Nekromanti Irriterande regler.

Preffect

Veteran
Efter att ha spelat 4 westernäventyr har jag och min spelgrupp börjat blir irriterade på en del regler. Jag tänkte bara pigga upp lite här och dela med mig vad jag tycker är dåligt.

För det första går det aldrig ha en dålig dag i western. Vad jag menar med det är att den som har störst vapensnabbhet med avdrag för drakostnader etc alltid, alltid, alltid skjuter först. Det är ju löjligt, i viss mån måste ju hur snabbt man drar slumpas (vi ska börja lägga till en T20 för att se vem som skjuter först). En liten irriterande grej till är ju att det är skit samma om man drar först eller inte. Jag menar man borde tjäna jävligt mycket på att dra först.

Vad vi har stört oss mer på är skadesystemet. Träffsystemet är ju riktigt bra och roligt att använda, men problemet ligger i att man väldigt exakt kan se var kulan träffar. Alltså kan jag få en skråma av en kula mitt i näsan och förtsätta skjuta... tack för det televerket. Senast det var shootout för oss fick jag en kula mitt i bröstet, ute 4 handlingar och sen kunde jag skjuta igen med -2 (är inte riktigt säker på den siffran) på slagen. Dessutom så slog jag fram att inget ben bröts och att kulan inte fastnade, var tog den vägen om den träffade mitt i bröstbenet. Näe, det borde finnas punkter på träffkartan som är lika med döden när det gäller pilar och kulor.

Jajajamen pojkar, det var vad jag hade att skriva!
mvh
Preffect

Mini

Veteran
Var hälsad, Preffect.
Läste din klagoskrift, men är inte säker på vad du menar.

Om du tycker att det fattas slump i striden, lägg till stridsvaneslag, det vill säga, om inte stridsvanan + 1T20 kommer över 20 så har man bara en handling den stridsrånden. Spännande nog.

Och vad menar du när du säger att det inte spelar någon roll vem som drar först? Vill du utveckla det, för jag förstår dig inte.

Angående skaderna så måste jag fråga om ni använder er av blodförluster. Många av mina fiender har dött av just det.

Ha det gott

Gus

Veteran
Några kommentarer på dina synpunkter:

Precis innan en strid bryter ut slår alla ett stridsvaneslag (1 på tärningen är alltid misslyckat och 20 är alltid lyckat). De som misslyckas förlorar sin första handling.

Den stora fördelen med att vara snabbast är att första skottet verkligen räknas som först, dvs alla skjuter inte samtidigt som man gör därefter. Detta gäller "dubbelt" om man är en hel handling snabbare.

Ex. George Corewall har råkat i bråk med falskspelaren James Heffry och det hela slutar med en duell på stadens huvudgata. George har VS 40 "i hölstret" och Stridsvana 12 medan James har VS 42 "i hölstret" och Stridsvana 14.
Precis innan duellanterna skall dra slår de ett stridsvaneslag. George lyckas medan James misslyckas. Detta gör att James får en total VS på 32 (han förlorar en handling). George drar och skjuter först på "4" därefter är han även först på "3". Innan James får skjuta måste han alltså klara två skott från sin fiendes sex-skjutare. Inte alltid helt lätt.

Vad det gäller träffmallen så hänger det på spelledaren att beskriva situationen på ett bra sätt. Själv brukar jag invänta skadeslaget innan jag beskriver exakt vad som händer. Träffigurerna är ju statiska och kan självklart inte beskriva alla upptänkliga situationer. Glöm dock inte att alla träffar i huvudet räknas som ett steg värre än vad skadetabellen säger. Alltså kan du inte få en skråma av en kula...

Keep your Peacemaker handy!

/Magnus

Preffect

Veteran
Den som drar först.

Tjena!
Vad jag menade var detta: Den som först bestämmer sig för att dra pistolen och skjuta borde oftast skjuta först. Om jag och en desperado möts på gatan och han helt plötsligt slänger upp sin pistol så borde han ju egentligen få skjuta först även om jag har större vapensnabbhet. Initiativtagandet borde vara mer fördelaktigt.

Erkki

Veteran
Re: Den som drar först.

Som du märkte efter Gus eminenta inlägg så bör du läsa regelboken en gång till... Stridsvana är en slumpfaktor i strid vill jag lova. Denna medför att inte alla är lika snabba alltid.Vad det gäller din andra synpunkt är flexibilitet honörsordet. Att träffmallen är en stilisering är vi nog alla överrens om. Som exempel kan man ta din skråma på näsan (vilket för övrigt är en lätt skada, pga huvudträff). Detta beror ju givetvis på att din rollfigur lyckats vrida på huvudet vid skottögonblicket så att kulan endast träffade nästippen. Elementärt!Angående mexikanen som "plötsligt" slänger upp en pistol är det väl ganska uppenbart att han pga oskicklighet kan röja sina intentioner. E.

Gusman

Veteran
Re: Den som drar först.

Tjena.

Om du vill att det skall löna sig att dra först så gör så här.
Jim och Bob möts på gatan. Bob försöker prata men Jim drar först. Jim och Bob slår för stridsvana. Om Jim lyckats med sitt slag så har han lyckats med ett "bakhåll". Hans skott går som sista handlingen i stridsrunda 1. Om han misslyckats så har han avslöjat sig. Om Bob misslyckas så är han överraskad och förlorar en handling. Om han lyckas så har han reagerat på Jims bakhåll och den med högst vapensnabbhet skjuter först. Om du vill göra det ännu svårare för Bob så kan du kasta in ett uppmärksamhetsslag för att han skall upptäcka bakhållet och få en chans på ett stridsvaneslag. Det blir lite mer komplicerat men om det är det du vill ha....