Nekromanti Jupiter har tolv månar

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
...ja, åtminstone om man skulle tro lärarna som anordnat en tipspromenad på folkhögskolan jag gick på under vår terminen. Det hade de minsann slagit upp i ett lexikon, och lexikon har ju inte fel.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det hade de minsann slagit upp i ett lexikon, och lexikon har ju inte fel.</I>

Skolbibliotek är rätt schyssta muséer. (-:
Att Jupiter har fler än så upptäckte väl Pioneersonderna på 70-talet, har jag för mig.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Att Jupiter har fler än så upptäckte väl Pioneersonderna på 70-talet, har jag för mig."

Iofs så är det egentligen bara sexton som man är säker på är månar - resten (fn åtta stycken, vill jag minnas) är infångade asteroider och kan komma att sticka iväg när som helst.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Iofs så är det egentligen bara sexton som man är säker på är månar - resten (fn åtta stycken, vill jag minnas) är infångade asteroider och kan komma att sticka iväg när som helst.
- Krille<p><hr></blockquote><p>Så om jorden hade lika många Månar som Jupiter och några av dom typ säg 8 bara skulle vara infångande astroider inser ni vad det skulle betyda !!

Japan hade gett oss 16 Sailor Mon hjältinnor och 8 Sailor mon dvärgar vilken mardröm...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Det hade varit hemskt... jag tror det hade betydit en del för tidvatten och sådant också, fast det är bara en känsla jag får.

/Seinet Wintermute - Jag vill ha en egen måne, som jag kan åka till... blir bara problem med priset att köpa en måne och motorvägen dit...

 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Hörde av en bekant att man upptäckt en gäng månar runt Saturnues helt nyligen. En siffra på 28 nämndes. Har dock inte hört något om det själv. Något som Krille kan bekräfta/förneka?

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag vet inte vad som är värst taken på Chibi-hjältinnor eller att jag vet vad Chibi är för något eller det faktum att de skulle se fördjävla gulliga ut...

*suck* nä jag tycker tanken på 8 skäggiga och djävla sura dvärgar i sailor kostym vara mycket mycket mer underhållande...

Sailor Dáin
Sailor Thorin
Sailor Balin
Sailor Bifur
Sailor Bombur
Sailor Gimli
Sailor Kíli
Sailor Olóin

Sailor Gimli: "Du Thorin vet du en sak"
Sailor Thorin: "Nej vadå"
Sailor Gimli: "Du passar inte i kort skjol färgen skärsig emot skägget och man kan se saker under kjolen"
Sailor Thorin: "Vadå se saker vad för saker"
Sailor Gimli: "då detta är ett barn program kan jag tyvär inte säga VAD man ser men du OCH VI bör skaffa byxor"

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Saturnus

"Hörde av en bekant att man upptäckt en gäng månar runt Saturnues helt nyligen. En siffra på 28 nämndes. Har dock inte hört något om det själv. Något som Krille kan bekräfta/förneka?"

Senaste siffran som NASA har är 30. Mer detaljer lär komma när Cassini/Huygens kommer fram i juli 2004.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Saturnus

För ett freak som jag är det lååång tid. =(

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Sailor Dáin
Sailor Thorin
Sailor Balin
Sailor Bifur
Sailor Bombur
Sailor Gimli
Sailor Kíli
Sailor Olóin"

ROTFLMAO!!!

Glöm inte Den Maskerade Hoben, aka Bilbo Baggins...

Nightowl


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top