Intresse för Dungeon World på svenska?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag har sedan DoD 91-tiden varit mycket svag för rollspel, termer och världar skrivna på bra svenska. Jag kan uppskatta att läsa och spela engelska rollspel men det är något alldeles särskilt med lite torra men ändå fantasirika svenska termer.
Enligt mig finns det redan en mycket bra översättning av gamla DnD, nämligen Svärd och Svartkonst. Smaka bara på översättningen av Detect Magic: Tyda Aklo.
Jag saknar en bra svensk översättning av Dungeon World, ett spelsystem som jag tycker är helt brilliant. Att ha en svensk översättning skulle inte leda till en ökad begriplighet eller lättillgänglighet i min mening, det skulle snarare handla om estetik och flavour.
Nu funderar jag på att starta upp det här projektet, att göra ett svenskt hack av dungeon world. Varför inte kalla det MÖRK DUNGE? ;) (ej helt seriöst förslag)
Är det några fler som skulle vara intresserade av detta? Kanske rentav någon som skulle vilja bolla idéer och vara med? Någon som uppskattar det lite torra, närmast västerbottniska (eg. västernorrländska) språkbruket i Svärd och Svartkonst och/eller den något faktaboksmässiga texten i gamla Drakar och Demoner? Eller finns det någon som bara vill intala mig att det är en bra idé? Eller en dålig?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Axel Widén från podden Vi Spelar Rollspel har ju gjort en översättning av en del moves och så. Kan rekommendera att höra med honom om han vill dela med sig. Det kan ju vara en bra grund i alla fall.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Dungeon World har ju en SRD (och licensen de använder finns längst ner på sidan). Så det licens mässigt borde det till och med gå att göra en hel version så länge den är gratis: https://www.dungeonworldsrd.com/
Jepp, det var faktiskt när jag såg den plus läste i Advanced Delvingkapitlet, där man närmast ombeds bygga om spelet hur som helst, som jag kom på tanken.

Och egentligen verkar man till och med få göra en kommersiell produkt av systemet, så länge man refererar till originalverket och inte i sin tur inskränker RSDn, dvs andra får i sin tur vidareutveckla och modda det man gjort.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,468
De super coola klass beskrivningarna måste vara med!
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag tycker det låter som en bra idé, inte minst för att lura in ungarna i hobbyn. Jag kan också ställa upp som korrläsare minst.
 
Top