Nekromanti Jag vill också köpa en platta!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill inte kapa Cassius tråd mer än nödvändigt, men jag funderar på en iPad Air 2, huvudsakligen för tecknandets skull (ja, Apple Pencil ska också ingå). Jag undrar hur det funkar i integrationen med resten av arbetsflödet (mainly Photoshop, av obvious reasons), och huruvida jätteversionen eller miniversionen är mest lämplig.

Vad gäller den senare frågan så förväntar jag mig egentligen inget annat svar än "den stora är bäst! men dyrast! men störst! men dyrast!", och det löses antagligen bäst genom att gå ner till lämplig butik och klämma och känna, men den förra kanske någon kan svara på. Eftersom jag typ inte ritat på en iPad alls eftersom Wacoms stylus var jättedum och fingerfärg inte är min grej (jag hoppas att Apples Pencil löser en massa av det här) så vet jag inte hur art-appar på iPad funkar ihop med typ Photoshop.

Vet ni?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Krille;n176454 said:
Jag vill inte kapa Cassius tråd mer än nödvändigt, men jag funderar på en iPad Air 2, huvudsakligen för tecknandets skull (ja, Apple Pencil ska också ingå).
Jag har en viktig bit av information:

Apple Pencil funkar inte med iPad Air 2.

Däremot med iPad pro (båda storlekarna). Bara så att du inte köper en iPad Air 2 och en Apple Pencil och sen blir besviken.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Många av art-apparna fungerar alldeles utmärkt med photoshop, lager och allt. Och alla jag testat kan exportera till PSD-vänliga format.

Har 12,9-tummaren, som är bäst att rita på. Såklart. Fast den mindre versionen är ett bra val, om man inte har behov av en stor skärm eller vill ha bättre portabilitet. Tekniskt lika bra (eller bättre på vissa grejer). Ett svårt val.

Apple Pencil är bättre än hypen. Köpte en Wacom-penna till min "gamla" iPad Air, men den blev utskåpad. Bra produkt iofs, men Pencil är nåt helt nytt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Staffan;n176613 said:
Vill du köpa en bra platta rekommenderar jag A Night At The Opera[/URL]. Innehåller både världshistoriens bästa låt och en folkrocklåt om tidsdilatation.
Den är förmodligen världens bästa platta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har den redan. Även om jag lutar lite mer åt The Wall som världens bästa platta. Den har jag också.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Får ta en utstickare och antingen rekommendera att kolla på Wacom Companion 2 eller Microsoft Surface Pro 4. Båda är kompletta verktyg för photoshop. Surface Pro 4 har jag en själv och den slår de flesta datorer på fingrarna för det mesta annat också.

Det faktum att båda dessa är fullständiga datorer begränsar dem inte heller till dumma apputbud och andra sådana saker.

Nu är ju nackdelen att de kostar som fullständiga datorer.
Välj en modell med i5 och 8GB RAM minne. Hårddiskutrymme lämnar jag upp till dig, det vet du bäst själv.

Som sagt använder själv en Surface pro 4 dagligen och har börjar rita mycket på den i Photoshop sen jag upptäckte att pennan på den är fan riktigt bra. Först var detta ju bara min arbetsdator för jobb för den var så behändig men den är kalas för kreativa människor. Så svarar gärna på eventuella frågor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Arazand, jag e helt med dig på att vilja ha en fullständig dator, utan ett app-ekosystem. Det låter raktigenom vist på alla dessa punkter. Men, och det är ett stort med. Det läskiga med pyttemjuks alternativ här är ju dock att man hamnar i windows 10, dvs, spyware masquerading as an operating system. Det är fan riktigt jävla nasty hur mycket de ger sig själva möjlighet att samla in, och hur mycket man än ställer in privacy-nivån på max på alla de sjuttielva olika ställen de gömt såna settings, så lik förbannat pratar datorn med samma servrar för telemetri.. telemetri, som fått bli newspeak för fritt blås att spionera på allt man gör på datorn.

