med att min unga rollperson har mycket bättre grundegenskaper, men färre färdigheter. Jämfört med en gammal som har dåliga grundegenskaper men bra färdigheter.

Det innebär alltså att jag inte kan kan göra en ung nörd, med taskig koordination, aldrig har lyft något tyngre än sin laptop, men som är inne på sin tredje masters degree. Jag kan inte heller göra den där gamle skogshuggaren, som vid 50 års ålder fortfarande kan lyfta ett fält träd själv...

Enda "vettiga" systemet (utifrån min smak, och man vill ha möjligheten att ha både gamla och unga karaktärer) är att man har en poängpott som man fritt får distribuera mellan färdigheter och grundegenskaper och sånt och sen säga att "detta är hur rollpersonen ser ut i nuvarande ålder".

Dvs om jag gör en gammal person, säg 60 plus, och sätter 10 i smidighet, så betyder det att när den rollpersonen var ung hade den troligtvis mycket högre smidighet än så. Men nu i 60-års åldern är den 10.

Att istället utgå från att rollpersonen man skapar är 18 år, och sen applicerar en massa modifikationer fram och tillbaka för att justera åldern i efterhand är ju då bara en omständig omväg. Vet jag att jag får -4 på smidighet så innebär ju det bara att jag måste sätta 14 på smidighet för att få mina önskade 10 i slutänden. Då har man i princiup inte åstadkommit något förutom att göra saker mer komplicerade.

Eller om det inte går att sätta 14 så är vi istället tillbaka i scenariot ovan där det alltså inte går att göra vissa rollpersoner, hur logiska och rimliga de än är.
Generellt sätt skulle jag säga att en person i sin ungdoms dagar har högre egenskaper än på ålderns höst, medans samma person förmodligen har erfarenheter och kunskaper vid sextio års ålder som är högre än när lämnade tonåren bakom sig. Skogshuggaren som har imponerande styrka vid femtio års ålder hade förmodligen ännu högre styrka vid trettio års ålder (inte nödvändigtvis), och din unge nörd har förmodligen massivt imponerande kunskapsfärdighetspoäng när de går i pension.

Min tanke var inte att en ung eller eller äldre person skulle vara bättre eller sämre, utan snarare funderade jag kring om det gick att skapa regler som gör ålder till en intressant komponent av karaktärsskapandet (eller om det finns en mening att ha detta). Detta borde väl kunna gå att genomföra utan att logiska och rimliga rollpersoner inte blir omöjliga? Ett exempel:

Ung karaktär:
+2 styrka
+2 rörlighet

Medelålders karaktär:
+2 i ett valfritt attribut
+1 i två valfria attribut

Gammal karaktär:
+2 Psyke
+2 Visdom

D.v.s genomsnittet för en ung människa är 3D6+2 i styrka medans en gammal karaktär har 3D6+2 i psyke.

Några andra tankar jag hade var typ en extra attributtärning för den unge eller extra slag på händelsetabeller för den äldre. Det finns många olika varianter som gör det helt möjligt att spela antingen en ung krigare eller en ärrad veteran där man inte har exakt samma förutsättningar men ändå får intressanta och kapabla karaktärer.

Men ja, som du skrev kanske det bara blir ett extra lager av regler som i slutändan inte tillför någonting.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,504
Location
Ludvika
MaskeradeRosen;n337072 said:
Generellt sätt skulle jag säga att en person i sin ungdoms dagar har högre egenskaper än på ålderns höst, medans samma person förmodligen har erfarenheter och kunskaper vid sextio års ålder som är högre än när lämnade tonåren bakom sig. Skogshuggaren som har imponerande styrka vid femtio års ålder hade förmodligen ännu högre styrka vid trettio års ålder (inte nödvändigtvis), och din unge nörd har förmodligen massivt imponerande kunskapsfärdighetspoäng när de går i pension.
Men det enda du åstadkommer genom att ge en gammal rollperson -2 på styrka, är att jag måste sätta 2 mer i styrka än vad jag vill att min rollperson ska ha, Jag ser ingen poäng att ta den omvägen, utan sätter hellre rätt värde redan från början och sen förutsätta "att den gamle rollpersonen säker var starkare än så när den var ung. Men nu är den så här stark".

Som jag skrev i inlägget förra inlägget:
Rymdhamster;n336450 said:
som man fritt får distribuera mellan färdigheter och grundegenskaper och sånt och sen säga att "detta är hur rollpersonen ser ut i nuvarande ålder".

Dvs om jag gör en gammal person, säg 60 plus, och sätter 10 i smidighet, så betyder det att när den rollpersonen var ung hade den troligtvis mycket högre smidighet än så. Men nu i 60-års åldern är den 10.

Det här är alltså min åsikt när man _skapar_ karaktärer. Om det sen finns regler för att blir äldre under spel sen, det är jag helt för. Satt i förhållande till relativ ålder, snarare än faktiska åldersgränser.

Dvs "efter 10 år in game får du -1 på styrka och rörlighet, men +1 på psyke och visdom", hundra procent okej! Sånt tycker jag är lite coolt. Men att arbiträrt säga "-2 på styrka vid 50 års ålder...." allt det gör att att uppmuntra mig till att sätta en ålder tillräckligt långt ifrån 50 för att det rimligen inte borde bli aktuellt under pågående spel.

Min preferens är helt klart att startålder borde vara ren "flavour", inte kopplat till om man vill vara en bra krigare, eller en bra kunskapare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rymdhamster;n337092 said:
Min preferens är helt klart att startålder borde vara ren "flavour", inte kopplat till om man vill vara en bra krigare, eller en bra kunskapare.
Håller helt med! Och så borde det bli OOC också. tycker tant 2097
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
2,556
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
2097;n336426 said:
Många av våra rollpersoner är äldre. När vi var tonåringar var rollpersonerna i tjugoårsåldern. Nu när vi själva är gamla så är rollpersonerna urgamla. Cohen the barbian typ.

Vi använder inga regler för det. Nu spelar vi ju inte Eon (inte än iaf) men min tanke är att en rollperson som klarar av att kvala in till level ett är en rollperson som är kompetent nog att kvala in till level ett. Dom är exakt lika starka, svaga, smarta, dumma, uthålliga osv som vilken annan level etta som helst. Sen huruvida det är så att i landets befolkning att det är exakt proportionerlig representation bland level ettorna? Det behöver det inte vara. Kan vara så att en frotz som är tillräckligt frobnikativ för att vara en level ett frobnikator kanske är mer ovanlig än en quux som är det. [Fyll i valfri kategori/egenskap/yrke efter eget huvud.] Men det tycker jag inte ska behöva färga hur rollpersonsgruppen vid just vårt bord ser ut. Vid vårt bord kanske den där en frotzen på hundra som är lika frobnikativ som dom flesta quuxar råkar sitta. Everybody's entitled to a little fantasy<3

På dom händelsetabeller vi använder (i boken XGE som är till ett annat rollspel än just Eon) finns det även dåliga saker. Man kan ha dragit på sig skulder eller upplevt stor sorg. Det är inte helt balanserat för dom flesta sakerna är bra snarare än dåliga, men, jag tillåter ändå dom att välja själv sin ålder. Att det kommer många händelser ger bara mer textur till karaktären och spelet. Så det kan ju vara nåt, släng in lite sämre händelser.
Jag gillar ditt inlägg och att du nämner Cohen The Barbarian gör inlägget ännu bättre! Discworld är awesome, sorry för OT.
 
Top