Nekromanti Kampanjvärld och äventyr, datafrågor. Något OT.

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Jag har under en längre tid arbetat frentiskt på en ny kampanjvärld. Sedan en tid tillbaka har jag och en polare också arbetat på en kampanj med äventyr till Mutant.

Vi håller just nu på att snickra ihop en hemsida där vi tänkt lägga upp materialet.

Men jag skulle väldigt gärna vilja lägga upp det i sk PDF-format, vad jag förstår behöver man då ett program som heter Acrobat eller nåt ...

Men är det någon som vet hur det fungerar ungefär, är det som pagemaker eller?

Kan man lägga in text från word eller måste man skriva direkt i programet?

Nån som vet exakt vad programmet heter och var man kan hitta det samt vad det kostar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men jag skulle väldigt gärna vilja lägga upp det i sk PDF-format, vad jag förstår behöver man då ett program som heter Acrobat eller nåt ... Men är det någon som vet hur det fungerar ungefär, är det som pagemaker eller?"

Adobe Acrobat heter programmet, och det lägger sig snällt i bakgrunden på det mesta andra. Vad du gör är att du skapar ett dokument precis som vanligt (Pagemaker, Word, Indesign, whatever) och väljer sedan "Exportera till PDF" direkt i programmet som du skapar dokumentet i, varpå en PDF-fil skapas automagiskt. Svårare än så är det inte.

Adobe Acrobat kostar 3625 ink moms (enligt Adobe SVerige) och borde finnas i de flesta kontorsvaruhus. Om inte annat så kan du beställa det från Adobes hemsida: <A HREF="http://www.adobe.se/products/acrobat/main.html" target="_new">http://www.adobe.se/products/acrobat/main.html</A> - Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Tack, har du tips på program?

Tack Krille, då tror jag att jag förstår.

Har du (eller någon annan) ett bra tips på ett program som är bra till att lägga upp text och bilder? (Typ pagemaker).

Nån som vet något program som är bra att behandla bilder i. Ändra storlek, göra rammar mm. Vilket format är mest lämpat att spara bilder i?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tack, har du tips på program?

"Har du (eller någon annan) ett bra tips på ett program som är bra till att lägga upp text och bilder? (Typ pagemaker)."

Tja... Pagemaker, till exempel. /images/icons/wink.gif

Själv använder jag InDesign 1,5, men den stora favoriten bland de som kan sin sak är Quark Xpress.

"Nån som vet något program som är bra att behandla bilder i. Ändra storlek, göra rammar mm. Vilket format är mest lämpat att spara bilder i?"

Det finns väl tre program att fundera på: Photoshop för bitmappsbilder, och Illustrator eller Corel Draw för vektorbilder.

Mitt tips är att lägga på ramarna i sättningsprogrammet eller (om man vill ha kontroll på ramens utseende) i ett vektorbildbehandlingsprogram, och inte i Photoshop. Orsaken är att Photoshop är ett bitmappsbehandlingsprogram, och det kan lätt ge oönskade resultat om man ändrar storlek på bilden i sättningsprogrammet.

Spara bilder i det format som passar bäst. Så länge du arbetar hemma med dokumentet så är TIFF och PNG de som passar bäst för bitmappsbilder, iom att de inte förstör bilddatan (vilket GIF och JPG gör). När du arbetar hemma behöver du heller inte bry dig om filstorleken. För vektorbilder (och till viss del även bitmappar när man är klar med dem) så är det EPS som gäller.

Det är dock inte så viktigt, eftersom Acrobat bygger om bilder till det format som passar distributionen bäst. Ska dokumentet enbart läsas på skärm får man lågupplösta JPGar med hård kompression. Ska det ut på en skrivare får man högre upplösning och mindre hård kompression, och ska det tryckas så får man jättehög upplösning och knappt någon kompression alls.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men det är ju DYRT!

