Nekromanti Kanske bara intressant för mig själv, men...

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag insåg just en sak (som jag borde ha tänkt på för två månader sen).
'Birger Barbaren' var ju ursprungligen serien som utgick från Rubicon till förmån för 'Rubicons Handbok i Överlevnad'... Nå, jag gjorde sammanlagt 16 strippar handbok för den tidningen... men i och med Fenix #6 så blev det totalt 18 strippar Birger (varav en tredjedel dessutom är dubbelt så stora), så han har nu gått om den serie som han från början fick ge vika för. (-:

Sen finns det förstås en massa fler handböcker som gjordes för Sverox, men de är s.a.s. inte med i det racet...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sen finns det förstås en massa fler handböcker som gjordes för Sverox, men de är s.a.s. inte med i det racet..."

Vofforintedetdå? :gremgrin:

Hur som helst, tack för Birger! Han känns som en nödvändig satir på fantasygenren i allmänhet. Men du vet vad det innebär? Till skillnad från handboken så är det svårt att kommentera SF-genren med Birger. Du behöver alltså en Rymd-Birger!

Buss på!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe !!
Där ser man !
Dock är det ju alltid lika skoj att läsa om Birger Barbaraen, så jag hoppas ju att du fortsätter med honom !

/ Johan k, som fundrar på att sova lite
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"Sen finns det förstås en massa fler handböcker som gjordes för Sverox, men de är s.a.s. inte med i det racet..."
Vofforintedetdå?


Annan tid, annan plats, annan tidning.
Sverok hade långa kravlistor på vad som inte fick förekomma i förbundstidningen (våld, sex, alkohol, etc) så Birger var aldrig aktuell som konkurrent för den blaskan.

Du behöver alltså en Rymd-Birger!

Finns det bara öl och brudar i rymden så hittar han nog ett sätt att ta sig dit...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Annan tid, annan plats, annan tidning. Sverok hade långa kravlistor på vad som inte fick förekomma i förbundstidningen (våld, sex, alkohol, etc) så Birger var aldrig aktuell som konkurrent för den blaskan."

Nja, jag tänkte mest på varför Sverox-handböckerna inte räknas tillsammans med Rubicon-handböckerna, inte varför Birger inte kunde vara med i Sverox.

"Finns det bara öl och brudar i rymden så hittar han nog ett sätt att ta sig dit..."

Jorå. De finns. Jag har forskat i saken*. :gremgrin:

* Det vill säga, jag har sett alldeles för många usla Troma-rullar för mitt eget bästa, och romulanskt öl är ju ökänt sen tidigare. Och blått!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Handbok vs Handbok vs Birger

Nja, jag tänkte mest på varför Sverox-handböckerna inte räknas tillsammans med Rubicon-handböckerna, inte varför Birger inte kunde vara med i Sverox.

Just därför; original-handboken fick lov att bre ut sig i Rubicon medan Birger trumpet hamnade på hyllan. Sverox-handböckerna var däremot senare kreationer som det aldrig var aktuellt att jämföra honom med (förutom att de var våldsfria var det väl ingen speciell skillnad på dem och Rubicons, men ur Birgers perspektiv var det en helt annan sak).
Fast om Fenix fortsätter så länge att han går om dem också så kan jag ju säga till. (-:

"Finns det bara öl och brudar i rymden så hittar han nog ett sätt att ta sig dit..."
Jorå. De finns. Jag har forskat i saken.


Jag fick faktiskt en möjlig idé där... Kanske dyker upp om några nummer.

--
Åke, som vill åka hem och kolla hur Birger-vikarierna ter sig i nya numret. Jag har sett stripparna på skärm, men det är inte samma sak.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Finns det bara öl och brudar i rymden så hittar han nog ett sätt att ta sig dit...
Kan Torkel ta sig till Enterprise så kan väl knappast Birger vara sämre...

/Joel - jämför barbarer
 
Top