Kalevala i rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Hej!
Idag diskuterade vi det finska nationaleposet Kalevala på jobbet. I min ungdom spelade vi en Nephilim-kampanj centrerad runt kalevala, sampo och det hemliga sällskapet Kalevala Ritarit. Blev peppad på att spela mer kalevala-relaterat och besserwissra mig med kunskap om finsk prosa.

Jag undrar om det finns någon som känner till något rollspel/rollspelstillbehör som är kopplat till Kalevala.

Edit: Jag menar inte som att Kalevala var Tolkiens inspiration till Simarillon eller hur HP Lovecraft hade Iku-Turso som förlaga till guden Cthulhu utan mer direkt än så.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Det enda jag kan komma som iaf är kopplat genom namn till Kalevala är det här

Har aldrig sett det spelet, men det kändes omedelbart intressant. Ska omedelbart försöka få tag i ett exemplar.

Med citat som

"It was disappointing compared to the advertising campaign."

och

"ANKH may not contain very innovative game design, but it is an interesting curiosity for collectors."

Kan det inte vara ett dåligt spel. ;)
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Snökon kampanjen Svärdsvett och Ofegmän till Pendragon som jag skrev tillsammans med Christer Edling, där är andra äventyret från 1996 till stora delar baserade på Kalevala och utspelar sig därför bland annat i Karelen.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Snökon kampanjen Svärdsvett och Ofegmän till Pendragon som jag skrev tillsammans med Christer Edling, där är andra äventyret från 1996 till stora delar baserade på Kalevala och utspelar sig därför bland annat i Karelen.
Har spelat den kampanjen på snökon/sävkon med Christer. Ett guldkorn om man gillar spela Pendragon.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Svärd-svett är ett annat namn för blod som vi hittade i någon vikingberättelse
Jag tolkade det alltid till svärds-vett men det är logiskt. För svärds-vett hade banne mig inte Sir Gwannon när jag spelade honom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Svärdssvett är en klassisk kenning, eller omskrivning, för blod. Den och liknande försköningar är en av grundpelarna inom fornnordisk diktkonst. Se vidare hos farbror Snorre.

(Ursäkta nörderiet, men det här är precis min sylt, och jag har nylige börjat grotta ner mig i det fornnordiska igen. Så det ligger färskt i huvudet. :) )
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Antagligen inte vad du efterfrågade, men ADnD Deities & Demigods från 1980 har ett kapitel som heter Finnish Mythos, som är Kalevalan.
Jag har för mig att Finnish Mythos redan fanns med i ODD Gods, Demi-Gods & Heroes från 1976, men att den inte fanns med i ADnD2 Legends & Lore 1990.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Hej!
Idag diskuterade vi det finska nationaleposet Kalevala på jobbet. I min ungdom spelade vi en Nephilim-kampanj centrerad runt kalevala, sampo och det hemliga sällskapet Kalevala Ritarit. Blev peppad på att spela mer kalevala-relaterat och besserwissra mig med kunskap om finsk prosa.

Jag undrar om det finns någon som känner till något rollspel/rollspelstillbehör som är kopplat till Kalevala.

Edit: Jag menar inte som att Kalevala var Tolkiens inspiration till Simarillon eller hur HP Lovecraft hade Iku-Turso som förlaga till guden Cthulhu utan mer direkt än så.
Hur är din finska? Jag kan nog trolla fram ett ex om du vill ha:

 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Hur är din finska? Jag kan nog trolla fram ett ex om du vill ha:

Oooh. Vad glatt överraskad jag blir. Den verkade svår att få tag i. Skicka ett meddelande så diskuterar vi detaljerna. Jag heter inte Ari i mellannamn för intet. Jag kan läsa finska hjälpligt, men jag har inte talat finska med någon på 30 år så jag har nog katastrofalt uttal. :)
 
Top