Nekromanti Jag vill läsa ditt bästa blogginlägg!

groffa

Veteran
Joined
11 Jun 2012
Messages
19
Location
Linköping
Har du en blogg? Klart du har!
Det finns så många där ute att det blir svårövergripligt.
Därför vill jag gärna att ni väljer ut ett inlägg på er blogg som ni är extra nöjda över - som har det där som nästan får er att själva surfa in på sidan och läsa det en gång till!
Fiktion, fakta, spelteori eller vanvettig gallimattias spelar ingen roll.
Ni får gärna slänga med en kort motivering om varför ni är så nöjda/stolta över just det inlägget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det här och dess uppföljare är kanske mina bästa blogginlägg någonsin; dels för att de helt sonika är de festligaste, dels för att jag fortfarande kan stå för nästan varenda detalj i dem, många år senare. De går ut på att jag listar de 20 mest awesome djuren någonsin.

Jag har också en väldigt mycket mer nischad blogg här i Kunming, baserat på konceptet att recensera skabbiga, sunkiga restauranger i stan - den här bloggen har flera hundra läsare, så lååångt mer än min personliga blogg ovan någonsin kommer att ha. Dess bästa (och mest legendariska) inlägg är det här, där jag och några vänner nedstiger i skabbhelvetets förgård, och överlever för att berätta om det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Det visade sig när jag kollade igenom Boningens arkiv att jag inte bara är den som skriver minst, utan också mest innehållslöst. Jag är egentligen mest stolt över att ha fixat in Isak Ström som gästskribent, han förklarade hur rollspel på Internet funkar och sitter på unika kunskaper i ämnet som gick långt över redaktionens förväntningar.

Kolla in hans tre poster här (av någon anledning kommer de i felvänd ordning).

Av mina egna grejer så gillar jag den här posten om Fringe mycket, samt tror fortfarande på båda mina förslag om hur vi ska rädda Mutant .
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Min blogg är typexempel på hur man inte ska sköta en blogg, hur det är att ha en blogg helt i onödan osv. så jag hittar ingenting vettigt. Speciellt ingenting som är "Wow! Det här gjorde jag bra", tvärtom. ... Fyfan.

Däremot tycker jag inte att jag helt pissat i spottkoppen när jag gjort intervjuer. Det var roligt att göra dem och de har ju bidragit till att plocka fram information och promota olika saker.

Jag har inte gjort så många, typ tre eller fyra, tror jag. Fast här är hur som helst mina två lite längre intervjuer – en med Anders Blixt och en med Wilhelm Person.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Tja, min blogg på krank.se är mest en avstjälpningsplats jag dumpar saker i när jag blir frustrerad, eller känner att jag har text som behöver skrivas.

Jag är ganska nöjd över mitt resonemang kring pengar här.

Jag gillar också mitt resonemang kring diskussioner och hur/när de bör föras här.

Men; de två jag nog är allra mest nöjd med på den bloggen är nog dels mitt toknördande om Transforrmers-reprints och dels mitt inlägg om den avskyvärde nyliberale föreläsaren Jörgen Oom, som fortfarande dyker upp ganska högt när man googlar på karln.

På min andra blogg, Den Lycklige Läraren, gillar jag dels inlägget om SCUM och skolföreställningar och dels det där jag förklarar mitt selfmanagementsystem Management by Mañana.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank said:
Tja, min blogg på krank.se är mest en avstjälpningsplats jag dumpar saker i när jag blir frustrerad, eller känner att jag har text som behöver skrivas.

Jag är ganska nöjd över mitt resonemang kring pengar här.

Jag gillar också mitt resonemang kring diskussioner och hur/när de bör föras här.

Men; de två jag nog är allra mest nöjd med på den bloggen är nog dels mitt toknördande om Transforrmers-reprints och dels mitt inlägg om den avskyvärde nyliberale föreläsaren Jörgen Oom, som fortfarande dyker upp ganska högt när man googlar på karln.

På min andra blogg, Den Lycklige Läraren, gillar jag dels inlägget om SCUM och skolföreställningar och dels det där jag förklarar mitt selfmanagementsystem Management by Mañana.
Hur blev det till slut med Transfomers- hittade du dem, och i så fall var? Vilken ska man köpa om man vill samla ihop dem?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Nässe said:
Hur blev det till slut med Transfomers- hittade du dem, och i så fall var? Vilken ska man köpa om man vill samla ihop dem?
De svenska har jag samlat ihop under flera års letande på olika second handbutiker och tradera etc.

