Jubensha - Super popular chinese murder mystery phenomena!

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
110
Location
Göteborg
Snubblade över Jubensha idag...vilket fantastiskt fenomen i Kina! Skalan på hur många som spelar är det som slog mig!
Live-action roleplaying games - or LARP - have been a huge cultural influence in Nordic countries such as Norway and Sweden. While tabletop RPGs and roleplaying video games have become very well-known worldwide, the majority of people outside of said countries are still not as familiar with LARP.

However, China has developed its own LARP phenomenon in recent years. Jubensha is far more commercially successful and influential than anything we have seen before even in Nordic countries - and there is a good chance it might change our perception of what live-action roleplaying games are capable of in the future.

“Jubensha is not just a form of entertainment [like other live-action roleplaying games in the West], it might be the most significant form of social interaction among the [Chinese] youth in the post-COVID era,” says Jubensha scholar Rouyu Wen, a researcher at Huazhong University of Science and Technology and Uppsala University. “While live-action roleplaying games are often a niche phenomenon in the West, it is almost as mainstream as digital games in China.”
https://www.dicebreaker.com/categor...oleplaying-cluedo-werewolf-chinese-phenomenon

People makes games kom precis ut med en video också som dyker lite djupare i olika aspekter. Värt en titt!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Intressant! Utvecklingen kan gå fort - när jag bodde i Kina 2011-2012 fanns inte en skugga av rollspel, utom bland västerlänningar.

Det här är dock något fundamentalt annorlunda än den västerländska traditionen, och dess starkt kommersiella aspekter är typiska för Kinas horribla late stage state capitalism-samhälle, där multipla mekanismer hämmar personlig kreativitet. Det kommer knappast få något genomslag hos oss.

Rörelsen riskerar också tyvärr att fort bli ganska kreativt bankrutt på grund av den censurparanoida som ofta drabbar nya och ungdomsdrivna kulturella fenomen i Kina:

China Daily, a publication owned by the Chinese Communist Party, reported in April 2023 that China's Ministry of Culture and Tourism was beginning to draft regulations for script murder games and "soliciting public opinions". The draft regulations state that "the contents of such games must not smear the traditional Chinese culture or contain inappropriate materials involving obscenity, gambling, drugs, and other elements that could go against moral standards".[
Men förhoppningsvis har jag fel, och Jubensha kan bli ett frö till en ökad personlig kreativitet i Kina.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Snubblade över Jubensha idag...vilket fantastiskt fenomen i Kina! Skalan på hur många som spelar är det som slog mig!


https://www.dicebreaker.com/categor...oleplaying-cluedo-werewolf-chinese-phenomenon

People makes games kom precis ut med en video också som dyker lite djupare i olika aspekter. Värt en titt!
Det jag tycker är intressant är hur de lyckats få det kommersiellt. Jag menar, vi har ju haft flera olika tv-program med live, från politiker som ställs inför problem till Barda, men ändå har det inte slagit. Kanske för att Sverige är för litet som marknad? 30k studior i Kina med den befolkningen? Det är ju egentligen skitlite, även om videon säger att det är den tredje största underhållningen näst efter film och spel.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är ju egentligen skitlite, även om videon säger att det är den tredje största underhållningen näst efter film och spel.
Jag skulle vara lite skeptisk till vad man menar med "tredje största underhållningen". Dels har jag otroligt svårt att se att det skulle vara större än manga och influencers/social media, dels är det förmodligen film/tv, sedan spel, ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting, gånger tusen, och sedan jubensha. Och film och tv borde egentligen delas in i olika subgrupper.

Sedan är kabaréer, livemusik, karaoke och brädspel (primärt mahjong och shack) andra populära aktiviteter, liksom kalligrafi, massor av sport, etc. Folk har många färgstarka hobbies i Kina, de brukar bara inte handla om eget skapande (utom inom traditionella historiska konstformer) i lika hög grad som svenskars hobbies gör.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag tycker är intressant är hur de lyckats få det kommersiellt. Jag menar, vi har ju haft flera olika tv-program med live, från politiker som ställs inför problem till Barda, men ändå har det inte slagit. Kanske för att Sverige är för litet som marknad? 30k studior i Kina med den befolkningen? Det är ju egentligen skitlite, även om videon säger att det är den tredje största underhållningen näst efter film och spel.
Jag tror att det också är en kulturell grej. I Kina umgås man i mycket högre grad i större grupper och gör kommersiella aktiviteter tillsammans - dvs saker man betalar för. Man går på KTV (karaoke), film, 5D-biograf, nöjesfält, turistgrejer med inträdesavgift, you name it. Kina var alltid fertile ground för escape rooms på grund av detta, och därmed även för Jubensha. Det är även ganska ovanligt i Kina att umgås i folks bostäder; landet är fullt av "third places" (restauranger, barer, karaoke-lokaler, mahjong-lokaler, etc, etc, etc) i mycket högre grad än Sverige.

Svenskar tenderar att föredra ett umgänge i mindre grupper där man gör aktiviteter som inte är lika kommersiellt betonade, och älskar att umgås i varandras bostäder. Därför har Sverige (såvitt jag uppfattat det åtminstone) tex alls inte lika många escape rooms per capita som andra länder har.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag tror att det också är en kulturell grej. I Kina umgås man i mycket högre grad i större grupper och gör kommersiella aktiviteter tillsammans - dvs saker man betalar för.
En mycket bra poäng. En del av spelen var ju gjorde för dejter och många(?) verkade vara designade för tre kvinnor och tre män. Svenskarna är dessutom (mycket) mer reserverade i vilka vi väljer att umgås med.
 
Top