KH Jämförelse av Liggande KH/HT

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Tjo, precis fått tag på KH och sitter och läser genom den nu, och regeln om Liggande fick mig att fundera lite

HT: Du kan inte göra din vanliga Förflyttning, men du kan Sprinta.

KH: Du kan göra din vanliga Förflyttning, men du kan inte Sprinta.

Att kunna sprinta innan man rest sig som i HT låter ju knas, men att kunna förflytta sig i zonen innan man rest sig i KH låter ju som att man rullar runt som en korv i stekpannan, så jag tycker att både HT och KH har halvt rätt och halvt fel, bara olika halvor :p Personligen så kör jag nog hellre med varken förflyttning eller sprintning.

MEN, jag är riktigt nyfiken på varför det blev tvärtemot i KH, och min personliga lösning kanske är helt dålig så berätta gärna varför jag har fel om korvrullning =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi betraktar liggande som inte stående. Och då kan man ju förflytta sig hyfsat. Men att springa är svårt :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag tror du förvirras av naturligt språk kontra regeltermer.

Sprinta i både HT och KH betyder att använda sin Handling till en extra förflyttning.

Så vad regeln för Liggande i HT betyder är att du kan förflytta dig, men då kan du inte göra något annat den rundan, och du kan inte göra en dubbel-förflyttning som du hade kunnat göra om du stod upp.

Regeln i KH säger att du kan göra allt som vanligt under din runda förutom att du inte får använda din Handling till en dubbel-förflyttning. Med andra ord kan du krypa lika snabbt som du kan gå, och fortfarande göra exempelvis ett anfall.

Personligen tycker jag KH-regeln är alldeles för snäll.
Missade tyvärr den detaljen när jag gjorde min korr-läsning, annars hade jag kommenterat det redan då...
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Ok, Måns that makes sense, med lite luddig definiering så funkar det, jag kan köpa det... Men isåfall gör vapenegenskapen Fällande att det finns två olika regler för vad som båda verkar vara samma icke-stående tillstånd...

Fällande: men under nästa tur kan motståndaren inte använda förflyttning och anfall blir ett snäpp svårare.

Bolongo: Maybe, jag ser hur du menar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Personligen tycker jag KH-regeln är alldeles för snäll.
Missade tyvärr den detaljen när jag gjorde min korr-läsning, annars hade jag kommenterat det redan då...
Personligen tycker jag att det är en crunch-nivå som är lite för hög för KH men det finns absolut poänger med att göra regeln hårdare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi diskuterade det här en hel del under designarbetet, jag kan se logiken i båda modellerna. Vi valde det lite snällare systemet eftersom vi tyckte att det passade bra ihop med KHs ganska cinematiska upplägg. Men båda funkar defintivt bra, och det är inga problem med att byta.

Vad gäller visualiseringen så har jag gjort tillräckligt mycket ålning medelst hasning i lumpen för att inte tycka det är konstigt ;) Man ålar, kryper och hasar fram helt enkelt. Ned på armbågarna.

Fällande: men under nästa tur kan motståndaren inte använda förflyttning och anfall blir ett snäpp svårare.
Skillnaden är ju framförallt att Fällande ger en temporär effekt. Man snubblar eller drattar på rumpan, men förblir inte liggande.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
"Förflyttning" är ju också en teknisk term i dessa spel som kanske förvirrar vid visualisering. Vad den betyder regelmässigt är "byte av zon".

Att flytta runt inom en zon är gratis. Så jag tycker det redan täcker ålning, hasning, krypande, rullande etcetera.
För mig blir det litet för mycket om man på en runda kan både åla sig förbi alla andra kombatanter, in i nästa rum, och dessutom stabba någon i foten.
Men det är väl en smaksak.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Om man kan röra sig och anfalla lika bra när man ligger som när man står så är det ju i stort sett helt meningslöst att fälla någon. Varför då ens ha med det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om man kan röra sig och anfalla lika bra när man ligger som när man står så är det ju i stort sett helt meningslöst att fälla någon. Varför då ens ha med det?
KH bygger ju på en del mjuk crunch. Alltså om du fäller någon så trillar de omkull. Då kan du kasta dig över dem och hålla fast dem. Vi anser inte att varje specialfall behöver regler, utan kanske mer riktlinjer.
 
Top