Nekromanti (jenz) har skaffat photoshop nu och...

jenz

Veteran
Joined
29 May 2001
Messages
8
jag ska göra en fin karta! (kartproblem II) hur gör man ? ja har photoshop 6.0!
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Pröva dig fram! Det är enda sättet, om du inte kan bli instruerad av någon annan. Alla former utav hjälpfiler och kurser jag gått har sugit totalt...man lär sig inget annat än att kontakta kundsupport...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Det finns ett fåtal (kan ingen länk) ställen på internet som behandlar kartritande. Tror det var någon artist på Elfwood som lade en länk där han visade hur han gjorde sina kartor bl.a.
Det hela är bara att testa sig fram. Lär dig att hantera photoshop (ritprogrammet) bra osv. Sen kommer det bli som att rita för hand (antar jag) fast med "snyggare".
Tror Dante (på forumet) hade en steg för steg guide hur han ritade i julas. Den var rätt ok, fast kanske avancerad. Han scannade från kartböcker och lekte med Photoshop, Illustrater och en hel hög andra program. Så helt trivialt är det inte.

// Jan
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Överkurs ...

Det stämmer att jag lade upp <a href="http://forum.rollspel.nu/files/15-4487-Karta.gif">en karta</a> och en <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...mber=5334&page=&view=&sb=&vc=1#Post5334">kort förklaring</a> till hur jag gjorde den.

Fast det var ganska precis ett år sedan, inte i julas.

Kartorna i Gondica gjorde jag på liknande sätt, men där var målsättningen inte kartboksrealism utan snarare någon sorts senmedeltida feeling (det plus att de skulle vara i svartvitt).

/Dante
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Överkurs ...

<I>Fast det var ganska precis ett år sedan, inte i julas.</I>

Gahhh... tiden bara rusar iväg... hur ska man hinna med o leva?!

<I>Kartorna i Gondica gjorde jag på liknande sätt, men där var målsättningen inte kartboksrealism utan snarare någon sorts senmedeltida feeling (det plus att de skulle vara i svartvitt).</I>

Du skulle inte kunna skriva en artikel i Codex eller i ett fanzine om kartbygge. Du verkar vara ganska haj på det. Tycekr det är intressant, även fast dina metoder kräver en hel del pillande. Men jag personligen har alltid undrat lite hur de proffisionella kartritarna (inom rpg) gör sina kartor, och du verkar ju gjort en hel del BRA / AVANCERADE kartor.

// Jan Arenö
 
Top