Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,603
Efter @Dilandau snygga förslag på magisystem i Khelataar-tråden har jag funderat lite på hur ett sådant system skulle passa in i Järn. Det är en mer oförlåtande vision av magi än i Järn, och innebär en del ingrepp i regelsystemet. Bort med slag för magi, fram för nollsummespel där man betalar för varje effekt. Och alla har "magi" - besvärjare liksom krigare.
- Färdigheterna Fylgja och Sejd utgår. Koncepten finns fortfarande (se nedan).
- Wyrd kan finnas kvar, men bara som "känna magi". Själ är i farozonen.
- Själform utgår.
Istället kommer följande system:
- Varje rollperson får en Gåva. Gåvan kan användas passivt, till ett lågt pris eller till ett högt pris. Det höga priset kan sänkas (till det låga priset) vid specifika platser och tidpunkter (husaltaret vid midvinter för Fylgja, de resta stenarna vid midsommar för Sejd etc
Alla, även krigare, har alltså Gåvor, och priset kan betalas i efterhand.
Exempel på Gåvor:
- Stridsvrede. Passivt: kan hamna i ofrivilligt bärsärkaraseri när man tar skada. Lågt pris: Kan gå frivillig bärsärkagång, riskerar att angrippa vänner. Högt pris: Krigsspasm: blir en förvriden krigs-jätte. Slaktar allt i sin väg - vän som fiende - tills man blir nedkämpad.
- Djursjäl. Passivt: kan förstå djurtal. Lågt: kan byta hamn, vilket "konsumerar" ett djur av samma sort. Högt: kan kalla ned flockar av djuret. Drabbas av lykantropins förbannelse.
- Sejd. Passivt: kan tala med andar. Lågt: kan förhandla med andar för en magisk effekt, för ett pris (se effekter i Järn). Högt: kan åkalla en ande till verklighet. Betala med en väns eller släktings liv.
- Fylgja. Passivt: skyddsanden kan ingripa för att hjälpa RP. Lågt: kan åkalla Fylgjans hjälp vid faror. Måste lova ett rejält offer. Högt: Fylgjan återför krigaren från de döda. Ett liv för ett liv - måste lova bort sin förstfööde.
- Förtrollning. Passivt: bonus på Vältalighet. Lågt: kan charma en SLP. Kostar offer av sitt eget blod (Hälsa). Högt: förslavar någon, kostar en älskads liv.
- Drömmar. Passivt: kan få sanndrömmar. Lågt: kan drömsända, kostar Gard pga sömlöshet. Högt: Mardröm. Ger galenskap
- Färdigheterna Fylgja och Sejd utgår. Koncepten finns fortfarande (se nedan).
- Wyrd kan finnas kvar, men bara som "känna magi". Själ är i farozonen.
- Själform utgår.
Istället kommer följande system:
- Varje rollperson får en Gåva. Gåvan kan användas passivt, till ett lågt pris eller till ett högt pris. Det höga priset kan sänkas (till det låga priset) vid specifika platser och tidpunkter (husaltaret vid midvinter för Fylgja, de resta stenarna vid midsommar för Sejd etc
Alla, även krigare, har alltså Gåvor, och priset kan betalas i efterhand.
Exempel på Gåvor:
- Stridsvrede. Passivt: kan hamna i ofrivilligt bärsärkaraseri när man tar skada. Lågt pris: Kan gå frivillig bärsärkagång, riskerar att angrippa vänner. Högt pris: Krigsspasm: blir en förvriden krigs-jätte. Slaktar allt i sin väg - vän som fiende - tills man blir nedkämpad.
- Djursjäl. Passivt: kan förstå djurtal. Lågt: kan byta hamn, vilket "konsumerar" ett djur av samma sort. Högt: kan kalla ned flockar av djuret. Drabbas av lykantropins förbannelse.
- Sejd. Passivt: kan tala med andar. Lågt: kan förhandla med andar för en magisk effekt, för ett pris (se effekter i Järn). Högt: kan åkalla en ande till verklighet. Betala med en väns eller släktings liv.
- Fylgja. Passivt: skyddsanden kan ingripa för att hjälpa RP. Lågt: kan åkalla Fylgjans hjälp vid faror. Måste lova ett rejält offer. Högt: Fylgjan återför krigaren från de döda. Ett liv för ett liv - måste lova bort sin förstfööde.
- Förtrollning. Passivt: bonus på Vältalighet. Lågt: kan charma en SLP. Kostar offer av sitt eget blod (Hälsa). Högt: förslavar någon, kostar en älskads liv.
- Drömmar. Passivt: kan få sanndrömmar. Lågt: kan drömsända, kostar Gard pga sömlöshet. Högt: Mardröm. Ger galenskap
Last edited: