Nekromanti Jultraditioner (ett jul äventyr)

Scraphead

Veteran
Joined
14 Nov 2014
Messages
14
Hej.
Jag har lovat att hålla en spelsession i mellandagarna och jag vill skapa att äventyr med jultema. Jag tänkte väl främst tillbaka till Julbocken och liknande. Alltså äldre svenska jultraditioner innan tomten och allt sådant. Så jag undrar om ni vill hjälpa mig skapa en sådan högtid i linje med Symbaroums värld. Tips och idéer för hur man kan utforma detta skulle uppskattas. Nu vet vi ju inte så mycket om högtider, men tänker mig att det ändå lär finns några och det känns som en utmärkt tid att utforska detta en månad innan jul.

Mvh
Kalle
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Scraphead;n51099 said:
Hej.
Jag har lovat att hålla en spelsession i mellandagarna och jag vill skapa att äventyr med jultema. Jag tänkte väl främst tillbaka till Julbocken och liknande. Alltså äldre svenska jultraditioner innan tomten och allt sådant. Så jag undrar om ni vill hjälpa mig skapa en sådan högtid i linje med Symbaroums värld. Tips och idéer för hur man kan utforma detta skulle uppskattas. Nu vet vi ju inte så mycket om högtider, men tänker mig att det ändå lär finns några och det känns som en utmärkt tid att utforska detta en månad innan jul.

Mvh
Kalle
Först en djupdykning i verkligheten: Historieäterna visar forntida julfirande.

Julen var inte den största högtiden som den är idag, istället var det Påsken. (Se gärna jämförelse med islams ramadan och eid)
"Julklappar" är ett sent påfund, typ på 1700-talet kunde det hända att man gav någon typ av julgåva. Den medeltida julen hade också inslag av "de dödas dag" som videon visar på. Glöm inte heller bort midvinterfirandet här i Norden(se gärna också midsommar). Romarna hade också en typ av vinterfirande: http://varldenshistoria.se/julkalender/12-december-firade-romarna-jul

Läs gärna här om ursprung:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul
http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas
 

Scraphead

Veteran
Joined
14 Nov 2014
Messages
14
"Kurderna firar midvintersolståndet. Då denna natt är årets längsta natt, ansåg man förr i tiden att ljuset nu hade vunnit över mörkret och solen hade föds på nytt." Så det är nog lite detta jag tänker mig. Jag tänker mig nämligen att årstiderna fungerar lite som här i sverige. Där Midvinter är ett tecken på att ljuset alltid segrar. Utan mörker finns det inget ljus och utan ljus finns det inget mörker. Så kanske är det så att man har tåg som under lucia‚ att man bär ljus och sjunger sånger om Prios ljus. Det känns som något som skulle kunna firas hos Ambrierna då för att säga att vi segrade. Vi överlevde.

Låter det som en bra grund som skulle passa in hos Ambrierna. Sen är det lite hur firandet går till som är nästa steg. Kanske framförallt hur man firar det i städerna. Kan nämligen tänka mig att det finns olika seder och traditioner bland folket. Beroende på vart man kommer ifrån och vem man är.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Prioskyrkan har med säkerhet kopplat ljusfester till segern över Mörkermästarna, låter som deras stil. Äldre traditioner - det folkliga gudapanteon varur ljusguden Prios höjdes till ensam majestät - har säkerligen egna tolkningar. Sådana bruksgudar finns ju kvar, och kan särskilt hos kolonisatörer och fribrytare i Davokar utgöra den huvudsakliga guden. Sådana (i Prioskyrkans ögon) kätterska kulter finns också i byar i Ambrias utkanter, och där kan andra ritualer och myter frodas dolt från centralmaktens påbud.

Vet inte om ni noterat att det i beskrivningen av svartalferna döljer sig ett par referenser till tidiga och synnerligen "osöta" svenska jultraditioner; de bland svartalferna populära lekar som omnämns i grundboken är alla lånade (ok, stulna men lätt maskerade) från sådana i moderna ögon råare firanden av julen. ;)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag hoppas vi får reda på mer om det äldre gudapanteonet och dess kulter och även de andra kulturfolkens religioner och liknande i kommande alster. Religionskonflikter är ju ett måste i Symbaroums gråskaliga värld!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Paal: vi kommer att presentera mer om världen och dess trosystem framöver. För Ambrias del är Prios så pass dominant att andra bruksgudar i Ambria för en undanskymd och ofta jagad tillvaro. Barbarerna och deras häxor står för den enda enade motkraften i form av deras tabubaserade naturkult inne i Davokar. Inom Prioskyrkan finns det också ett par sprickor, som eventuellt utgör grund för en större schism, främst olika tolkningar av hur hårt man ska gå fram i Davokar; där utgör fader Sarvola i Tistla Fäste ena extremen (på kätteriets gräns) och templárerna i den döende solens ridderskap nära Karvosti andra änden av spektrat, men en ofta obekväm förstefader Jesebegai som försöker hålla ihop kyrkans olika grenar.
Den kommande kampanjen kommer med säkerhet (så som i: ta mig på orden!) att ta avstamp i dessa och andra konfliker.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det låter lovande, ser fram emot kyrko-schismer och ränkspel!
 
Top