Köpa ny vattenkokare?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,358
Tjo!

Jag är på jakt efter en ny vattenkokare till köket. För det har jag tre krav.

1/ Möjlighet att ställa in temperatur
2/ Inte bli katastrofvarm på utsidan
3/ Den måste vara tyst. Inte helt tyst förstås, men tyst.

Är det någon som har tips på en bra pryl? När jag tittat på tex https://testat.nu/vattenkokare/ är det inget prat om decibel.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,608
Location
Göteborg
Jag har inget bra svar, men kolla med Bagaren och Kocken. De har många proffsmodeller med olika funktioner. Om ljudnivå inte står i webbutiken kan du säkert mejla eller ringa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,382
Location
Göteborg, Lindome
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,226
Är mkt nöjd med min Severin WK 3479 1,7L, som har det du efterfrågar. Dock blir den helt klart varm på utsidan, om man petar på glaset dvs, handtaget funkar fintfint där, locket blir inte heller varmt.

Den piper ju lite sådär ibland och det kan man stänga av genom att hålla inne prog-knappen ett litet tag, sådär 15 sekunder eller så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,104
Location
Göteborg
@Björn den gode har en vattenkokare som verkar ruskigt bra. Tycker inte att den låter så mycket, och den har temperaturinställning. Röd och fin är den, också, men jag vet inte vad det är för märke. Själv har jag en billig plasthistoria som endast kokar upp till 100 grader och låter som helvetets alla bestar.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,333
Location
Göteborg
Jag har en KitchenAid, så rätt dyr, men gillar den och den har hängt med ett gäng år nu. For science kan jag också meddela att på 2m avstånd har jag 45db i bakgrundsbrus i köket, och under vattenkokning gick snittdecibel upp till ca 50db med toppar kring 57db. Min syster har det andra hipstermärket (Smeg) som har den finurliga effekten att man helt kan stänga av pipen.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
641
Location
Göborg
Aah! Ett essentiellt ämne som kräver ett gediget studium för att finna den optimala lösningen!

Min första vattenkokare var i plast ifrån Krupps men efter att ha kokat uppskattningsvis en kubikmeter vatten i den under 13-14 år pulvriserades plasten i locket och små bitar föll ned i vattnet. Jag tror inte den följde med ut i teet pga kalkfiltret men skäl till pensionering för ganska precis tio år sedan. Jag studerade då Prisjakt och Tretti och fann att det finns en uppsjö med skräp och ingen av sidorna besvarade den viktiga frågan om de var balanserade att hälla ur. Jag gav mig ut och studerade butikerna men fann att även den mest välsorterade butik inte hade mer än 10-15 modeller, vilket var ett alldeles för litet utsnitt för mina behov. Jag köpte till slut en Elektrolux vattenkokare på uteslutningsmetoden till ettusen kronor – men det var den enda som jag kunde köpa! Jag önskar dock att jag hade testat den i butiken för den pep som en brandvarnare varje gång jag tryckte på en knapp och när vattnet kokade. Efter ynka 8-9 år började en knapp att glappa och jag gav upp på att lida mer och köpte en annan Elektrolux för 800 kr – återigen efter någon form av uteslutningsmetod. Den här gången är jag dock riktigt nöjd för den är rejält snygg och det går att ställa in den på 40° vilket är perfekt för degvätska. (Jag hade gått och trånat efter en annan vattenkokare i samma serie men valde till slut bort glas för metall pga vikten.)

För att analysera dina krav: En vattenkokare värmer vatten och det som gör att det låter är – vad jag vet – de ångbubblor som skapas och det är inte mycket kokaren kan göra åt det – ingen vattenkokare är mig veterligen isolerad, varken för ljud eller värme. Jag tror dock att en "hel" bottenplatta skapar färre ångbubblor än när elementet är fritt i vattnet, vilket gör den marginellt tystare. En stabil konstruktion och framförallt ett välkonstruerat lock kan säkert förbättra – men det nog omöjligt att kontrollera utifrån en bild eller utan verktyg. Jag tror två av dina krav kan vara ganska svåra att uppfylla – det handlar nog mer om en massa fysikaliska effekter som är svåra att styra över. En isolerad kanna kommer vara både dyrare och tyngre, vilket talar emot att tillverkarna gör det även om det är möjligt.

