Köpa ny mobil

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hej! Nu kommer en sån där "jag ska köpa teknik men förstår inte så mycket, snälla hjälp"-tråd, igen.

Jag ska köpa en ny mobil men förstår inte så mycket, snälla hjälp. Jag har en Galaxy S8 som jag varit rätt nöjd med, men har spräckt skärmen på den igen, och känner att den nog inte är värd vad det kommer att kosta att laga den. Så, jag behöver köpa en ny.

Vad är viktigt?
  • Android
  • Stor skärm, för jag läser en del på mobilen
  • Den får gärna gå bra att spela spel på (det är ju rätt ballt att det numera finns mobilspel som typ känns som fullstora datorspel)
  • batteritid
  • lagringsutrymme
Vad är inte så viktigt?
  • kameran
Pris då?
  • Å ena sidan har jag råd att köpa en mobil för 19 000 om jag vill
  • Å andra sidan verkar det jävligt onödigt
  • Så säg, 5-6000?
Vad borde jag köpa? När jag kollar runt lite verkar alla mobiler säljas med kamera-argument: "fyrtiotio kameralinser och x1000 zoom med 8K dubbel-extra-film". Jag är alltså inte så sugen på att lägga massa tusenlappar på en lur för kamerans skull. Däremot kan jag tänka mig att lägga en massa tusenlappar om jag får något annat än värsting-mördar-bättre-än-verkligheten-kamera för pengarna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Oneplus modeller brukar få bra betyg, och är snäppet billigare än andra flaggskeppsvarianter. Oneplus "nord" eller "8t" verkar ligga i prisspannet du efterfrågar.

Själv har jag en äldre modell, 5t, som jag alltid varit nöjd med.

Om du vill vara lite pris -och miljömedveten så finns det även sidor som säljer begagnade mobiler med garanti.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, OnePlus 8t verkar egentligen vara rätt. Men jag är lite anti för att det är en kinesisk tillverkare (som om det spelar så mycket roll, men ändå).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Om privacy är av intresse kan det vara värt att fundera över en iphone istället.

Om det är förhållandet runt tillverkningen av produkten som är kinkigt kanske en fairphone kan vara något.

Oavsett vad du väljer kommer den, precis som du är inne på, att tillverkas i Kina.

EDIT: Det sagt, jag är 100% med på att det finns många bra anledningar att inte vara sugen på en mobil tillverkad av ett kinesiskt företag.
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag gick från samsung s8 till s10 och det var "lika fast bättre" typ, så om du var nöjd med s8 och inte vill krångla till det så är det bara att fortsätta på galaxy-tåget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Min Xiaomi Mi 9T Pro är väldigt, väldigt snabb och smidig och har (förhållandevis) lång batteritid. Jag laddar den typ nån gång varannan dag eller så. Väldigt mycket mobil för pengarna, både prestandamässigt och batterimässigt. Typ 5k på MediaMarkt, ser jag.

Sedan känns det kanske inte som mobilen man ska köpa och använda original-operativsystemet på om man är orolig för att bli spionerad på av kinesiska staten. Ur min synvinkel var det ju ganska lätt att jailbreak:a och installera Pixel Experience istället, men jag fattar om det inte är en grej normala människor vill eller är bekväma med att göra med sina nyinköpta mobiler.
 
Top