Nekromanti "Kali Ma will rule ze world!"

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ett stycke Indy-trivia:

Med en äkta hälft från Indien blir det väldigt mycket tittande på Bollywoodfilmer hemma hos oss (Shahrukh Khan rular!) och ett av ansiktena som ständigt dyker upp i de här rullarna är "the meanest man in Bollywood", ärkeskurk-skådisen Amrish Puri.



Ser man tre filmer så brukar han dyka upp i två, och jag har tappat räkningen på hur många skurkroller jag har sett honom i.
Alltnog, i söndags kikade vi på Indiana Jones and the Temple of Doom (lätt nervöst från min sida med tanke på dess ganska stereotypa skildring av indier, men frugan tyckte den var rätt kul) och när så the mega baddie, översteprästen Mola Ram, dyker upp i rutan så håller jag på att ramla ur soffan. Det var ju han - Amrish Puri!

Sangita satt och översatte hans hindi-repliker under filmens gång, och han följer faktiskt rollen även när den inte är på engelska. (Mola Ram håller upp offrets bultande hjärta: "Jag håller hans liv i mina händer. Bwahahaa!" . Mola Ram tvingar Indy att dricka Kalis blod: "Jag ska fylla din kropp med ondska. Bwahahaa!")

Enligt en Bollywoodsajt jag kollade upp var Puri rätt tveksam till att ta rollen eftersom den karaktärsmässigt inte erbjöd honom mer än vilket hindi-melodrama som helst, och iddes inte ens inställa sig till auditions, men Spielberg var helt begeistrad och skulle nödvändigt ha just honom fastän dussintals Hollywoodskådisar stod på kö för att få vara med i filmen. I efterhand säger Puri att det var ett av hans bästa jobb.

--
Åke, vars fru kiknade av skratt när hon såg Kali-statyn... och ännu mer när Indy var drogad och försökte prata hindi.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
brukar han dansa?
detta brukar ju finnas med i nästan alla Bollywood filmer... dock ej Body som var den sämsta film jag sätt på länge... till och med sämre än totos bedrifter
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
brukar han dansa?

Näe - och Sangita säger att hon bara har sett Amrish Puri stuffa runt i en enda film.
Fast den var med Shahrukh Khan, så jag lär väl se den förr eller senare...

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Aphjärnor.. mums.

Vad sa hon när dom fick middag då? Jag tänkte mest "Rrrrrrrg, hur ser dom på indierna egentligen?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Aphjärnor.. mums.

Vad sa hon när dom fick middag då?

"BLÄÄÄH!!"

Indisk matlagning består mest av ris, bröd och kryddstark grönsaksröra. När den innehåller kött så är det mest kyckling. Och jag tror ingen indier ens skulle komma på tanken att äta ormar; med så många starkt giftiga arter i faunan brukar de ha en rätt väl utvecklad herpetofobi.
Lammhjärna är visst en traditionell delikatess i vissa delar av Indien, fast det är det ju på Gotland också...

--
Åke
 
Top