JavaScript/SQL för detta projekt?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Så för ett år sedan gjorde jag ett Excel-dokument för språkgenerering. Det är alltså ett verktyg för att uppfinna ett språk och skapa texter i det språket. Det var ett kul projekt, och nu funderar jag på att expandera det! Men istället för att fortsätta i Excel tänkte jag göra om det från grunden, och nu vill jag göra det som en webbsida. Jag vill alltså ha en webbsida där jag kan göra diverse regler som genererar ord, och som sparar dem i en databas. Sedan ska jag skriva texter som använder dessa ord. Jag vill kunna spara mitt projekt och kunna jobba med olika projekt samtidigt. Varje projekt ska alltså ha diverse olika tabeller: fonem, ljudformningsregler, listor av regex-formler för att simulera ljudförändringar, lexikon, grammatiska regler och annat. Jag vill kunna lista hela den här databasen och redigera den, typ få upp alla ord i mitt lexikon av en viss kategori och redigera/ta bort dem, eller rensa en viss kolumn av data för mitt lexikon och generera ny data för den kolumnen. Sådana saker.

Jag kan i dagsläget ganska lite om programmering online, eller programmering överhuvudtaget. Det enda programmeringsspråk jag är hyfsat kapabel inom är VBA. Det här kommer alltså att bli ett rejält projekt för mig, då jag måste lära mig programmeringen samtidigt som jag gör projektet (men jag är övertygad om att det är bästa sättet att lära sig på). Så, eftersom typ alla på wrnu som inte är bibliotikarier är programmerare, min fråga till er är: Var ska jag börja? Jag har bilden av att ska man jobba med smarta webbsidor/webbappar så är det JavaScript som gäller. Jag tror också att ska man jobba med databaser online så är det SQL som är grejen. Betyder det att det är där jag ska börja? JavaScript och SQL? Jag har dock för mig att PHP+SQL är någon sorts kombo? Finns det något bibliotek eller vad det heter som jag kan använda mig av som gör att jag slipper uppfinna allt från början?

Jag tänker alltså göra detta steg för steg, börja med en väldigt minimal prototyp som typ genererar slumpmässiga ord och lagrar dem i en databas. Det kommer garanterat att bli fruktansvärd ineffektiv och rörig kod eftersom jag inte är programmerare, men det skiter jag lite i. Vad har ni för tips?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
https://www.easyphp.org/ ger dig en lokal utvecklingsmiljö med apache-php-sql. Så kan du göra allt där innan du publicerar nåt på internet.

Jag är programmerare men mina hobbyprojekt är suboptimala ändå eftersom jag inte bestämmer mig för vad jag ska göra från start utan det växer fram... det är inte så petigt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Mitt råd är, tänk igenom vilken struktur du vill ha på datat INNAN du ens börjar koda.

Du behöver ju ha något internt ID för varje entry. Sedan antagligen vilken typ av ord/fonem och sedan själva ordet/fonemet. Frågan är ju antagligen om du behöver flera olika språk

så ett ex kan ju vara det här:
Huvudtabell
* ID
* ID för språk
* ID för typ av ord
* Ord/fonem

Språktabell
* internt ID
* Namn på språket
* Ev beskrivning var det används

Ordtypstabell
* Internt ID
* Typ av ord

Bryt ner så att du undviker dubletter, och härledda saker. Använd index för att snabba upp sökningar.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag skulle föreslå att använda dig av Google Firebase tillsammans med HTML+javascript.

Du behöver knappt koda något i databasen, men kan göra det. Du kan i framtiden skapa något via machine learning, om du vill. Du slipper driva en egen databas, utan det finns hos Google istället. Allting sker i realtid och du slipper bry dig om att skriva funktionalitet för att synka, om du vill ha flera användare.

Det är javascript du använder i Firebase, så i mångt och mycket behöver du bara lära dig javascript. Det är NOSQL, så det är i princip bara ett javascript objekt där du tar emot json på hemsidan när du gör anrop mot databasen.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag skulle föreslå att använda dig av Google Firebase tillsammans med HTML+javascript.

Du behöver knappt koda något i databasen, men kan göra det. Du kan i framtiden skapa något via machine learning, om du vill. Du slipper driva en egen databas, utan det finns hos Google istället. Allting sker i realtid och du slipper bry dig om att skriva funktionalitet för att synka, om du vill ha flera användare.

Det är javascript du använder i Firebase, så i mångt och mycket behöver du bara lära dig javascript. Det är NOSQL, så det är i princip bara ett javascript objekt där du tar emot json på hemsidan när du gör anrop mot databasen.
Jag skulle nog kolla på det här också. Nackdelen är att det är lite mindre optimerat för saker som att ta bort all data i (motsvarigheten till) en kolumn. Så beroende på exakt vad du vill göra kan det vara perfekt eller lite sämre än sql. En stor fördel är att du bara behöver köra javascript, alltså ingen php. Om du inte redan kan det brukar det vara en fördel att hålla sig till en teknik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag skulle föreslå att använda dig av Google Firebase tillsammans med HTML+javascript.

Du behöver knappt koda något i databasen, men kan göra det. Du kan i framtiden skapa något via machine learning, om du vill. Du slipper driva en egen databas, utan det finns hos Google istället. Allting sker i realtid och du slipper bry dig om att skriva funktionalitet för att synka, om du vill ha flera användare.

