Jag söker ett spel....

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
....mest lämpat att hantera en kampanj av typen Homeland eller annan Crime/Drama/Mystery.

Finns det ett spel het perfekt för denna typ av genre? Jag överväger i detta nu att använda Noir då det känns lämpligt, men finns det något annat där ute?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
....mest lämpat att hantera en kampanj av typen Homeland eller annan Crime/Drama/Mystery.

Finns det ett spel het perfekt för denna typ av genre? Jag överväger i detta nu att använda Noir då det känns lämpligt, men finns det något annat där ute?
Tror också på Noir, men då är jag som inte vidare bevandrad i den genren du är ute efter. Gurps har väl mer eller mindre någon bok om allt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gumshoe-motorn är bra till crime/mystery.
Ett av kännetecknen är att rollpersonerna inte kan misslyckas när de letar ledtrådar, förutsatt att de säger att de letar på rätt ställe.
Resultatet blir att spelet aldrig kör fast för att spelarna inte vet vad de ska göra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Var god utveckla. Vad gör Gumshoe till ett system som stödjer en kampanj med ett upplägg likt tv-serien Homeland?
TV-serie you say? Då kan jag inte låta bli att tipsa om Prime Time Adventures. Nu är det ju specifikt tv-serier som man emulerar där så om det snarare är klassiskt rollspel i en setting likt Homeland så är det inte rätt val.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
TV-serie you say? Då kan jag inte låta bli att tipsa om Prime Time Adventures. Nu är det ju specifikt tv-serier som man emulerar där så om det snarare är klassiskt rollspel i en setting likt Homeland så är det inte rätt val.
Jag är inte ute efter att exakt emulera en tv-serie, utan mer ute efter att spela något i den schangern. Mutant Elysium verkar ha ett system som av vad jag läst hitills gör det jag är ute efter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Jag vill ju slå ett slag för Darkly Through the Labyrinth, men det är ju mycket mer specifikt konstruerat för att inkludera profiling av kriminella och liknande som ett samberättarelement. Rollpersonerna är FBI-agenter. Om den mer specifika premissen inte fungerar så är det ju fel spel, men det känns som det borde kunna funka så länge det handlar om att försöka hitta en gärningsperson av något slag.

Supercoolt spel, hur som helst!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Noir är rätt så plottrigt, men bra lösningar på en del saker. Trail of Cthulhu? Kanske Cthulhu Dark - enklare?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Säg det inte, Basse...

Säg det inte, Basse...

Säg det in...

d20 Modern
 
Top