De engelska gamla... Jag bestämde mig för att satsa på Titan Books' gamla utgåva. De är lite klurigare att få tag på, men kan hittas på ebay/amazon ibland. De är lite fulare utvändigt men är de som ligger närmast originalet invändigt; själva trycket har alltså asbra kvalitet även om ryggar, layout på omslag etc är mycket snyggare i IDW's olika utgåvor. Så jag rekommenderar sökningar på "transformers titan books" på amazon/ebay. De är ofta inte numrerade, så man får liksom efterforska ordningen själv...

Som parentes kan jag verkligen rekommendera IDW's tjocka samlingsvolymer av deras nyproducerade TF-serier. De är riktigt jävla bra. Har köpt de första fem, själv. Simon Furman författar, alltså han som skrev allt det där som var riktigt bra mot slutet av de gamla serierna. Och det nya är mer som en schysst remake av G1-serierna, eller iaf inspirerat av dem. Inte som Energon och allt sånt där som var leksaks/tv-seriefokus ett tag.

(Och nya TF prime-tvserien är riktigt bra den också)


//krank, nördar av sig
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Från Nor Bannog väljer jag nog En fest i Montmar. Där finns det lite fiktion/stämning, lite musik, lite folkbildning, och till slut en liten legobit att stoppa in i spel om det passar. Det får med flera av de saker jag tänkte jag skulle ha bloggen till i ett och samma inlägg.

Det är knappast det jag går tillbaka och tittar på dock. Istället brukar jag surfa in för att sno nåt namn från namnlistorna jag lagt upp.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank said:
Nässe said:
Hur blev det till slut med Transfomers- hittade du dem, och i så fall var? Vilken ska man köpa om man vill samla ihop dem?
De svenska har jag samlat ihop under flera års letande på olika second handbutiker och tradera etc.

De engelska gamla... Jag bestämde mig för att satsa på Titan Books' gamla utgåva. De är lite klurigare att få tag på, men kan hittas på ebay/amazon ibland. De är lite fulare utvändigt men är de som ligger närmast originalet invändigt; själva trycket har alltså asbra kvalitet även om ryggar, layout på omslag etc är mycket snyggare i IDW's olika utgåvor. Så jag rekommenderar sökningar på "transformers titan books" på amazon/ebay. De är ofta inte numrerade, så man får liksom efterforska ordningen själv...

Som parentes kan jag verkligen rekommendera IDW's tjocka samlingsvolymer av deras nyproducerade TF-serier. De är riktigt jävla bra. Har köpt de första fem, själv. Simon Furman författar, alltså han som skrev allt det där som var riktigt bra mot slutet av de gamla serierna. Och det nya är mer som en schysst remake av G1-serierna, eller iaf inspirerat av dem. Inte som Energon och allt sånt där som var leksaks/tv-seriefokus ett tag.

(Och nya TF prime-tvserien är riktigt bra den också)


//krank, nördar av sig
Tack!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Groffa said:
Har du en blogg? Klart du har!
Det finns så många där ute att det blir svårövergripligt.
Därför vill jag gärna att ni väljer ut ett inlägg på er blogg som ni är extra nöjda över - som har det där som nästan får er att själva surfa in på sidan och läsa det en gång till!
Fiktion, fakta, spelteori eller vanvettig gallimattias spelar ingen roll.
Ni får gärna slänga med en kort motivering om varför ni är så nöjda/stolta över just det inlägget.
En hyllning till en vän.

Johann Reizing.

Annars är det svårt att plocka de mest minnesvärda inläggen.

/M
 

groffa

Veteran
Joined
11 Jun 2012
Messages
19
Location
Linköping
@Ymir:
en bra och kortfattad Monster Manual! Kaskelotvalen är nog min favorit, även om dinosaurier alltid slår högt.

@Mekanurg:
som gammal Asimov-fantast (började med Stiftelse-trilogin på högstadiet och fortsatte sen med resten...) har jag också en böjelse för galaktiska imperier och futuristiska krigsherrar som rör sig "bortom gränsen".
Det var intressant läsning om ett framtidsspel som blev omodernt!