Det är fan en dealbreaker för mig alltså.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För mig är det mest priset som är en dealbreaker. Att få en dator som är tuff nog att orka Photoshop drar upp kostnaden till nästan det dubbla.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
zonk;n178333 said:
Arazand, jag e helt med dig på att vilja ha en fullständig dator, utan ett app-ekosystem. Det låter raktigenom vist på alla dessa punkter. Men, och det är ett stort med. Det läskiga med pyttemjuks alternativ här är ju dock att man hamnar i windows 10, dvs, spyware masquerading as an operating system. Det är fan riktigt jävla nasty hur mycket de ger sig själva möjlighet att samla in, och hur mycket man än ställer in privacy-nivån på max på alla de sjuttielva olika ställen de gömt såna settings, så lik förbannat pratar datorn med samma servrar för telemetri.. telemetri, som fått bli newspeak för fritt blås att spionera på allt man gör på datorn.

Det är fan en dealbreaker för mig alltså.

En lösning. Group Policy Editor, gå in och stäng av det du inte vill ha, dont like OneDrive but cant find the uninstall button(there isn't one), run gpedit.msc find it and turn that bitch off. ;)

Detta är ju OT som fan men mina tankar om det:

Absolut, jag kan väl förstå oron, dock tror jag den är oberättigad. Chrome, Firefox, Photoshop, Skype, ja de flesta program överlag samlar telemetri. Det är en samlig av relativt värdelös metadata och hash som samlas in för att kunna spåra och söka efter buggar, oftast inte mer än så. Finns undantag så klart, den stora boven är Chrome här.

Win10 är precis lika belarmat av sådant som Win7, Win8, Win8.1 och för att leka devils advocate OSX... nätverkstrafiken ur denna best är stört löjlig. Vi du vara ensam i din dator, kör en anon version av Linux. Kör du redan en sådan version Linux, kudos to you. Notera att Ubuntu eller Mint är väl inte vad jag hade räknat som skyddade versioner av Linux. Vill du vara ensam i din webbläsare kör något i stil med TOR (https://www.torproject.org/) Vill du inte att bottar ska läsa vad du skriver? Kör för i helvete inte Google Docs... det har fler bottar som läser där än råttor på ett emigrationsskepp till USA under 1800-talet.

Jag hade inte satt Win10 som mer spionerande än Win7. Win7 har gott om telemetri det med, telemetriinsamlig som dessutom blir mer och mer osäker ju mer utdaterat det blir som blir utmärkta ingångar för folk som faktiskt vill skada din dator och dig. Det man får fråga sig är "Ska jag låta storebror ha en nyckel till min dörr eller ska jag låta dörren stå olåst och hoppas på att ingen märker det?" när man funderar mellan utdaterad mjukvara och ny. Och det gäller allt, Android, SmartTV, iOS, OSX, Windows, många version av Linux, de flesta mjukvaror, spelkonsoler, osv osv osv. Men sen måste man vara realistisk. Kör man 1960x1080 och de ska fånga allt man gör kommer där vara en konstant uppström på så där 25 Mbit/s. Därför plockar man ju bara telemetri, små hashar av data, oftast inte tillräckligt unika för att ens identifiera dig, de är bara olika funktioner som program kallar på och vilket stadie de befinner sig i. De ser oftast ut så här: http://static.windowspedia.net/data/programs/images/advanced-hash-calculator_63869.gif

Om ALLT hade skickats som sagt hade strömmen av data varit gigantisk. Tänk då att man ska ta emot datan ifrån flera miljoner datorer. Man hade fyllt upp hårddiskutrymme i en hastighet som är så löjlig att man börjar gråta. Men för skojsskull kan vi räkna på det. Säg att vi hade skickat 1Mbit/s data till microsoft för varje Win10 användare. Redan där mycket men vi tar det för enkelhetsskull. Jag hitta ett gammalt nummer att den finns 110 miljoner Win10 användare, det är ifrån 29 July föra året. Fler idag så klart. Men igen det är ett enkelt nummer att räkna med. Så 110 000 000Mbit/s av data. Eller 13,75 Terabyte per sekund. Så det är 1188000 TB som skrivs in om dagen. Eller 1188 PB. All data på hela internet, alltihopa beräknas vara 1,2 Zettabyte eller 1200000 PB eller 1200000000 TB. Dvs efter ett år av data insamling hade vi haft 0,433 ZB.