Det är javascript du använder i Firebase, så i mångt och mycket behöver du bara lära dig javascript. Det är NOSQL, så det är i princip bara ett javascript objekt där du tar emot json på hemsidan när du gör anrop mot databasen.
Tack för tipset! Det ser ju onekligen smidigt ut. Tar emot en hel del att jobba med Google-grejer, dock, och man låser sig ju till deras system. Men det kanske blir det jag kör på. Känns som ett bra ställe att börja lära sig på, eftersom man får en hel del gratis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Hm, eller så kör jag bara JavaScript och skriver till typ en lokal CSV-fil (eller flera). Känns som att det kanske är ett ännu enklare ställe att börja på. Användare, indexering, synkning och liknande är ganska långt ifrån de problem jag har att jobba med. Jag är snarare på nivån "Hur gör man en knapp som man kan klicka på?".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
https://www.w3schools.com/ är var du ska börja för att lära dig webb-programmering. Tar dig kanske 2-3 kvällar att gå igenom per tutorial. Det viktigaste är att läst igenom allt så att du vet vad som finns tillgängligt, snarare än att förstå allting.

Sedan är det bara googla allt på vägen. Söksvaren med Stackoverflow brukar ha det mesta och MDN är vad jag brukar läsa på, då de har bra förklarande exempel, men är mer för programmerare som kan grunderna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
JavaScript och SQL? Jag har dock för mig att PHP+SQL är någon sorts kombo?
Nu är jag inte web-programmerare men vad jag vet är PHP inte så "inne" längre. Även SQL har fallit lite ur ljuset.
Eftersom jag är Python-kodare skulle jag köra Flask server-side, men dom coola kidsen skulle nog köra node.js. Och sen någon noSQL-databas som exempelvis mongo eller couch.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Nu är jag inte web-programmerare men vad jag vet är PHP inte så "inne" längre. Även SQL har fallit lite ur ljuset.
Eftersom jag är Python-kodare skulle jag köra Flask server-side, men dom coola kidsen skulle nog köra node.js. Och sen någon noSQL-databas som exempelvis mongo eller couch.
Det här låter rätt bra! Efter att ha kollat lite innebär det ju att jag bara behöver lära mig ett språk, och jag kan köra det lokalt medan jag leker runt med koden. Jag tänker att jag kommer att vilja lägga upp det här online kanske någon gång i framtiden, men jag vill pilla på det själv först, och det kan nog ta ett bra tag, med tanke på hur långsam jag brukar vara med projekt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Sedan är det bara googla allt på vägen. Söksvaren med Stackoverflow brukar ha det mesta och MDN är vad jag brukar läsa på, då de har bra förklarande exempel, men är mer för programmerare som kan grunderna.
Ja, jag tänker nog mest köra på. Jag vet de absoluta grunderna för HTML, CSS och JavaScript, och tänker helt enkelt googla mig fram till olika kodsnuttar och pilla med dem för att se vad som händer, typ.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Kan man inte göra det lokalt på datorn?
Det är ett program du installerar lokalt på datorn? (Känner att jag failade mitt slag i social interaction här.) Nu verkar jag ju komma med oldschool-tips ändå så det spelar kanske ingen roll. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vet de absoluta grunderna för HTML, CSS och JavaScript, och tänker helt enkelt googla mig fram till olika kodsnuttar och pilla med dem för att se vad som händer, typ.
Är inte det här alla webbutvecklares kompletta arbetsbeskrivning? … (Nej, jag är inte allvarlig.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hm, eller så kör jag bara JavaScript och skriver till typ en lokal CSV-fil (eller flera). Känns som att det kanske är ett ännu enklare ställe att börja på. Användare, indexering, synkning och liknande är ganska långt ifrån de problem jag har att jobba med. Jag är snarare på nivån "Hur gör man en knapp som man kan klicka på?".
Eller lokala JSON-filer.

Så bygger jag riktiga produktionssystem sedan 5 år tillbaka.

Du kan göra allt med Node.js (lokalt på din PC/Mac/Chromebook).
Om du senare vill göra en websida har du inte bränt några broar, tvärt om, för din JavaScript-kod och dina JSON-object i Node.js kan du använda direkt i webläsaren.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Eller lokala JSON-filer.

Så bygger jag riktiga produktionssystem sedan 5 år tillbaka.

Du kan göra allt med Node.js (lokalt på din PC/Mac/Chromebook).
Om du senare vill göra en websida har du inte bränt några broar, tvärt om, för din JavaScript-kod och dina JSON-object i Node.js kan du använda direkt i webläsaren.
Det där låter bra! Jag trodde JSON mest var ett språk för att skicka kommandon och inte för att lagra data (där ser du hur mycket jag kan). Ska kolla lite på det.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Om du nu är rätt bra på VBA så är ju inte VB speciellt långt borta. Du kan ju köra VB och .Net Core. (även om jag föredrar C# istället för VB). Det är också full stack men rätt enkelt att bara starta med en generator som spottar ur sig ord och sen när du är redo skalar du upp det till en hemsida... Se till bara att du gör ett projekt som innehåller din logik och ett projekt som spottar ut din data till skärmen eller fil eller websida eller var du nu vill att den ska landa. .net core är kompatibel med de flesta databaser men de har även sin egen gratisversion av MSSQL (MS SQL express).
 
Top