Nekromanti Kört fast tips önskas!

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Efter att ha försökt sig på att skapa mängder med rollspel, varav några faktiskt nått färdigstatus, så finns det många spel, äventyr och idéer som bara blivit liggande pga av idétorka, slöhet, tidsbrist, flickvän (nää de var elakt) och allsköns andra muterade komplikationer.

Är det någon som har några bra, gärna konkreta tips på hur man kan komma vidare när man kört fast?

Ryng Silverkorp, grisodlaren som funderar på att sälja svinnen =) och byta yrke ... hee hee (skittråkig vits va?)
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
känner igen det där om flickvännen, man måste vara social och så ibland! (får väll stryk av henne för detta inlägget) ;-)

Jag är sådan att jag kan tröttna på mina projekt ibland. Det blir för mycket. Ibland blir de som du säger - liggandes.
Något som kan vara svårt, men som man måste göra (om man VILL bli klar) är att innan man börjar med ett STORT projekt, är att ransaka sig själv och tänka på hur det egentligen kommer att vara att skriva ett rollspel (obs! detta kan tillämpas på vilket valfritt projekt som helst). Man får helt enkelt säga till sig själv - det kommer att blir svårt, det kommer att stå en upp i halsen och man kommer att bli trött på det ibland. Men lyckan av att bli klar måste överväga alla motgångar. Inser man detta, kan man åtstadkomma vad som helst (är jag övertygad om!). Detta måste göras INNAN projektet påbörjas... annars vet jag inte om det går.

Tips för er som drabbats av tillfällig torka, orkeslöshet etc. under ett projekt. Att göra ett rollspel, modul, eller ett äventyr etc. är så mycket mer än att bara skriva...
När man tröttnat på en sak kan man rita lite teckningar(illustrationer) och kartor. Man kan läsa en massa relevant fakta texter(viktigt om man vill att det man gör skall kännas "mer verkligt".) Testspela, eller åka på resourcing (gör man t ex ett spel med vikingar kanske man kan åka till ett museum om vikingar(inte Moderna Konstmuseet mao ;-). Allt detta bidrager OFTA till att inspirationen återkommer. Enligt min åsikt.

Jag tycker det är synd att halvfärdiga "grejjor" blir liggandes, men man måste komma ihåg att ibland skall det vara så.

"mitt" rollspel började med många texter med liknande och olika början och beskrivningar. Som blir liggandes. Det är sällan man prickar rätt på första försöket, när man gjort det får man en speciell känsla.

Sista tipset är att ta allt matrial du har i samma genre, och se om du kan göra ngt större av det matrial som du redan har. Försök tänka om, så att det inte bara blir en sammanslagning (för då känns det sällan som en nystart).

Det är allt jag jag kan komma på just nu ifrån mina egna erfarenheter.

/darker (grisodlare är TUFFT!)
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Utvecklar ämnet

Du har god insikt i det hela märker jag, och dina tips var bra, även om jag tillämpar flera av de olika metoderna du beskriver.

Givetvis måste man (inte alltid) tänka igenom ett projekt först, innan man går an på det. Annars riskerar det att stranda, ofta ganska snabbt.

Men jag menar kanske mer så här:

Om man kör fast med en vis del av ett projekt, ett rollspel eller ett äventyr, eller en kampanj tex. Och denna del är mer eller mindre vital (viktig) för att det skall gå att spela, vad gör man då?

Allt annat kanske är tämligen färdigmuterat utom just denna bit.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Utvecklar ämnet

Börja i slutet eller skriv historian ur Slp:s synvinkel eller nåt, bara det handlar om att få en annan synvinkel än den du har när du kör fast, annars går det ju att lägga ut det o fråga om tips o råd till oss andra spelare. :)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Börja från slutet?

Jag har provat båda delarna och att skriva ur en SLPs synvinkel kan fungera bra många gånger.

Jag har väldigt svårt med att börja från slutet, vet inte varför det blir så svårt. Jag tror det beror på att jag så sällan kan förutsäga exakt hur mina äventyr ska sluta, innan jag kommit en bit med dem. Givet så har jag något sorts hum om det hela, men det är svårt en då.