@Jocke Kofot:
Mutant var det första rollspel jag bläddrade igenom (hemma hos en kompis), utan att ha en aning om vad det var eller vad man skulle göra med det (jag var väl en 9-10 år gammal, i början av 90-talet). Men det var häftiga bilder!
Länken till Gestaltar Skiten var dessvärre bruten, så jag kunde inte följa ursprungsinlägget som födde ditt inlägg.
Isak Ströms artiklar ska jag kolla närmare på, eftersom jag spelat en hel del via Google Docs. Tack för tipset.

@solvebring:
intervjun med Anders Blixt var bra, men eftersom du skriver Min blogg är typexempel på hur man inte ska sköta en blogg, hur det är att ha en blogg helt i onödan osv. så jag hittar ingenting vettigt., så var jag ju naturligtvis tvungen att kolla in resten av bloggen också. Känns som om du har en bra blandning av artiklar och rena bildinlägg (får grymma Mike Mignola-vibbar av dom!), så en blogg helt i onödan tycker jag definitivt inte att den är.

@krank:
Transformers! Har själv börjat (åter-)samla dessa gamla artefakter i form av IDW-samlingsvolymerna, eftersom mina gamla original oftast är 1) trasiga, 2) ritade i, eller 3) en grym kombination utav de två föregående punkterna.

@w176:
jag läste Play Boldly... och kom att fundera på spel som belönar risktagande spelare. Jag är ingen erfaren rollspelare men Burning Wheels system dök upp omedelbart, där spelet belönar den som följer sina övertygelser (Beliefs) eller karaktärsdrag (Traits), speciellt om de försätter karaktären i knipa.
I övrigt tycker jag Gaming as Women fyller en väldigt viktig funktion i en spelbransch som även år 2012 många gånger kan kännas som 1982 när det kommer till synen på hur kvinnor ska porträtteras - vilket inte bara är pinsamt för spelmakaren utan även för mig som ska försvara valet av ett kanske i övrigt bra spel.

@DeBracy:
namnlistorna tycker jag var intressanta eftersom de avslöjar direkt mycket om temat i en värld, utan att man för den delen måste läsa en essä först.

@Magnus Seter:
jag surfade runt lite på bloggen och fann till slut The Altdorf Truth. Fiktiva nyhetspamfletter är alltid roliga att skriva/läsa, men jag skulle nog gärna haft bilderna i lite större format för det var lite svårt att läsa vissa av dom. Jag antar att dom är kopplade till vissa spelsessioner?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Groffa said:
@krank:
Transformers! Har själv börjat (åter-)samla dessa gamla artefakter i form av IDW-samlingsvolymerna, eftersom mina gamla original oftast är 1) trasiga, 2) ritade i, eller 3) en grym kombination utav de två föregående punkterna.
Najs!

Synd bara att IDW's grejor har så mycket sämre tryck. Eller, det är väl inte dödsfula grejer eller så, men ändå... =)

//Krank, som annars har en komplett samling svenska TF-tidningar =)
 

groffa

Veteran
Joined
11 Jun 2012
Messages
19
Location
Linköping
slanfan: intressant mekanik! Spontan känns det lite som Burning Wheel-sättet med cirklar/resurser, dvs om spelaren gör ett lyckat kast med sin färdighet så finns resurser där han vill att den ska vara.
I ditt exempel skulle det kunna motsvara att spelaren slår för att se vad/var byggnaderna är (om de slår för att se om banken ligger "där" och lyckas, så är den det. Om de nästan lyckas så är det kanske banken, men den är hårdare bevakat än det framgår - alternativt så är det bara låtsatspengar där inne - eller så håller tjuvagillet precis på med ett rån när karaktären kommer in).

LJSLarsson: tack för tipset! Har sett rekommendationer för Happy Jacks på Google+ innan, men inte lyssnat något ännu. Ska ta tag i det!

Och någon bakomliggande tanke med att vilja läsa alla dessa blogginlägg är väl egentligen bara att försöka få ett översikt över svenska rollspelsbloggare. Jag började min förra blogg (Rustfoot) för två-tre år sedan i.o.m. jag köpte Swords & Wizardry, och har sedan dess följt uteslutande engelskspråkiga rollspelbloggar (inom OSR).

Men sen slog det mig att jag har noll koll på Sveriges rollspelshistoria, även fast vi har en sådan (Drakar & Demoner, Mutant, Western, Kult, etc.) - och eftersom det finns en sån diger lista av spel, så måste det väl finnas en massa som bloggar om det?
 
Top