Ah..har aldrig vare sig gillat eller spelat Dungeons and Dragons utanför konvent....
Jag lirar egna regler. Jag gillar världen EA, men tycker inte om DoDv3-6's regler. Föredrar bredden och friheten i WoD Attributes och Abilities, samt deras extensiva system för förmågor, vilket jag använder. Dock har jag tagit stora influenser av 7th Sea (Five rings) rent tärningstekniska lösning, som jag betraktar som snabbare OCH mer precisa och därav lättspelade.
Varje ras har en bunden 'Discipline' och i förkommande fall förvalda förmågor (advantages).
Varje yrke har likaledes en discipline, liksom varje underyrke.
En RP börjar med första steget i sin ras discipline, men övriga nivåer eller nivåer överhuvudtaget i yrkesdisciplinerna kan enbart köpas för HP (eller XP som man erhållit av dåd, eftersom jag inte använder separata hjältepoäng).
Trollisar däremot har inga yrkesdiscipliner utan har istället ett större antal discipliner (och Magickal Paths) att använda istället för enskilda besvärjelser. Dessa kan givetvis höjas för vanliga XP, vilket är trollisarnas fördel. Det kostar som vanligt PSYp (läs: Manap.) att trolla och är den begränsning trollisar har.
Religiösa RP har separata 'förmågor' att tillgå från Dark Ages - Inquisition.
System med 'Sword schools' har plagierats nästan rakt av för att ersätta stridskolor. Varje land, ras och vissa yrken har fått en skola tilldelad, för att visa enhetligheten i stridsträning (i förekommande fall). Separata skolor (liksom i EA) finnes givetvis fortfarande.
Systemet är inte helt färdigt ännu (jag heltidsarbetar och lite till, samt har en idrottskarriär och familj

därför blir det inte alltid så mycket gjort mellan varven

)