Nekromanti Intresse av onlineverktyg?

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Hej på er,

Jag brukar som en del av processen i att lära känna ett nytt regelverk och en ny värld bygga lite olika (online)verktyg som en spelledare kan behöva. Har ni några förslag på vad som skulle behövas? Något ni själv funderat på och gärna vill använda? Detta skulle t.ex. kunna vara diverse slumptabeller, SLP-generatorer, verktyg för att köra skattletande i Davokar (det är ju en serie av upprepande steg med massa slumprullande). Målet är alltid att göra det tillgängligt online, gratis och i ett format som funkar på både dator, tablet och helst också smartphone - samt skapa utskriftsvänlig formatering för den som mer vill preppa saker innan.

Senast byggde jag verktyg för Mutant: År noll ( http://mutantgen.azurewebsites.net ), kika gärna där om ni vill ha lite inspiration på vad man kan göra - speciellt monster- och SLP-generatorerna är poppis.


Edit: Jag vet inte hur Järnringen ser på den här typen av initiativ då det delvis kan göra tabellinnehåll m.m. ur böckerna tillgängligt gratis online. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig tummen upp eller ner. Annars får jag undvika att använda innehåll ur böckerna.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Utan att ha stämt av det här med de andra ringarna tycker jag initiativet är hur coolt som helst. Som du säger, skattfynden är som gjorda att automatiseras på det här viset, och ett verktyg som räknar ut en SLPs värden och modifikationer (samt markerar vilket karaktärsdrag som används vid attacker osv) baserat på förmågor och särdrag vore väldigt fräckt och användbart.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Det sistnämnda gäller minsann inte bara SLP s utan även rollpersoner.

Kan vara nice för många få kvitto på att man inte "glömt" något, när ens karaktär blir allt mer komplex och lastad med förmågor.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Jag tillhör inte järnringen. Men tycker det är ett jättebra initiativ. Jag skulle använda det :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
En slp-generator vore toppen! Kanske kan du använda klass och arketyperna på något sätt? Hade varit användbart att kunna slumpa fram en ligist med ett visst antal förmågor från listan med förslag på lämpliga förmågor i arketypen, antalet skulle kunna bestämma hur utmanande slpn var.

Generera Utmanande Riddar. ger dig en slp med prioriterade karaktärsdrag i enlighet med Riddarens arketyp, de förmågor som listas där och en eller fler kanske är på Gesällnivå.

Gillade verkligen monstergeneratorn till må0! Med tanke på de monstruösa särdragen, skulle det vara roligt att göra något liknande till symbaroum? Vrålmes 4 ever!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jättebra initiativ. Jag hade gärna haft Formulär, både för RP och SLP i ett lättifyllt och smidigt digitalt format.

Jag har även använt digitala initiativ/strids-applikationer för andra spel som för Symbaroum kunde hålla reda på Initiativ, Tålighet, Rustning, Vapen och eventuella förmågor/effekter som är igång.

En snabb SLP-generator med olika typer av personer fördefinierade hade också varit intressant så att man blixtsnabbt kunde ha en adelsman eller värdshusvärd med värden, agenda och några äventyrskrokar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
holmstrom;n79709 said:
Hej på er,

Jag brukar som en del av processen i att lära känna ett nytt regelverk och en ny värld bygga lite olika (online)verktyg som en spelledare kan behöva. Har ni några förslag på vad som skulle behövas?
Jag har en väldigt rolig iidé till en superunik (tror jag) slp-generator som kan generera en hel stad med en knapptryckning. