Kan man köra strid såhär?

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Vad spelar du för spel? Har du slängt ut ett mer traditionellt intiativ-system, har du valt ett spel som stödjer detta eller har du byggt allt från grunden?
Det går att spela mer narrativt och simultant i lite vilket spel som helst.

Jag gör lite olika. Ibland använder jag "cinematiskt initiativ" och plockar den spelare som en SLP interagerar med och börjar spela ut vad som händer där, och kastar sedan över bollen till den spelare som då "råkar" stå närmast och blir påverkad av första handlingen eller som jag tror kan vilja interagera och medan de två rullar lite tärning så bollar jag vidare. Det kan vara ett sätt att få lite mer simultankaos eller vad man ska kalla det, i sina strider.

Ibland så gör jag så att jag ber alla beskriva sina handlingar och de gör ngn sorts "declaration of intent" som det heter i vissa system, men jag låter dem alla interagera och delta i varandras handlingar och när alla börjar beskriva nästa handling så ber jag dem slå tärningar. Medan de gör det så beskriver jag motståndarnas handlingar, och bollar sedan tillbaka. Då kan man naturligtvis även låta spelarna bryta in när det är "dramatiskt intressant". Det blir inte helt simultant, men nära nog.

Det som gör att det fungerar är mer en känsla av att vara på samma plan rent narrativt, och att spelarna litar helt på spelledaren. Det finns ju inget som hindrar att man använder spelkortsinitiativ från Savage Worlds som man delar ut i jämn takt så har man nåt som skiljedomare om det skulle bli en fråga.

Jag skulle föreslå att man använder ett system som inte innehåller aktiva försvarshandlingar, eller detaljer som att dela upp sina attacker i delar mot olika kombatanter. Det fungerar sämre med sådana system.

Sedan är jag ju inte helt 100 på att jag därmed riktigt matchat vad du först föreställde dig med frågan. ;)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Just ja! En grej som underlättar den här typen av system enormt är att inte ha dubbla handlingsslag, att man istället låter rollpersonernas slag avgöra hur det går för motståndarna (lyckat för rollpersonen = misslyckat för motståndaren, etc).
Jag skulle föreslå att man använder ett system som inte innehåller aktiva försvarshandlingar, eller detaljer som att dela upp sina attacker i delar mot olika kombatanter. Det fungerar sämre med sådana system.
Helt klart. Ska detta funka så behöver spelledaren avlastas och slippa slå tärningar etc.

/.../
Sedan är jag ju inte helt 100 på att jag därmed riktigt matchat vad du först föreställde dig med frågan. ;)
Äh, vadå? Det var väl intressant att höra din röst också. Och det är ju inte mil från sättet att spela som jag föreställde mig.
 
Top