RECENSION Jericho

God45

#PrayersForBahakan
Jericho är en kampanjmiljö bok till rollspelet Leviathan. Leviathan är ett spel om en dystopisk framtid där mänskligheten tvingas överleva i städer under havet. Jericho handlar om staden med samma namn som är en fylle med lyx och distraktioner för de med pengar nog att avnjuta den… Och förtrycket från fruktansvärda klassklyftor för alla andra. Boken är skriven av Robert Jonsson, Jonas Carlsson, Moa Frithiofsson och Kristoffer Hermansson.

Jag älskar hur mycket det faktum att lyxen är byggd på lidande och explosion blöder igenom alla sektioner av boken. Från texten och äventyren till bilderna som använder ett borderline BDSM-igt men smakfullt uttryck med skuggade skepnad för att uttrycka hierarkin som ligger bakom alla delar av samhället i Jericho.

Så det vi har här är en del av boken som beskriver Jericho ur ett extremt ”hur dyker det upp i spel” perspektiv. Det är väldigt lite slösande av ord på saker som bara spelledaren kommer se utan fokus här är att förmedla världen i spel till spelarna och att boken ska göra det så lätt som möjligt. Så allt från transporter till sport täcks här ur en vinkel som gör att jag skulle kunna använda det rakt ur boken i min kampanj. I slutet av boken finns det en ganska kort appendix med mer regelrikt innehåll.

Och sedan har vi majoriteten av boken som är tre riktigt saftiga äventyr. Vi har Trimalchio som är en noir och korruption drypande detektivhistoria som är riktigt jäkla bra på att få allting att vara smutsigt. Skriet som är en slasherfilm på en lyxbåt. Paradiset som är ett sci-fi scenario som får en att tä ka Twilight Zone eller filmer som Logan’s Run. Det är tre extremt olika äventyr som alla använder kampanjvärlden och som alla är väldigt spelbara och kul!

Den här boken var väldigt försenad, men ärligt talat, värt väntan!

5 av 5

Back