Nekromanti Jag behöver en religion!

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
HJÄLP! Jag har idetorka!
Jag är i stort behov av en allmän fantasy religion. Det jag är ute efter är en helvriden, totalvrickad religion som ändå är genomtänkt!

Ideer välkomnas!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett svar & En egen fråga

En ide: Det var ju lite snack om religionen som hade 241 (eller nåt) som heligt tal. Man åt 241 nötter för att uppnå det heliga illamåendet, och budorden var:

Allt som luktar gott är heligt
Allt som är runt luktar gott


Här är MIN fråga: Hur gör man en sträng monoteism med en stark gud som är en domare, dömer straff och belöning, ja hur gör man en monoteism ÖVERHUVUDTAGET, utan att det blir en kristendoms-kopia?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett svar & En egen fråga

"Hur gör man en sträng monoteism med en stark gud som är en domare, dömer straff och belöning, ja hur gör man en monoteism ÖVERHUVUDTAGET, utan att det blir en kristendoms-kopia?"

Man får en uppenbarelse av ängeln Gabriel, flänger iväg till Jerusalem ett par varv, och skriver ner sina uppenbarelser i en bok som kallas "Högläsningen", som man sedan predikar för sina nomadiska grannar. Sedan kallar man sin sekt för "de som underkastar sig" (i betydelsen Guds vilja). Det var i alla fall så Muhammed gjorde för ca trettonhundra år sedan.

Eller så kan man till exempel utgå från en monoteistisk gud, och infoga idéer från diverse österländska filosofier, inklusive hinduism, buddhism, shinto och taoism. Sedan ställer man sig frågan hur någonting skulle kunna vara allsmäktig utan att vara allt, och tar konceptet med Guds allnärvaro och förlänger det ett steg, och går vidare till en panteistisk religion, med en gud som är allsmäktig och till och med är allt. Vips har man den religion som iynisin har i Skymningshem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett svar & En egen fråga

<I>Allt som luktar gott är heligt
Allt som är runt luktar gott</I>

Är det en genomtänkt religion då? (-:

<I>Här är MIN fråga: Hur gör man en sträng monoteism med en stark gud som är en domare, dömer straff och belöning, ja hur gör man en monoteism ÖVERHUVUDTAGET, utan att det blir en kristendoms-kopia?</I>

Svårt. Se bara på ekomantin i Gondica; funtionellt och andligt sett har den större likheter med buddhism, men den är monoteistisk och har en helig skrift. Det räcker för att folk ska betrakta den som en sorts kristendom.

Vi är så pass itutade att se kristendomen som det religiösa default-exemplet, så samma sak gäller för verkliga monoteistiska religioner också. I somras kikade jag runt lite på nätet efter zoroastriska texter (also sprach Zarathustra, ni vet), en religion som iofs också kom från Mellanöstern men som är klart <I>äldre</I> än kristendomen... och den gode Ahura Mazda kändes <I>ändå</I> som ett Jehovaplagiat...

--
Åke
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Remuntra

Använd Remuntra, den är vriden. Hela värden är en illusion, och genom att inse detta bryter man sig loss från dess begränsningar (och blir galen).



Ximnipot - the missing cluster...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Ett svar & En egen fråga

<I>Här är MIN fråga: Hur gör man en sträng monoteism med en stark gud som är en domare, dömer straff och belöning, ja hur gör man en monoteism ÖVERHUVUDTAGET, utan att det blir en kristendoms-kopia?</I>

Jaa du...eftersom kristendomen i sig är en judendomsklon, är den ju inte särskilt originell heller ;-)
Nej, men skämt åsido brukar det hjälpa att vara snorigt detaljerad. Om du skriver en halv Bibel eller så (ja, det var väl lite att ta i), där du ger religionen några ganska tydliga och konsekventa olikheter mot kristendomen, borde det ta skruv. Har du inte lust att göra det kan du ju alltid göra en religion där guden inte framstår som fördömande och svartsjuk i stora delar av sin heliga skrift (för att inte tala om rent blatant elak; se Jobs Bok).
Om någon troende kristen blev förolämpad av det där, ber jag om ursäkt; min upplevelse då jag läste Bibeln var dock i stort sett just att man skulle tro på Gud, för annars blir han sur. Och nej, jag är varken satanist eller ateist, jag är agnostiker.

Feliath
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ett svar & En egen fråga

Tja, jag fick ju en uppenbarelse av Rafael.. /images/icons/cool.gif

Ja, jag hade ju tänkt skriva "kristendom +islam", men nu när jag tänker på det så går det ju nästan inte att skriva någon monoteism utan att påverkas av kristendom eller islam (judendomen räknas jag till kristendomen just nu) eftersom det är dom enda monetismena som vi (jag) känner till. Iallafall inte om den ska vara sträng. Och det ska den. Men tack ändå!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ett svar & En egen fråga

Ja, det är väl det att läsaren jämför med kristendomen automatiskt..

Påminner om hur två-tre har sagt att min värld "liknar europa" (Till landmassorna) och sedan har dom alla sina egna kopplingar till Europa. Que? Och sedan säger någon att "egentligen så liknar alla världar Europa" Que? Que?

Ja, ni fattar..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
vad gör en religion?

Men allvarligt talat så har ju mycket lite av det som gör kristendomen speciell med att det är en monoteistisk religion att skaffa.

Kyrkor, dop, tio guds bud, äktenskapscermonier, präster och deras klädsel, biblen, mytologin, osv, osv, allt detta är helt enkelt det som gör kristendomen till kristendom. Och ingen av de sakerna har med monoteism att göra.
Ja, det är tom så att de tre gudomliga egenskaperna allsmäktighet, allvishet och allgodhet inte är helt nödvändiga för en monoteism.

Monoteism är läran om en och endast en gud. Medhåll gives att det i de flesta fall också är en allsmäktig sådan, och ofta allvis.

Allt annat är fritt fram för spåning helt enkelt! ;)=

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Magitologin(NT)

*ler* istället för Scientologi gör en direkt översättning fast låt det vara om magi

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Va...?

Är det också en monoteism.. Tja det är väl fortfarande samma gud..?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja..

Det är ju det som är grejen. Hur man än gör så tycker nån att det liknar kristendomen..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ekomanti

För att göra det än knepigare har det en helt annan social struktur än centraliserad kristendom som vi är vana vid; där är både judendom och islam bra ekvivalenter.

Det handlar precis som Åke säger mindre om hurdan såväl den fiktiva religionen som kristendomen (i själva verket hundratals vitt skilda olika samfund somn varierat oerhört under seklerna...) egentligen är, och mer om hur den uppfattas av spelarna. Om man _betonar_ grejer som känns "icke-kristna" i presentationen av den i spelet kan man försöka slinka undan detta. Det faktum att ekomantin är demokratisk (!), tämligen tolerant och oerhört lokalfärgad kan användas i Gondica t.ex, eller att den saknar helvete och demoner.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top