Nekromanti Jag såg henne idag i receptionen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj!
Tänkte slå ett slag för Anders Fagers nya roman Jag såg henne idag i receptionen.
Anders som är tidigare känd för novellsamlingen "Samlade svenska kulter", som både ska bli film av "Underworld Awakening"-regissören och rollspel av vår egen Tomas Arfert.

Även om den nya boken är en fristående roman utspelar den sig i samma universum som "Samlade svenska kulter" och flera saker från novellsamlingen nämns i förbigående.
Det betyder alltså att den nya boken räknas som en del av Cthulhu-mytologin - men Fager är duktig på att maskera de Cthulhuida entiteterna, så räkna inte med att känna igen några om du inte är Cthulhu-konnässör.

Precis som John Ajvide Lindqvist är Fager en mästare på miljöbeskrivningar. Har man som jag vuxit upp i Stockholm på 80- och 90-talet kommer man att känna igen sig - det blir som en väldigt autentisk tidsresa.

Boken handlar om Cornelia och hennes uppväxt. Vid 11 års ålder hittar hon sin egen mor död. Modern har begått självmord genom att gasa ihjäl sig med en gammal spis. I samband med den makabra upptäckten hör hon för första gången "mannen som viskar i vinden". En röst som bara hon kan höra, något som hon bara anar i ögonvrån.
Resten av boken får man följa hennes liv ända fram till 2012 (då hon är 31 år); hur hon försöker fly från rösten i sitt huvud och hur hon sakta men säkert kommer till insikt att hon är speciell, annorlunda, att hon är utvald...

Anser ni er svältfödda på svensk skräck är det här definitivt något för er. Tycker ni om Cthulhu-mytologin är både "Jag såg henne idag i receptionen" och "Samlade svenska kulter" ett måste.

Jag ser redan fram emot hans nästa verk, oavsett vad det kan vara - för en sak är helt säker: när väl stjärnorna står rätt kommer Fager stå i främsta ledet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
anth said:
Jag ser redan fram emot hans nästa verk, oavsett vad det kan vara - för en sak är helt säker: när väl stjärnorna står rätt kommer Fager stå i främsta ledet.
Sen Spindelkonungens Pyramid har det bara gått utför med mannen.
(Det ryktas till och med att han skriver tentakelsexnoveller och spelar krigsspel (OCS) i ett skyddsrum bland döda råttor.)

Hoppas han tar sig i kragen snart... :gremlaugh:

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
"Där väntar spindlarna SPINN och DELL". Det är rätt uselt även för att vara 80-tal och då är jag sjuk nostalgiker.
 

Stewe

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
1
Location
Stockholm
Yepp tentakelporr finner du i Samlade Svenska Kulter...
Furierna från Borås tror jag novellen heter...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter ju hur grymt som helst! =) Jag har aldrig läst något av Fager förut och har tyvärr bara hunnit med Ajvides Låt den rätte komma in, när vi nu pratar om författare som sådana. ... Jag läser sällan svenskt, helt enkelt, tråkigt nog. Att stödja författare på hemmafronten borde man nog bli bättre på, speciellt sådana som skriver fiction.

Nå, låter som en bok för mig så den hamnar på att-köpa-listan, eftersom jag för närvarande har nada rum för fritidsläsning.

Tack, anth, för ett uppenbarligen mycket bra boktips. =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Nå, låter som en bok för mig så den hamnar på att-köpa-listan, eftersom jag för närvarande har nada rum för fritidsläsning.

Tack, anth, för ett uppenbarligen mycket bra boktips. =)
Ett par tillägg:

Jag rekomenderar att man FÖRST läser "Samlade svenska kulter" och SEN läser "Jag såg henne idag i receptionen".
Ja, de är självstående, men man får ut så mycket mer om man läser bägge.

Sedan en efterlysning.
Är det någon som inte är Cthulhu-älskare som läst böckerna?
Det skulle vara kul att höra en åsikt från någon som inte kan Cthulhu Mythos utantill.
 
Top