DoD Kampanjvärld och licensen

mardak

Veteran
Håller på med en ny kampanjmiljö till Drakar och demoner där det egentligen inte att det passar så bra med vissa varelser och yrken. Nån som vet hur det funkar med licensen. Kan man skriva att i den här kampanjvärlden finns inte "riddare, alver, demoner eller saker från grekisk/romersk mytologi" eller bryter man mot licensen då på nåt sätt?

Håller på med en ny kampanjmiljö till Drakar och demoner där det egentligen inte att det passar så bra med vissa varelser och yrken. Nån som vet hur det funkar med licensen. Kan man skriva att i den här kampanjvärlden finns inte "riddare, alver, demoner eller saker från grekisk/romersk mytologi" eller bryter man mot licensen då

Licensavtalet låter dig skapa och publicera tillbehör som är uttryckligen kompatibla med DoD23. Ett tillbehör definieras som en publikation som innehåller äventyr, kampanjmaterial eller regeltillägg, och som kräver Drakar och Demoner för att kunna användas. Det får inte vara en fristående produkt.

Licensen har följande begränsningar: (i) du får inte inkludera alternativa regler som ersätter de officiella grundreglerna, varken delvis eller i helhet, och (ii) du får inte lägga till nya grundegenskaper eller grundfärdigheter.

Nya varelser, släkten, yrken, förmågor etc är tillägg som är ok (och sådana tillbehör har det släppts massor av redan). Har inte sett något hinder mot att inte ta med vissa varelser eller yrken i ett tillbehörs nya setting ( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.

Licensavtalet låter dig skapa och publicera tillbehör som är uttryckligen kompatibla med DoD23. Ett tillbehör definieras som en publikation som innehåller äventyr, kampanjmaterial eller regeltillägg, och som kräver Drakar och Demoner för att kunna användas. Det får inte vara en fristående produkt.

Licensen har följande begränsningar: (i) du får inte inkludera alternativa regler som ersätter de officiella grundreglerna, varken delvis eller i helhet, och (ii) du får inte lägga till nya grundegenskaper eller grundfärdigheter.

Nya varelser, släkten, yrken, förmågor etc är tillägg som är ok (och sådana tillbehör har det släppts massor av redan). Har inte sett något hinder mot att inte ta med vissa varelser eller yrken i ett tillbehörs nya setting ( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.
Tack, ja jag får dubbelkolla med fria ligan om det blir aktuellt. Men jag tycker det vore rimligt att kunna säga att vissa saker inte existerar, annars blir det ju svårt att skapa vissa typer av kampanjmiljöer kanske.

Last edited:
Tack, ja jag får dubbelkolla med fria ligan om det blir aktuellt. Men jag tycker det vore rimligt att kunna säga att vissa saker inte existerar, annars blir det ju svårt att skapa vissa typer av kampanjmil
jöer kanske.
Precis. Formulera det snyggt bara i texten.

Back