Nekromanti Köpt gammal rollspelslåda. Knepig lukt. Vad göra?

G

Guest

Guest
Jag köpte nyligen ett gammalt 80-talsrollspel men nu när jag öppnat boxen så märker jag att det luktar fränt.
Lite som det kan göra om hemelektronik eller verktyg från Claes Ohlsson, dvs inte rök, mögel eller sånt.
Förhoppningsvis försvinner det med lite vädring, men jag tänkte höra om någon har några tips på hur man snabbt blir av med lukten.
Arfert t.ex. som brukar kunna det mesta om trycksaker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Nu, jag har inga personliga erfarenheter, men jag kollade upp sätt för att få bort lukten från en bok för några år sedan (men orkade aldrig prova dem) och jag kan tänka mig att det som funkar på böcker nog kan tänkas funka på boxar också:

Vädra boxen, ställ ut den i solen under några dagar (Ta in den när solen börjar gå ner). Håll ett öga på himlen bara så att det inte börjar regna.

Lägg boken/boxen i en påse eller låda med bakpulver över natten (har hört att majsstärkelse skall fungera också).

Torka försiktigt av boken/boxen och lägg den i lägg boken/boxen i en annan lite större låda. Denna lådda ställs sedan i en ännu större låda med kattsand. Täck över den största lådan med ett lock och låt stå i en månad.
 
G

Guest

Guest
Jag var nog otydlig, men det är alltså böckerna som luktar, inte boxen.
Lukten verkar starkast från omslagen på böckerna, samt ett tryckt ark med silhuetter.
Sidorna på böckerna, samt lösa papper luktar mindre starkt.
Kan det verkligen vara 30 år gammal trycksvärta som luktar?
Jag ska pröva något av det du skrev, tack!
 
Top