Tillägg: Jag spelar med en ganska stor portion frihet för spelarna att låta sina karaktärer handla, och då kan det väldigt ofta vara svårt att förutspå slutet, om det ens existerar något direkt slut ... ni förstår säkert, hoppas jag (?).

"annars går det ju att lägga ut det o fråga om tips o råd till oss andra spelare. :)"

Ska jag överbelasta internet ...??? =}
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Utvecklar ämnet

Om man kör fast med en vis del av ett projekt, ett rollspel eller ett äventyr, eller en kampanj tex. Och denna del är mer eller mindre vital (viktig) för att det skall gå att spela, vad gör man då?

Det är en mycket svår fråga. Vad gör man då? Jag hoppar faktiskt över den biten, för tillfället. Fortsätter med allt det andra. Man får inte stanna vid ett problem, just keep going. Skulle det visa sig att man blir klar med PRECIS allt annat och bara har den biten kvar (flaskhalsen) och man KAN inte komma på lösningen... Måste man "tyvärr" be om utomstående hjälp. Inget att skämmas för, händer även den bäste! /images/icons/wink.gif
Välj med fördel någon som tänker i samma banor som du själv, så att övergången blir jämn.

Om inte ens det hjälper, är det "pretty-kört"! /images/icons/smile.gif

/darker - smakar ungefär som gamla kläder...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Börja från slutet?

Det är inte svårt att utgå från slutet om man bara skriver en story lite löst och sen arbetar sig bakåt om hur man TROR att ens spelare kommer att agera...Fast som spelare kan jag säga att vi nästan ALDRIG gör som vår SL trott... annars går det att göra ganska så linjärt utan att de märker det också

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Utvecklar frågan :p

Är det regelskapande eller världsskapande du pratar om här?
Okej, jag tar det viktigaste tipset, enligt mig, men förmodligen vet du det redan.. /images/icons/smile.gif

Arbeta i "rätt" ordning.
Få en övergripande bild när det gäller regler, börja skissa och utarbeta sedan efter det. Skriv INTE 10 sidor utrustning först av allt, då kommer du nog tröttna.. /images/icons/wink.gif

När det gäller världen så brukar man säga att man kan börja i två ändar.. Skissa upp hela världen, och arbeta sig "inåt", och mer detaljerat, eller börja med ett litet område och utöka. Fast det allra bästa är nog att växla mellan dessa två.

En utmärkt guide, på en utmärkt sida:
<A HREF="http://www.foxtail.nu/egnaspel.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/egnaspel.html</A> Åkeeej.. Fast allt det där kanske du redan visste? Gällde det bara "flaskhals-problem"?

Flaskhals-problemen då.. Tja. Du får nog utveckla dig ännu mer.. Jag går bet./images/icons/tongue.gif

Men kom ihåg att rollspelsmakar-forumet är ett YPPERLIGT tillfälle att få feedback och idéer!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Den otäcka sanningen är att det inte finns något botemedel mot idétorka, låt det ligga. Det är dock perfekt att ha gamla saker nedskrivna som inspiration om ideérna tryter under ett äventyr.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Lägg in något sidoäventyr i det som ni håller på med som kan leda till något helt annat senare, dock utan att de stackars spelarna har någon aning om det, det kan vara allt från att störa en lokal krigsherre i hans noggrannt planerande, åsså kommer rf o blandar sig i, det kan också röra sig om något föremål som är heligt för en viss folktyp, och som försvinner när RF varit där och för att rätta till saker och ting måste de göra bot.(annars kommer de att få vanrykte o minskade Hjältepoäng eller ära eller vadsomhelt i den stilen)Det finns hur mycket som helst egentligen. Fast har man kört fast mitt i en som man håller på med kanske det inte finns så mycket att göra? Förutom att all tid man lagt ner går till spillo

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Slå ihop.

Kan du inte försöka med att slå ihop lite olika idéer till ett rollspel. Då så kanske det släpper....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top