Nekromanti Köpslå

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Mitt förslag är att man lägger fram det man vill sälja, och säger sitt utgångsbud. Sedan får mottagaren reagera på det. Och så diskuterar man lite fram och tillbaks tills man kommer fram till ett pris.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag brukar använda lite Charm eller Attractiveness ( mot motsatta könet) samt lite JoC för att se hur pass ärligt budet är, men visst finns det skills som man saknar och skulle vilja ha, eller riktiinjer för vilka skills man bör använda i sådana situationer.

Det jag saknar mest är faktiskt Forensics, d.v.s skills i att se på brottsplatser, fingeravtryck och allt annat polis och agentlikt arbete.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Totte said:
Det jag saknar mest är faktiskt Forensics, d.v.s skills i att se på brottsplatser, fingeravtryck och allt annat polis och agentlikt arbete.
En variant där är ju att spelarna beskriver var de letar, och om de har en bakgrund som antyder att de borde veta vad ett fingeravtryck är etc så hittar de fingeravtrycket...

//Krank, hjälpsam idag
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
krank said:
Mitt förslag är att man lägger fram det man vill sälja, och säger sitt utgångsbud. Sedan får mottagaren reagera på det. Och så diskuterar man lite fram och tillbaks tills man kommer fram till ett pris.
Nu har jag tyvärr ingen koll på O:FR, men jag uppfattar det som att trådstartaren frågar efter regelstöd för att köpslå, inte hur det skulle gå till när det sker i verkligheten eller under ett friformsspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vitulv said:
Nu har jag tyvärr ingen koll på O:FR, men jag uppfattar det som att trådstartaren frågar efter regelstöd för att köpslå, inte hur det skulle gå till när det sker i verkligheten eller under ett friformsspel.
...eller i ett spel som kanske saknar regelstöd för just den aktiviteten?

Jag känner inte till något spel som täcker upp allt med regler. Skulle kanske vara FATAL då.

Nåja, jag räknade med att andra som kan spelet bättre skulle komma med "riktiga" svar om hur man sköter det regelmässigt; annars är mitt förslag ett helt allvarligt menat alternativ ifall spelet faktiskt (som jag tycker mig minnas) saknar regelstödet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tror inte att det finns regler för detta så ni får nog skapa egna. Krank har ju gett mer friformiga förslag men frågan är ju hur detaljerat ni vill göra det.

Exempelvis kan väl spelaren få välja vilken färdighet denne vill köpslå med så länge den kan motiveras. En person som är duktig på bilar och maskiner borde ju kunna använda detta för att köpslå om priset på en bil, en arkeolog borde kunna bedöma priset på ett föremål och propagera varför detta borde kosta mindre.

Sätt därefter upp en svårighetsgrad (exempelvis 15) och rulla en tärning och addera färdighetsvärdet. För varje steg över 15 minskar priset med 1%. Så om en person får resultatet 19 så minskar priset med 4% och så vidare (håll er redo med miniräknarna).

Blir resultatet under 15 så får spelarna betala fullpris. Skulle resultatet blir löjligt högt så kan spelledaren sätta en gräns att varan inte säljs billigare än för exempelvis halva priset.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
När man köpslår försöker man påverka den andra personen och då använder man interactive skills.
Det första regelboken säger om interactive skills är Act It Out! (sid 38) d.v.s. det blir roligare med lite rollspel.
Annars om man har bråttom kan man slå evaluate för att få en uppskattning av värdet. Därefter JoC för lömskhet hos motparten samt avgöra lämpligt approch vid förhandling typ charm, etiquette, scare eller aura för att stå emot. Sen får spelledaren avgöra hur mycket man slår. Men av personlig erfarenhet vet jag att köpslå om till exempel en matta i turkisk marknad skulle motsvara en 15-20 slag och involvera flera olika interactive skills.
 

Mäster_UBBT

Veteran
Joined
9 Mar 2008
Messages
6
Location
Längst ned på bananen
Jag måste, något orelaterat, erkänna att jag aldrig har varit riktigt säker på, eller bekväm med, hur JoC ska användas. Jag tycker inte om att låta karaktärer slå ett slag och sedan tala om för dem att 'Nej, han ljuger' och regelboken i sig är extremt luddig med hur den egentligen fungerar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Mäster said:
Jag måste, något orelaterat, erkänna att jag aldrig har varit riktigt säker på, eller bekväm med, hur JoC ska användas. Jag tycker inte om att låta karaktärer slå ett slag och sedan tala om för dem att 'Nej, han ljuger' och regelboken i sig är extremt luddig med hur den egentligen fungerar.
Agreed, alltid hatat när spelare kan få veta att en spelledarperson ljuger, det blir bara så knäppt. Jag tenderar att vara luddig i mina beskrivningar, typ att personen döljer något, är obekväm i situationen eller liknande. Sedan får spelarna försöka tolka det eller pressa slpn för att få ut mer av sanningen.

Sedan är färdigheter som JoC ett perfekt exempel på något som spelledaren bör slå dolt så spelarna inte vet resultatet eller mot vilken svårighet slaget var.
 
Top