Kampanjanteckningar

verlandes.

rollspelskollektivet
Jag har historiskt varit dålig på att föra anteckningar under en kampanj, men sedan något år har jag ändå fått lite rutin på det. Det som fick igång mig var hur det beskrevs i Warden's Manual till Mothership, och det är den strukturen jag försöker emulera: ett uppslag per spelträff, vänstra sidan viks åt prep och högra åt själva spelträffen. Uppskattar hur detta begränsade utrymme tvingar mig till stringens och jag tycker faktiskt att själva notförandet har gjort all prep lite smidigare.
1117981563437690111.jpg
Hur gör ni med kampanjanteckningar och ser ni några fördelar med att ha den vanan?

Last edited:
Jag provade bara en gång och den kampanjen höll tyvärr inte länge. Då gjorde jag som så att jag skrev en sammanfattande text efter varje spelmöte som jag kunde läsa högt i början på nästa för att få med alla i storyn igen. Detta avslutade jag med en serie punkter för "Detta har vi lärt oss" som spelarna fick komma på.

PS: Tona inte ner misären!

Då gjorde jag som så att jag skrev en sammanfattande text efter varje spelmöte som jag kunde läsa högt i början på nästa
Så här har jag också försökt, men märkte att jag omedvetet envisades med att skriva snyggt och ~litterärt~ så det blev litet av en börda. Känns mycket rimligare med min nuvarande "hafsa ner nåt bah, det är bara du som behöver förstå vad du menar"-teknik.

Anteckningar och prepp skiljer jag på, ivf just nu där komplexiteten och prep-nivån är hög. Men jag gör ungefär som du gör på högersidan:
  • Skriver under spel ner korta rader om vad som händer: "X besöker Y, diskuterar Z, kommer överens om Å. Ä och Ö träffar A och bråkar"
  • Sen efteråt sammanfattar jga lite tydligare och ställer mig frågor om vad konsekvenserna för det som hänt blir, dvs om de skaffat sig nya vänner eller fiender, vad de olika fraktionerna kan tänkas få reda på eller agera på.
  • Och viktigast vad planen är för nästa möte.

I min prepp för nästa spelmöte tar jag sen de anteckningarna och skriver ihop ett "I förra avsnittet"-intro som jag startar spelmötet med. I just detta fall kombineras det med vad det nu är för datum, väder och vad nyheterna denna dag handlar om, men det är ganska kampanjspecifikt kankse.

Det på den vänstra sidan gör även jag ofta någon slags variant på. Jag gör ingen egen inför varje session men jag stolpar gärna upp äventyret i förväg över händelser och platser i någon slags trolig ordning de kommer att inträffa/besökas för att bringa ordning för mig själv. Men jag kanske ska testa att göra så.

Det på den högra sidan lämnar jag helst över till spelarna. Jag gillar att ha en designerad antecknare som noterar vad som hänt som någon slags krönika i punktform. Jag gillar när frågor som "Vad hette egentligen den mystiska killen med kryckorna vi träffade på arkivet för två sessioner sedan?" inte riktas till mig utan till en annan spelare. Och det inte bara av den rent själviska anledningen att det blir mindre ansträngande för mig utan, framförallt, att spelarna blir både merkunniga om och mer investerade i äventyret och spelvärlden.

Det på den högra sidan lämnar jag helst över till spelarna. Jag gillar att ha en designerad antecknare som noterar vad som hänt som någon slags krönika i punktform. Jag gillar när frågor som "Vad hette egentligen den mystiska killen med kryckorna vi träffade på arkivet för två sessioner sedan?" inte riktas till mig utan till en annan spelare. Och det inte bara av den rent själviska anledningen att det blir mindre ansträngande för mig utan, framförallt, att spelarna blir både merkunniga om och mer investerade i äventyret och spelvärlden.
Jag håller med! Det mesta av mina anteckningar är fokuserade på sådant spelarna inte ännu förstår, eller är säkra på. Dvs konspirationer och hemligheter, motiv, planer, klockor, etc.
Men jag tycker också samtidigt om att leda "detta har hänt"-delen i början på spelmötet, för då kan jag lyfta sådant som hände senast som är viktigt just nu. När spelare gör det kan det ta lång tid och handla om saker som inte är särskilt relevanta och vi har lite för ont om tid för det. Men spelarna antecknar för egen del också, och de används flitigt under spel.

Så det jag menar är väl "det ena utesluter inte det andra!" :D

Jag har i min nuvarande CoC Sverige-kampanj testat att göra förberedelser enligt Sly Flourish' metod.
Detta är ett exempel från en session med ovanligt mycket anteckningar, eftersom den potentiellt kunde sträcka sig över 2 platser. Nu hann de i praktiken bara med Kungsskär, men då kopierade jag bara över det "överblivna" materialet till nästa sessions prep.
Sedan för jag fortfarande anteckningar om vad som faktiskt hände under en session för hand, i en liten anteckningsbok.

