Järn vs Hjältarnas tid

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Bolongo;n348304 said:
Inte i grundreglerna.
Men det införs i supplementet Hjältarnas väg.
Okay thanks. That's coming in the mail, currently sitting in a French airport according to Fedex :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
runequester;n348300 said:
Can I learn a Fördjupning with experience even if my skill hasnt reached 60, 90 or another threshold where I'd normally get one during character creation?
Jag skulle säga ja, även om reglerna säger nej :) Det eleganta med att öka färdighetsvärde eller välja en fördjupning/förmåga är att de balanserar ut sig självt. Har du 50% på din färdighet så är det 50% att du höjer den, och 50% chans att du lyckas köpa en Förmåga (eller de kostar ju 5 så 1/5). Det är ett beslut som jag enbart tycker spelet vinner på om det lastas över på spelaren. Så bort med kraven på färdighetsnivå! Vi har även strukit fördjupningar (däremot kan vissa förmågor kräva andra förmågor). Att öppna ett slag när man nått de nivåerna är helt enkelt inte tillräckligt spännande för att förtjäna massa regeltext, anser jag. Överlag är det oftast mycket bättre om man kan stänga motståndarens slag istället. Då kräver det ofta en kul förmåga, och då blir alla glada :)



Ps. Det är så här det funkar i Kopparhavet, där vi även har adderat flera regler från den utmärkta Hjältarnas Väg.
Pps. Sorry att jag spammar men det är bra att vädra designval och som jag ser det är positivt för alla spel med Järn-motor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ok, till att börja med: låt inte Måns förvirra dig. Han svarar om sitt eget spel, medan du frågade specifikt om Järn. Vissa begrepp förekommer i båda, men de betyder inte samma sak för det. ;)

runequester;n348300 said:
If I may also ask a few questions about Järn:

There are two skill Bonusval that let you recover Gard and Hälsa respectively, but I am not certain how that is meant to work.
Does it kick in when the character attempts the skill for a regular use? Can someone give an example of what this might look like in game?
Jag hittar inget sådant i reglerna. Det finns bonusval som ger plus på Gard eller Hälsa, men de ökar själva egenskapen och har inte med återhämtning att göra. Sedan finns det en som förbättrarläkning, men den tycker jag är ganska tydlig.

Can you raise Gard and Hälsa? HT has a roll for improving Gard but I am not finding it in Järn though I may be looking in the wrong spot.
Nej, i Järn finns ingen sådan regel.

Can I learn a Fördjupning with experience even if my skill hasnt reached 60, 90 or another threshold where I'd normally get one during character creation?
RAW skulle jag säga nej. Men s. 84 ger ett visst wiggle room.

For that matter, if my skill goes from 57 to 60 in play, do I get a Fördjupning for free ?
Nej. Se förklaringen under tabellen s. 50.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Bolongo;n348314 said:
Ok, till att börja med: låt inte Måns förvirra dig. Han svarar om sitt eget spel, medan du frågade specifikt om Järn. Vissa begrepp förekommer i båda, men de betyder inte samma sak för det. ;)
Hah, fair enough. I do appreciate both "here is what we eventually did" and RAW answers though.

Jag hittar inget sådant i reglerna. Det finns bonusval som ger plus på Gard eller Hälsa, men de ökar själva egenskapen och har inte med återhämtning att göra. Sedan finns det en som förbättrarläkning, men den tycker jag är ganska tydlig.
Aha!
That makes perfect sense and I have no idea now how that didn't even occur to me :)

Nej, i Järn finns ingen sådan regel.
Thanks

RAW skulle jag säga nej. Men s. 84 ger ett visst wiggle room.
I'll ponder that a bit then.

Nej. Se förklaringen under tabellen s. 50.
Aha, that makes it clear yes.

Thank you very much!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Måns;n348311 said:
Jag skulle säga ja, även om reglerna säger nej :) Det eleganta med att öka färdighetsvärde eller välja en fördjupning/förmåga är att de balanserar ut sig självt. Har du 50% på din färdighet så är det 50% att du höjer den, och 50% chans att du lyckas köpa en Förmåga (eller de kostar ju 5 så 1/5). Det är ett beslut som jag enbart tycker spelet vinner på om det lastas över på spelaren. Så bort med kraven på färdighetsnivå! Vi har även strukit fördjupningar (däremot kan vissa förmågor kräva andra förmågor). Att öppna ett slag när man nått de nivåerna är helt enkelt inte tillräckligt spännande för att förtjäna massa regeltext, anser jag. Överlag är det oftast mycket bättre om man kan stänga motståndarens slag istället. Då kräver det ofta en kul förmåga, och då blir alla glada :)



Ps. Det är så här det funkar i Kopparhavet, där vi även har adderat flera regler från den utmärkta Hjältarnas Väg.
Pps. Sorry att jag spammar men det är bra att vädra designval och som jag ser det är positivt för alla spel med Järn-motor.
I think it's welcome, as long as its clear its not "rules as written" (YET!) but what was done for Koppar.
Ive been updating the Helmgast website daily to eagerly see when I can order the new book :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
runequester;n348334 said:
Ive been updating the Helmgast website daily to eagerly see when I can order the new book :)
Kul att höra! Tyvärr har rådande pandemi drabbat även oss och nyckelpersoner är ordentligt insjuknande. Vi korrläser några extra vändor och finputsar layout så länge men det innebär sannolikt ytterligare en månads försening. Vi hoppas kunna skicka till tryckeriet i Maj men vågar inte lova något. Däremot kommer vi förgylla er tillvaro med fler förhandstittar och även vad vi planerar härnäst - vi har 3 moduler i olika stadier av färdigställande och minst en kommer garanterat Kickstartas i år!

Det här kommer bli en levande produktlinje med regelbundna släpp! Just like in the old days! :)
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Måns;n348337 said:
Kul att höra! Tyvärr har rådande pandemi drabbat även oss och nyckelpersoner är ordentligt insjuknande. Vi korrläser några extra vändor och finputsar layout så länge men det innebär sannolikt ytterligare en månads försening. Vi hoppas kunna skicka till tryckeriet i Maj men vågar inte lova något. Däremot kommer vi förgylla er tillvaro med fler förhandstittar och även vad vi planerar härnäst - vi har 3 moduler i olika stadier av färdigställande och minst en kommer garanterat Kickstartas i år!

Det här kommer bli en levande produktlinje med regelbundna släpp! Just like in the old days! :)
I actually have a few questions about the game, but I'll be posting those over in the Koppar specific sub forum.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
To Krille and whoever else was involved:
I ran HT for my group of American friends tonight, with a translated skill list and writing out a summary sheet of the actions (not that they really needed them). We had an absolute blast. Everything moved like a breeze and the system ran like a dream.

You guys are the best and this may well become my go-to BRP system for the immediate future.
 
Top