Det är gäller framför allt mitt funderade rollspelsbygge Invasion, men kan även gälla andra spel.
Jag skulle vilja ge spelledaren verktyg och råd för hur man bygger intressanta encounters. Dels såklart intressanta fiender, som kan ha luriga planer eller förmågor eller bara målsättningar - men också miljöer.
Hur bygger man platser som lämpar sig väl för taktiskt tänkande? Platser att ta skydd bakom? Flaskhalsar? Finns det terrängdelar som är mer intressanta än andra, mer flexibla? Finns det tankar, kunskap, riktlinjer?
Jag skulle vilja ge spelledaren verktyg och råd för hur man bygger intressanta encounters. Dels såklart intressanta fiender, som kan ha luriga planer eller förmågor eller bara målsättningar - men också miljöer.
Hur bygger man platser som lämpar sig väl för taktiskt tänkande? Platser att ta skydd bakom? Flaskhalsar? Finns det terrängdelar som är mer intressanta än andra, mer flexibla? Finns det tankar, kunskap, riktlinjer?