Nekromanti Känslan av att påverka

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Äntligen.

I vår spelgrupp har vi inte alltid förstått det här med "det är DIN värld" tjafset.. Av nån dum anledningen har vi alltid varit lite rädda för att spela kampanjer som påverkar världen i stort.. Jag vet inte riktigt varför men både jag och vår andra spelledare har lidit av samma rädsla.
Om något har påverkats så har det varit helt påhittade saker... vi träffade aldrig någon person som fanns omnämnd i en regel eller kampanjbok och vi undersökte aldrig de mysterier som nämndes i nån bok.

Antagligen för att vi trodde att alla andra redan hade gjort nått sånt..


Nåja, det ändrades drastiskt igårkväll när vi plockade hem Skuggornas stad från Skuggplanet...

Lyckat blev det också.. för första gången på länge kändes det faktiskt som man spelade en hjälte, och inte bara en äventyrare bland alla andra äventyrare i Faërun...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
tragiskt

Jag är av den åsikt att det enda sättet att spela i Midgård är att spela Det Grå Sällskapet, liksom att den häftigaste Star Wars-kampanj skulle vara episode 4-6. Originalet är alltså inte "heligt" på något sätt och jag är övertygad om att varken Lucas misstycker eller att Tolkien vänder sig i sin grav.

Vidare anser jag att det intressantaste med att spela i historisk miljö skulle vara att faktiskt ha en reell möjlighet att ändra historien. Det är ju fantasi det handlar om!

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Baldyr on 2001-06-24 17:28.</EM></FONT></P>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: tragiskt

jo.. men fantasidelen har det ju verklige inte varit fel på.. och vi har nog ansett att det har räknats som dålig fantasi om man tog och spelade filmerna i star wars..

Nåja, nu har det bara börjat.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: tragiskt

Nu menade jag alltså inte att ni skulle sakna fantasi bara för att ni har onödigt mycket respekt (?) för officiellt spelmaterial.

Vad gäller att spela en litterär berättelse (såsom Sagan om ringen) så skulle syftet givetvis vara att uppleva den ursprungliga berättelsen och inte en tråkig bihandlig till den egentliga berättelsen. (Såsom en genomsnittlig MERP- eller Star Wars Roleplaying-kampanj.) Liksom det skulle vara spännande att spela i historisk miljö och (kunna) påverka historien, så vore det kul att som Frodo kunna prova en alternativ väg till Mordor, eller att som Han Solo försöka undvika att bli tillfångatagen.

Samma sak med befintliga rollspelsvärldar - döda gärna kungen och bränn ned huvudstaden. Det är din kampanj, inte konstruktörens.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: tragiskt

Det är din kampanj, inte konstruktörens.

Vilket vi trodde att vi visste, men nu förstod vi :o)

Hmm.. hur de flesta MERP grejjerna brukar se ut har jag ingen aning om.. jag tycker midgård verkar vara en otroligt tråkig kampanjvärld.. men det är jag

De få gånger vi har spelat Stjärnornas Krig så har det det varit på konstiga platser där någon organiserad rebellstyrka inte funnits.. Själva rebllerna vs. imperiet har det aldrig handlat om.. det har mer rört sig om brottslingar mot lagen i en häftig miljö..

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: tragiskt

Anledningen till att Midgård inte fungerar så bra som spelvärld beror nog just på att man inte förväntas spela Ringen-trilogin, eller ens någonting som har någon som helst koppling till huvudhandlingen. (Man kan ju, gud förbjude, förändra Tolkiens verk!) Varför spela i Midgård överhuvudtaget då? (Retorisk fråga.)

Att spela en Star Wars-kampanj som inte har koppling till filmerna känns väldigt ointressant för mig personligen. Det blir liksom inte Star Wars om det inte finns stormtrupper och stjärnjagare, och om huvudpersonerna (Luke, Leia, Han, Vader m fl) inte medverkar. Så jag förstår om ni inte har spelat så mycket Star Wars - "miljön" är trots allt inte så "häftig" utan de viktigaste ingredienserna (rebeller, imperiet, osv). Jag skulle i själva verket hävda att Star Wars är ett ganska tunt koncept utan huvudingredienserna.

Men nu har vi kommit ordentligt från det ursprungliga ämnet, vilket är mitt fel.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: tragiskt

Men Imperiet var lagen.. trodde jag skrev det.. men jag glömde nog.. (förvirrad och trött)
Alltså.. imperiet och stormtrupperna är högst närvarande.. IMHO är det faktiskt dem som GÖR Star wars.. kanske därför ep1 var en sån besvikelse..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I vår spelgrupp har vi inte alltid förstått det här med "det är DIN värld" tjafset.. Av nån dum anledningen har vi alltid varit lite rädda för att spela kampanjer som påverkar världen i stort.. Jag vet inte riktigt varför men både jag och vår andra spelledare har lidit av samma rädsla.</I>

Bafföatt vara advocatus diabolii så <I>finns</I> det ett argument för att inte frångå konstruktörernas ursprungsidé - att ju mer man ändrar i sin egen värld, desto mindre kommer världen som beskrivs i de officiella produkterna att ha att göra med den värld man själv spelar i. Drar man det riktigt långt så kommer man till slut inte att ha särskilt stor nytta av dem längre och får vackert klara sig själv.

Men det är ju just det som brasklappen "i våran kampanj så" är till för. (-:

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Licensierade världar

Jag har aldrig riktigt kunnat spela/spelleda ett rollspel baserat på en bok, film eller liknande. Jag upplever det som _extremt_ begränsande att ha en helt färdig värld som alla spelare redan har en klar och tydlig bild av. Hur långt är det möjligt att improvisera i en SoR-kampanj förlagd under ringens krig innan det inte längre är Sagan om Ringen? Inte särskillt långt, i min mening. Varför skulle man överhuvudtaget vilja spela en Star Wars-kampanj som inte handlar om _Star Wars_? Eller en kampanj i The Young Kingdoms?

Problemet, förutom att de flesta redan vet allt om världen, är att slutet redan är förutbestämt. Ringen förstörs, Imperiet störtas, världen dör och föds på nytt. Om man väljer att ignorera detta måste jag undra vad som är poängen med att spela i dessa världar!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jo.. och det var väl de vi inte ville..
Men det roliga är ju faktiskt att vi nu inte har ändrat nått på världen egentligen... Vi bara hjälpte till lite på vägen mellan 2nd ed's FR till 3rd ed's FR ... Så världen stämmer fortfarande :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top