☀️ Rollpersoner​

• Gabriel Brandt (Sebastian). Känner till tidningarna i Oslo.
  • Jacqueline Bjelkenstierna (Björn). Kan en del om teosofi.
  • Hjalmar Bruzelius (Ingvar). Ser den onaturliga naturen.
  • Erland Grundberg (Hans). Kyrkbilderna i Kungsskär (89)
  • Jean Knopp (C-J). Kan genomskåda Martinsson. (79)
  • Pierre Knopp (Max). Ser att Pettersson vill prata. (80)

🔮 Scener​

• (Efterforskningar på Bokenäset)
  • Efterforskningar i Kungsskär
  • Strid mot Gravväktarna
  • Träffa Komo i Drömarkipelagen
  • Resa till Oslo
  • Fråga efter Bjarne Norheim (122)
  • Träffa Kotov (125)
  • Träffa "de viljelösa" (127)
  • Sjel og Minnes höstmarknad (138)

🎯 Platser​

• Kungsskär (85)
  • Drömarkipelagen (181)
  • Paret Popovs hem (109)
  • Den Hvite Stjerne (116)
  • Rederiet Minotauros (117)
  • Dyna fyr (131)
  • Samfunnet Sjel og Minne (135)
  • Skinande konungens tempel (141)

📝 Ledtrådar​

1. Isidor Hermansson tog byborna (och Konungen) på Violet till Island.
  2. Den skinande konungen är de yttre gudarnas härold.
  3. Han drevs bort från sitt rike söderut och kom till öarna där Komos folk bodde.
  4. Fader Dagon hjälpte till att fängsla Den skinande konungen.
  5. Den skinande konungen får inte dödas, för då släpps något ännu farligare fram.
  6. De dunklas barn har vaktat över den bundna Konungen.
  7. Sjel og Minne är esoteriker som gör välgörenhet.
  8. Den hvite stjerne är antidemokrater.
  9. Samson är ett "spökskepp".
  10. Det försvinner mycket folk i Oslo.

👔 Spelledarpersoner​

• Doktor Anna Bernardsson. Arkeolog, 42. (20f, 183)
  • Elise Wrangel. Dunkelblod, 21. (21f, 183)
  • Leonard Sjöwall. Amatörarkeolog, 73 (78, 185)
  • Pastor Jonathan Martinsson. Dagonpräst, 57. (79, 185)
  • Lovisa Martinsson. Pastorsfru, 55. (79)
  • Andra runt Kungsskär (80)
  • Nestor Kotov. Präst, 31 (99)
  • Fjodor Sacharov. Sovjetisk agent, 44 (101, 186)
  • Andra i Oslo (101)
  • Doktor Rutger Wrangel. Arkeolog, 49. (22, 183)

🌑 Motståndare​

• Gravväktarna. Havszombies. (190)
  • Emma Popova. Kultledare och spiritist, 35. (99, 186)
  • Tryggve Braathen. Kultist, 30. (100, 186)
  • Herman Klinge. Kultist, 42 (101, 187)
  • Leo Golovkin. Kultist, 63 (100, 187)
  • Marie Fournier. Kultist, 43 (100, 187)
  • Dmitrij Michailovitj Popov. Kultledare, 54. (24, 184)

Men jag tycker också samtidigt om att leda "detta har hänt"-delen i början på spelmötet, för då kan jag lyfta sådant som hände senast som är viktigt just nu. När spelare gör det kan det ta lång tid och handla om saker som inte är särskilt relevanta och vi har lite för ont om tid för det.
Bra poäng. Jag har inget emot att hålla spelarna lite grand i handen så att de inte ödar för mycket tid åt att undersöka saker som jag som SL vet inte leder någonstans. Inget är så frustrerande som spelare som ägnar hela spelmöten åt att spionera på någon jäkla NPC som bara råkade gå förbi vid fel tidpunkt.

SL, suckades, "Nej, killen i tidningståndet gör inget ni finner misstänkt på hela dagen. Han säljer tidningar, vid lunch äter han sin medhavda smörgås och dricker vad som verkar vara kaffe ur en termos. Framåt eftermiddagen börjar han stänga ner sitt stånd och, gissar ni, förbereder för att gå hem för dagen. Vad gör ni?"

Spelarna, i kör, "HAN DÖLJER NÅGOT!!!

Spelledaren begraver sitt ansikte i händerna.

Spelare 1, "Att han framstår som helt oskyldig verkar misstänkt."

Spelare 2, "Definitivt! Vi följer efter honom hem!"

Spelledaren börjar tyst gråta bakom skärmen.

Nu tänkte jag mer "ska vi inte i detalj diskutera hur vi tog oss in i kyrkan innan vi brände ner den?" när den redan är nedbränd och det har passerat en vecka. Men sånt där är också bra att skjuta ner snabbt! :D

Jag har just nu en spelare som behöver få sina anteckningar verifierade eftersom hon vägrar gå till optikern.
"Vad skrev jag här tror du? Är Greogarto en person eller en kult?"
"Det står George, det var han ni träffade på den där puben när ni jagade offret till skjutningen i Rotebro."
"Ah, ja såklart. Lite svårt att se vad det står när jag skriver så smått"
"Tänka sig... igen."

Mina kampanjanteckningar för Horror on the Orient Express och även ett par andra kampanjer liknade mina krönikor, jag ville notera allt som hänt, men jag lutar mer och mer åt att i fortsättningen föra anteckningar likt jag gör på jobbet: jag har definierat ett tjugotal symboler som jag använder för att snabbt göra en notering under ett möte (ett stiliserat kuvert + namn = maila personen, pilar implicerar "först detta sedan detta" och idéer som liknar Bullet journal men som jag kom på innan det var coolt). Det skall gå att läsa/tyda anteckningarna fem veckor senare och det är svårare än vad en tror.

Back