Nekromanti Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat...

Rakhamon

Veteran
Joined
2 Apr 2006
Messages
30
1: Skriv separata Have och Want listor. Excel-blad är plottriga och svårlästa.

2: Skriv inte upp minis ni har men inte byter bort. :gremwink:

Detta leder till ett betydligt enklare och smidigare bytessystem.

MVH; Andreas
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Njä, protest från min sida. Jag tycker tvärt om att excelblad är jättebra då man enkelt kan filtrera på den information som finns given. Därtill vill jag gärna se de gubbar som en person har men inte vill byta bort då jag tycker att man ändå kan ge dem "an offer they can't refuse" för de gubbar de har som man själv verkligen vill ha. Därtill kan man lättare jämna ut byten med commons och dyl. efter behov.

Min åsikt. :gremcool:
 

Rakhamon

Veteran
Joined
2 Apr 2006
Messages
30
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Om det är figurer man kan byta bort mot ett "offer you can't refuse" så kan man ju byta bort den. :p

Jag vill peka på Nicos format för Have/Want nedan som ett mycket bra och lättläst sådant. :gremlaugh:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Om det är figurer man kan byta bort mot ett "offer you can't refuse" så kan man ju byta bort den
Så funkar inte jag i alla fall. Alla gubbar som jag äger är bytbara om jag får ett tillräckligt bra deal, men avsevärt mycket färre byter jag bort lätt. Om någon ger mig ett par LRD för min Orc champ så släpper jag den. Däremot släpper jag den inte mot en Githyanki Renegade även om den är på min Want. Om gubben står listad som "inte bytbar" så slipper jag svara på frågan. Om och om igen. Tro mig. Been there, done that.

Jag för min del gillar formatet Have-For trade bättre.
 

Nico_UBBT

Veteran
Joined
17 Aug 2006
Messages
16
Location
Solna
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Mitt format har ju tre kolumner Har/Att byta/Vill ha, förklara gärna hur "Have-For trade" formatet skiljer sig för jag är inte riktigt med på det.

På min site kan man filtrera på set, faction, commander, rarity, typ, storlek och man kan göra fritextsökningar på namn. Man kan filtrera på set, namn, commandrating, faction, poäng, epic-poäng och alla "bytes"-kolumnerna nämnda ovan. Om någon saknar något filter eller sorteringsmodell så är jag mer än villig att åtgärda det.

Sen måste jag även propagera lite för funktionen "Min Bytessida" på min site (man måste vara registrerad för att det ska funka). Där kan man jämföra sin Har/Att byta/Vill ha lista med någon annans som lagt in den. Den har förtillfället 2 funktioner:
1. Den jämför din "Att byta"-lista med den andra användarens "Har"-lista och visar alla miniatures som du har extra som han inte har. Och vice versa.
2. Den jämför din "Vill ha"-lista mot den andra användarens "Har"-lista och visar alla som han har som du vill ha, så att man kan ge dom det där "offer you can't refuse" som diskuterats tidigare i denna tråd. Och vice versa.

Puh! det blev en rätt komplicerad förklaring det där :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Mitt format har ju tre kolumner Har/Att byta/Vill ha, förklara gärna hur "Have-For trade" formatet skiljer sig för jag är inte riktigt med på det.
Det är precis så jag vill ha det. Jag har aldrig pratat om ditt (f.ö. utmärkta :gremlaugh: ) forum utan presenterade en avvikande åsikt till Rakhamons två punkter ovan.

Ditt forum verkar ha precis det stöd som jag efterfrågar. Huge kudos. Om man skulle kunna få efterfråga en funktion eller två så skulle jag gärna vilja ha (finns kanske, har inte kollat) möjligheter att importera (via parser) text-filer med Namn-antal (extraherbart från mitt excelark :gremwink: ) samt möjlighet att exportera sin egen databas till sådant format. Det är pyssligt att importera över 300 minis en och en...

//Glow - Lat och "krävande" :gremgrin:
 

Nico_UBBT

Veteran
Joined
17 Aug 2006
Messages
16
Location
Solna
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Ditt forum verkar ha precis det stöd som jag efterfrågar. Huge kudos. Om man skulle kunna få efterfråga en funktion eller två så skulle jag gärna vilja ha (finns kanske, har inte kollat) möjligheter att importera (via parser) text-filer med Namn-antal (extraherbart från mitt excelark ) samt möjlighet att exportera sin egen databas till sådant format. Det är pyssligt att importera över 300 minis en och en...
Jag har hackat ihop en funktion som importerar xml-formatet som hordelings och maxminis använder. Det finns ingen export funktion än men det verkar sannolikt att en sån kommer att uppstå inom kort. Ang. övriga import format så känns det som det finns lite för många sätt att formatera sina textfiler för att det ska vara värt att bygga parsers för varje typ av format. Men jag är inte omöjlig så den som har tips och idé'er får gärna komma över på http://minis.niconet.se/ och komma med förslag i "Forum om forumet".
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Ang. övriga import format så känns det som det finns lite för många sätt att formatera sina textfiler för att det ska vara värt att bygga parsers för varje typ av format.
Förvisso, men det är rätt enkelt att spec:a ett format som du kan importera och sedan låta det vara upp till användaren att följa det. Typ [mini name] [no][CR]. Jag skall ta och titta över till ditt forum och reg:a mig någon dag framöver... :gremgrin:
 

Rakhamon

Veteran
Joined
2 Apr 2006
Messages
30
Re: Köpes: Tips till alla som byter DDM och annat.

Det var ju dit jag ville komma. hurra för Nico. :gremwink:
 
Top