Så en tredje del av alla data som finns på nätet totalt på ett år hade det varit typ. Det är en ganska löjlig summa... och med vilken infrastruktur hade man kunna göra detta utan att det syns...?! Vi kan ju förutsätta att de inte hade sparat data så länge som ett helt år, det hade varit ett mång miljard dollar projektet och hade varit alldeles för dyrt och inte det minsta lönsamt i längden. Det är liksom inte logiskt att oroa sig för detta. Det man ska oroa sig för är hur man täpper till hål för dom som man faktiskt inte vill ska ta sig in i din dator. Vi talar om cyber tjuvar och banditer, de som faktisk vill skada, råna och leva livet på din bekostnad. Nu låter jag säkert som en hjärntvättad drönare, men jag står bakom det jag säger.

Det är helt enkelt för ett för stort område och för mycket data för att kunna vara lönsamt att samla in för ett vinstdrivande bolag som microsoft. Så det sortera i den datan för att hitta guldkornen som de faktiskt kan tjäna pengar på antingen genom att göra sina produkter bättre eller för att kunna hjälpa en målgrupp. För det är vad du är i den här bilden, En användare i en målgrupp. Personen bakom Zonk... ledsen att behöva säga det men de skiter fullständigt i den personen och hens personlighet och vad som gör hen unik. Du är för enkelhetens skull reducerad till en användare i en kategori, vilken serie du tittar på, vilkem musik du lyssnar på, vilka spel du spelar, vad du onanerar till. Helt orelevant. Det är att du gör dem sakerna och hur ofta som är det viktiga. Ibland skickas ett paket mer ord till dem och hur ofta de används. Typ söker du "Drakar och demoner" ofta kommer de försöka gör att du får mer av det du söker, och hur är det negativt? I dont get it... your operating system is trying to make you life easier by helping you search for stuff and that's a bad thing?

Hade kunnat skriva ett par sidor om detta... but i digress. Oron är enligt mig oberättiga för att samla användar unik data. Det är bara lönsammare att sortera användare i kategorier istället. Sen kan man ha en stark åsikt om att bli generaliserad till en kategori men det är en diskussion för annan tid och plats.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Krille;n178345 said:
För mig är det mest priset som är en dealbreaker. Att få en dator som är tuff nog att orka Photoshop drar upp kostnaden till nästan det dubbla.

Steget ifrån Ipad Pro 128 gb med penna kostar ju lägsta pris 9799 kr+1090 kr och upp till 12990 för i5'a modellen är inte ett så stort kliv...?
Eller är det en annan modell du tänkt på? Ren skär nyfikenhet. (Nej, du får inte pennan till när du köper iPad Pro, den får du köpa till.)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3314863 +
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3409222

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3350430
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Arazand;n178351 said:
Absolut, jag kan väl förstå oron, dock tror jag den är oberättigad.
Det lutar åt Linux för mig i framtiden ja. I övrigt tycker jag argumenten låter mkt "du glömde bilbälte en gång, så du borde ta bort det ur bilen", om uttrycket ursäktas! Ett fel ursäktar ju inte ett annat, och bara för att vi börjat gå ner på vägen mot en digital panoptikon, är det ingen ursäkt för att fortsätta. Men nu är det OT så det ryker om det. Tack för ordet och tack för mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arazand;n178352 said:
Steget ifrån Ipad Pro 128 gb med penna kostar ju lägsta pris 9799 kr+1090 kr och upp till 12990 för i5'a modellen är inte ett så stort kliv...?
Med tanke på att jag vägde 9,7 tum mot 12 tum och att budget var en del av dilemmat så är inte riktigt nästvärstingmodellen av stora iPad Pro vad jag är ute efter. Det väger snarare mellan den på 12 tum för 8995 (plus penna) och den på 9,7 tum för 6695 (plus penna).
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Krille;n178392 said:
Med tanke på att jag vägde 9,7 tum mot 12 tum och att budget var en del av dilemmat så är inte riktigt nästvärstingmodellen av stora iPad Pro vad jag är ute efter. Det väger snarare mellan den på 12 tum för 8995 (plus penna) och den på 9,7 tum för 6695 (plus penna).

Aha ok. Rekommenderar att undvika 32 Gb versionerna främst för du kommer du nog få ont om plats på utrymmet snabbt. Jag hade så fall kört en 9,7-tummare med 128 gb. :)
 
Top