Mina rekommendationer: Titta på Prisjakt, de har bättre filter än Pricerunner, och beställ på nätet. Inte värt det att åka runt i butiker. Tag en kokare med hel värmeplatta, titta på hur mycket locket kan öppnas (fantastisk skillnad på 80° och 90° öppning när du skall fylla på den!), 360° vridning på bottenplattan och "sladdlös", jag tror mer på metall än glas pga vikten och att glaset kommer få en vit kalkhinna snart nog, plast verkar på utfasning vilket kan vara bra av hälsoskäl (se larmen om att värma mat i matlådor av plast), satsa på 2 kW för det ger en enorm skillnad på koktid mellan 1 kW och 2 kW, samma gäller att hitta en som är stor nog för det är tråkigt att behöva koka två omgångar till sin tekanna (det är inget problem att koka 1 l i en 2 l-kanna men koka 2•1 l för ens 2 l tekanna är inte lika kul, teet får stå och dra medan andra litern kokas), kolla minsta volym (min nya kokare har 6 dl som minsta volym vilket är ett problem eftersom min tekopp är 5 dl, de gamla kannorna hade 5 dl som minsta volym – om det nu är något som en bryr sig om…). Jag tror det var allt…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Intuitivt tycker man att lägre effekt borde vara tystare, allt annat lika? Men det kan ju gå förlorat om de också är billigare gjorda då.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,396
köpte en annan Elektrolux för 800 kr – återigen efter någon form av uteslutningsmetod. Den här gången är jag dock riktigt nöjd för den är rejält snygg och det går att ställa in den på 40° vilket är perfekt för degvätska.
Vi har exakt samma Electrolux Explore 7 och är mycket nöjda. Den är relativt snabb och visst låter den när det kokar upp, men inte överdrivet mycket. En bra funktion är att den visar vattnets temperatur efterhand som den sjunker också. Jag dricker oftast svart te och kokar upp vattnet till 100 grader, min fru föredrar oftast grönt te, så hon väntar någon minut tills vattnet vattnet nått 80 grader.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
641
Location
Göborg
Jag hoppas ingen är förvånad över att det ljudnivån är en vanlig fråga och att det finns nördar som svarar på det? Min tanke om ångbubblor var rätt och baserat på mina gymnasiekunskaper skulle jag spekulera att effekten inte har så mycket effekt på ljudet utan mer hur utdraget det blir (tar längre tid att koka upp) – däremot är kommentaren från Helen Scales och Chris Smiths svar i länken ovan intressant att hur stor andel av kannan som är fylld påverkar. Det kan vara värt att anpassa storleken till hur mycket vatten normalt kokar eftersom det tomma utrymmet fungerar som en resonanskammare.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
328
Jag hoppas ingen är förvånad över att det ljudnivån är en vanlig fråga och att det finns nördar som svarar på det? Min tanke om ångbubblor var rätt och baserat på mina gymnasiekunskaper skulle jag spekulera att effekten inte har så mycket effekt på ljudet utan mer hur utdraget det blir (tar längre tid att koka upp) – däremot är kommentaren från Helen Scales och Chris Smiths svar i länken ovan intressant att hur stor andel av kannan som är fylld påverkar. Det kan vara värt att anpassa storleken till hur mycket vatten normalt kokar eftersom det tomma utrymmet fungerar som en resonanskammare.
Smart! Ett husmorsknep då: lägg i en (eller flera) flytande boll (förslagsvis tillverkad av ett lukt, smak och giftfritt material) för att fylla upp utrymmet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,104
Location
Göteborg
Men en del av mig sitter nu och funderar på om inte pu'erh egentligen borde bryggas i över 100 grader.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Målet är ju att ha en trycksatt kokare så man kan nå över den magiska 100-gradersbarriären.
På ställen på tillräckligt hög höjd måste man har tryckkokare för att kunna göra acceptabelt kaffe, eftersom vattnet kokar för tidigt annars.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
837
Location
Umeå
Råkade se denna tråd och är själv på jakt efter en vattenkokare. Har fått instruktioner av frun som bestämmer att "du får köpa vilken du vill, men.... den ska vara betydligt tystare än den nuvarande och designmässigt snygg".

Själv är jag pragmatisk och rätt blind när det gäller design så jag hade nog bara tänkt gå på decibel och hoppas på de bästa när det gäller design. Inser dock att jag kan kapa dennna tråden och se om mer designmedvetna personer har åsikter när det gäller vattenkokare.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
641
Location
Göborg
De flesta vattenkokare är rena styggelser men den Elektrolux jag köpte är acceptabelt snygg. Det verkar som att en del tillverkare har insett att design säljer även för billiga småapparater och anstränger sig lite mer. Alla kan inte vara billigast… Jag föreslår som sagt att titta på Prisjakt eller Tretti och surfa runt bland bilderna efter kandidater som passar i köket. Spelar ingen roll hur snygg den är om den skär sig i linjer och färg emot rummet i övrigt…
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,382
Location
Göteborg, Lindome
Råkade se denna tråd och är själv på jakt efter en vattenkokare. Har fått instruktioner av frun som bestämmer att "du får köpa vilken du vill, men.... den ska vara betydligt tystare än den nuvarande och designmässigt snygg".

Själv är jag pragmatisk och rätt blind när det gäller design så jag hade nog bara tänkt gå på decibel och hoppas på de bästa när det gäller design. Inser dock att jag kan kapa dennna tråden och se om mer designmedvetna personer har åsikter när det gäller vattenkokare.
Det här är en enkel vattenkokare som gav bort i present en gång just för att jag tyckte att designen var läcker. Och den gör sitt jobb fortfarande.
CHAMPION Vattenkokare Glas 1,7 Liter | Lyreco®
 
Top