Nekromanti Känner du till Pharao och Biriba?

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
I en "Warning för äfentyrliga spel" utfärdad 1810 varnar hans majestät konungen för spelen Pharao och Biriba. Om dessa spel påträffades på offentlig plats skulle både spelarna och innehavaren av caféet bötfällas. Jag är mycket nyfiken om vad det kan ha rört sig om för spel. Är det någon som vet eller bör jag vända mig till en historiker?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
I grekland spelar man ett kortspel vid namn Birimba jag mycket väl kan tänka mig är samma spel som Biriba. Isf rör det sig om ett kortspel. Står det ingen mer information om dessa spel så man kan göra en mer kvalificerad gissning?
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Skulle det kvalificera som ett äfentyrligt spel? Tyvärr framgår det inte av dokumentet hur spelet går till. Har du lust att berätta mer om Birimba?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Faro

Pharao kan mycket väl vara detsamma som Faro, ett hasardspel på samma sätt som Poker, som var populärt på 1800-talet. Asbury berättar att det var så vanligt i New York på 1850-talet att det fanns över sextusen farohålor. Tyvärr har jag ingen aning om hur man spelar det, men pröva Everything.


/Feliath - försenad; har varit borta
 
Top