Irriterande rollpersonskoncept

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
The righteous paladin , den rättfärdiga och hedersamma riddaren aka the lawful stupid Guy.

Kan aldrig anfalla i bakhåll , måste anta alla utmaningar till duell , måste försvara de svaga och slåss mot orättvisor i alla lägen , måste alltid försvara My ladys heder. Anfaller egna gruppmedlemmar om dessa skulle agera nesligt och ohedersamt. Avsäger sig belöning för uppdraget för att utföra uppdraget är det rätta att göra och då behövs ingen belöning, kan aldrig neka en ladys call for help osv osv .

Hen har ett skitjobbigt rättspatos och en skitjobbig moralkod som gör att hen inte kan tänja på gränsen ens lite och allt som oftast försvårar det för övriga i gruppen
Det är ju dock bara jobbigt om man gör det exakt hela tiden. Om spelaren bara gör det ibland, och inte aktivt letar efter att kunna få in sin moralkod i varenda scen så kan det i stället vara rätt kul.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju dock bara jobbigt om man gör det exakt hela tiden. Om spelaren bara gör det ibland, och inte aktivt letar efter att kunna få in sin moralkod i varenda scen så kan det i stället vara rätt kul.
Så är det ju absolut , så länge det görs med måtta så kan det vara roligt om det leder till skojiga in-game konflikter inom gruppen som hela gruppen är med på 😊
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Konfundanten
Blandar hela tiden ihop "spelare" och "rollperson" och pratar om det ena i en tråd som handlar om det andra. :gremeek:

(Förlåt; jag stod länge emot begäret att göra sakrastiska kommentarer, men det blev mig till slut övermäktigt!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fast den här skulle jag lätt kunna tänka mig att spela. Helst i western eller i mutant. Fast det är ju superviktigt att man har en skill som ingen annan i gruppen besitter så man kan ta ut svängarna ordentligt. Typ helare i mutant. Eller typ den bäste på gevär i hela western gruppen så jävla badasss med prickskytttet. Alla i gruppen bara nä Björn tog 40 poäng extra på gevär vi blir aldrig så bra. Och sen tog jag resten av mina poäng på att bli diva och få folk att krusa mig känns ju klockrent.
Typ alla mina RP :) Man måste ju förstå att det är skillnad på folk och folk!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag vet inte, tycker detta passar bättre som "klassiskt rollpersonskoncept som fortfarande funkar". Har spelat det i många rollspel med god behållning. En rollperson med matsmältningsproblem ger upphov till bra drama. Att spela på de praktiska problem det kan ge, tillsammans med den sociala stigman i fekal inkontinens, är riktigt bra rollspelsguld. Dessutom får man ju ofta extrapoäng för nackdelar i många spel, och då måste man ju spela ut dem. Senaste rollpersonen med detta var förälskad i en vacker prins, och lyckades genom sitt hjältedåd vinna sig en plats på en bal och en dans med prinsen. När hon sedan släppte loss en brakskit på dansgolvet och förödmjukade sig inför hela hovet tappade hon ansiktet så grovt att hon aldrig återhämtade sig. Det blev en vändning för hela berättelsen, och ett djupt känslomässigt ögonblick. Jag hade svårt att hålla tillbaka tårarna när jag beskrev hur den bruna fläcken spred sig över bakdelen på hennes dyrbara balklänning i alviskt silke. Så djälva sorgset.
Det är så starkt och bra aldrig att jag lyckats med att få fram den känslan jag är imponerad
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Some guy from some anime somewhere aka the cringe level is of the scale guy

Hen är en carbon copy av spelarens favoritkaraktär i hens favorit anime naturligtvis med tillhörande katana och dark and mysterious past och dark and brooding samt condesending personality iaf mot dom som står under hen(vilket är alla) , klädd i läder trenchcoat , hen har också nån ouptäckt mystisk kraft eller ett mystiskt öde att fullfölja eventuellt är hen till hälften demon eller ängel och naturligtvis en svärdsmästare som vet hur man hanterar ett sånt nobelt vapen som en katana . Hen åtföljs också av sitt harem av subserviant waifus med tillhörande ahegao-face. Hen är också en mästare på clicheartade onliners eller att gapa ut olika anime attacker ifrån tex Dragonball z som kamehameha när hen anfaller
.
 
Last edited:
Top