Jag klurar på ett ramverk för kortdrivet dramaspel

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej!

Jag skrev ju spelet "Fall" till den där WRNU-tävlingen med hösttema för ett tag sedan och har speltestat och ändrat lite sedan dess. I sin grund är det ett kortdrivet dramaspel med fokus på känslor och atmosfär. Jag är inte helt säker än på vilken typ av berättelser som genereras med det här systemet än, men jag gillade verkligen hur korten symboliserar rollpersonens nuvarande känsloliv och spann vidare på det. Korten är tänkta att ge spelarna inspiration och infall som de annars inte hade kommit att tänka på.

Jag tänkte i den här tråden försöka att förklara hur spelmotorn fungerar och höra vad ni tror om det!

Rollpersonens känslor
Man använder en vanlig kortlek utan jokrar. Färgerna representerar fyra olika känslo-spektran:
Hjärter: Love -vs- Hate
Spader: Courage -vs- Fear
Ruter: Care -vs- Envy
Klöver: Composure -vs- Violence

Man har alltid tre kort på hand som visar på rollpersonens nuvarande sinnesstämning. När man spelar ett kort drar man ett nytt direkt (vi kommer till hur man spelar dem sen). Det är från början alltid den vänstra av motsatsparen som gäller. Men när man drar ett kort och det är ett klätt kort så lägger man det framför sig. Från och med då gäller den högra delen av motsatsparet med den färgen istället.

Om jag har ett hjärter och två klöver på hand, och spelar ett klöver för att göra något som har med självbehärskning att göra så drar jag sedan ett nytt kort. Om det blir ett klätt hjärterkort så lägger jag det framför mig och drar ett nytt kort (säg ett ruter), så representerar det hjärterkortet som jag har på hand nu istället *hate* fortsättningsvis.
Scenernas ton
I början av varje scen spelar man också ett kort för att sätta TONEN för scenen.
Hjärter: Intimacy -vs- Eeriness
Spader: Liveliness -vs- Desperation
Ruter: Tenderness -vs- Tragedy
Klöver: Peacefulness -vs- Jeopardy

Även här gäller ursprungligen den vänstra varianten av varje färg. Men när man drar ett ess, så lägger man det mitt på bordet. Från och med då gäller den högra varianten av den färgen för TON.

Om jag har ett ruter, ett spader och ett klöver på hand och någon innan min tur drar klöver ess, så kan jag inte längre spela mitt klöver för att sätta en stillsam scen - istället har jag nu att välja på tenderness, intimacy och jeopardy.
Spela kort i scener
I scenerna får spelarna spela korten de har på hand för att infoga händelser i berättelsen. Alla måste hålla sig till TONEN i scenen, men i övrigt använder man korten som en sorts valuta för att tillfälligt ta den narrativa kontrollen över berättelsen. Har någon spelat ett kort är det ingen annan som kan spela ett nytt kort förrän den förre spelaren har berättat färdigt vad utfallet av kortet blev.

När man spelar ett kort gör man en så kallad RELEASE, dvs ett extremt utlopp för respektive känsla (med målet att det ska få sociala konsekvenser).
Love: Give in to lust.
Courage: Do something risky for the benefit of someone else.
Care: Make a sacrifice for the benefit of someone else.
Composure: Exert full self-possession / self-control.

Hate: Reject someone out of disgust.
Fear: Panic and do something irrational.
Envy: Act selfishly at the expense of someone else.
Violence: Hurt someone deliberately or out of recklessness.

Jag hade nog egentligen helst velat haft RELEASER mindre definierade och istället bara sagt "spela ett kort för att ge utlopp för den känslan" men jag tänker att det riskerar att bli lite väl tama utspel. Eventuellt kan de fungera som exempel.

Förresten, en emergent grej som jag tycker är rätt cool är att det uppstår "partial success" / "yes, and" i och med att man drar ett nytt kort direkt när man spelat ett. Om man drar ett klätt kort eller ett ess så får ju handlingen en oönskad bieffekt. Det tror jag att man kan använda som inspiration för att hitta på intressanta händelseförlopp.

That's it so far! Något som är oklart eller verkar konstigt? Har det gjorts förut? Är jag ute och cyklar? Ja, all feedback uppskattas!

PS. Jag har skrivit lite mer i mitt google-dokument för den som är nyfiken: https://docs.google.com/document/d/1bDD1qGTH6BJdWDnbZvX_yoh86k9aKeDVlJm7BF7wl2c/edit?usp=sharing
 
Last edited:
Top