Hur ska man kunna sprida ett rollspel utan att göra ett stort fult word-dokument eller punga ut 3000? /images/icons/shocked.gif

Pagemaker blir ju snyggt, men det är ju inte många som har det.. (=kan läsa dokumentet)

(Visserligen är pagemaker också dyrt men.. eh.. *vissel!* /images/icons/blush.gif)




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Men det är ju DYRT!

Poängen med pagemaker är att det gör PDF:er.
(Om den inte gör det kan du gå till försäljaren och klaga)
*vissel* :)

Snow
Dead, but still walking around
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
¥3z! (Notera mina h4x0r sk1llz.. Ehumm) [NT]

aaa ooo grroooo

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Tack, har du tips på program?

Både PageMaker och InDesign kan exportera dokument som PDF-filer.
För bildbehandling; kolla upp den nya hemanvändarversionen av Photoshop, den betingar cirka 1000 pix och kan gör en hel del smutta saker.

Om du har en äldre version av PageMaker (som inte kan koka PDFer) så kan du förmodligen springa iväg till ett tryckeri eller en reprofirma och be dom fixa en PDF. Har du gjort en shysst EPS-fil (i PM; skriv ut som EPS, inkludera alla bilder och typsnitt) så är det förmodligen inte speciellt dyrt; kanske rentav gratis. Ring ett par stycken och kolla.

Lycka till

-w
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Tack, har du tips på program?

<I>Spara bilder i det format som passar bäst. Så länge du arbetar hemma med dokumentet så är TIFF och PNG de som passar bäst för bitmappsbilder, iom att de inte förstör bilddatan (vilket GIF och JPG gör). När du arbetar hemma behöver du heller inte bry dig om filstorleken. För vektorbilder (och till viss del även bitmappar när man är klar med dem) så är det EPS som gäller.</I>

Dt enda man bör tänka på är ju att bilder tar en hel del minne i layout programmet så stora bilder gör att man inte kan arbeta med samma mängd sidor på samma gång.

Gjorde en tidning för ett tag sedan (med inscannade STORA bilder) och det räckte med ca 10 sidor innan mitt 128 meg minne tog slut. Givetvis räcker inte 128 meg långt inom redigering, så man bör kanske fundera på att köpa extra, speciellt nu när det är så billigt..

// jan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gratisalternativ

Det finns skumma, textbaserade fria program som också kan göra PDF, som inte kostar något. Då måste man i och för sig hålla på med markeringsspråk och andra charmiga grejer.

Nja, man behöver få ut sitt data som post-script (.PS) på något vis... det innebär inte att man måste skriva koden själv. Till och med windows kan lyckas generera sådan efter litet krångel.
När man har dokumentet som PS kan kan konvertera det med lämpliga gratisprogram (<a href="http://stat.tamu.edu/doc/gs/Ps2pdf.htm">ps2pdf</a>) eller online.

Jag försöker låta bli att bidra till Adobes ekonomiska framgångar sedan <a href="http://www.freesklyarov.org/">Sklyarov-incidenten</a>. De irriterar mig... Om man verkligen måste använda adobes produkter (varför man nu skulle det) kan man piratkopiera dem eller något. Se det som civil olydnad ;)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-08-13 08:48.</EM></FONT></P>
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Gratisalternativ [OT]

2097 frågade:
"Vi använder massor av macar och Adobe-grejer på jobbet, så jag undrar om du har några tips på sätt att göra en snygg tidningslayout med fri programvara? LaTeX, kword...
finns det något fritt dtp-program som klarar det pagemaker gör?"


Jag känner inte till någon fri dtpprogramvara, men jag är ju inkokt på macintosh :)

Men notera att om du har mac hemma åxå så tillåter Adobe i sin licens att du installerar programmet på din hemmaburk,
förutsatt att du inte _använder_ båda installationerna samtidigt. Dvs; jobbet på dagen, hemma på kvällen/helgen.
Presto!

-w
 
Top