Isometrisk hex crawl-karta?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När jag klurar på upplägg till mitt cyberpunk "sprawl crawl" 2089 fastnar jag ofta på kartan, eller snarare hur man visualiserar cyberpunk hexkartor. Nu funderar jag på att göra en mall som är en isomerisk hex grid, där man själv får fylla i höjden på block och byggnader. Det blir ju typ att fylla i med färgpennor.

Frågan är, kommer det funka? Vad tror ni?

Jag hade tänkt lägga upp en bild men min googling ger inget. Är det ingen som har gjort detta innan?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För specifika vyer - alltså där man kan fånga det väsentliga i 3D, på ett 2D-papper, så fungerar det nog (precis som för en Dungeon).

Men en hög byggnad skymmer mycket bakom, hur man än vänder och vrider på den.
Och avbildar man den i huvudsak uppifrån så får man inte med något av vad som finns i den (och det kanske du inte vill).

Ett annat fundamentalt problem är att byggnader sällan är sexkantiga utan fyrkantiga, så det blir stökigt och opraktiskt så fort du ska ha en vägkorsning.

Här är en skärmbild från Sim City 3000.10461-simcity-3000-windows-screenshot-big-city-normal-zoom.jpg
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Isometriska kartor är lite knepiga eftersom tre dimensioner kodas i två och därför gömmer element. Det är inget man inte kan hantera så länge man börjar med kartan och låter "verkligheten" anpassa sig.

Det är värre om man redan har en bestäm geografi. Kartan behöver ta i beaktande var "åskådaren" befinner sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tack, inte riktigt det jag tänker på. Jag ska försöka rita upp ett snabbt exempel och återkomma.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kan du inte bara ha en siffra i hörnet på hexagonen som säger hur många våningar det är?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Okej, jag tänkte såhär, men det var bättre i mitt huvud. Blev inte alls lika bra IRL...
Imponerad att du fick till den där över huvud taget!

Kan du inte bara ha en siffra i hörnet på hexagonen som säger hur många våningar det är?
Om man färgkodar som på en vanlig karta, ljusare grönt/brunt för längre ner, mörkare grönt/brunt för högre upp... så länge man kan se lite mark på varje hexagon fungerar det... och så länge man inte vill se hur det ser ut innuti.

Du vill kanske åt något sådant här?
Snyggt :)
Sånt som får mig att fundera på att säga upp mig från jobbet och bara börja rita.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kan du inte bara ha en siffra i hörnet på hexagonen som säger hur många våningar det är?
Nja, det hjälper ju inte. Jag vill alltså ha möjlighet att orientera i rymd. X-Y-Z. Våningsplan är i detta skede inte intressant info.

Edit: Eller jo, det kan nog vara en del av lösningen!
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Imponerad att du fick till den där över huvud taget!
En hexgrid i 3D var en betydligt komplexare form än jag inbillade mig :)

Om man färgkodar som på en vanlig karta, ljusare grönt/brunt för längre ner, mörkare grönt/brunt för högre upp... så länge man kan se lite mark på varje hexagon fungerar det... och så länge man inte vill se hur det ser ut innuti.
Mmmm...Jag får nog klura lite till på detta. Det finns nog en lösning här någonstans, men den är utom räckhåll just nu.
 
Top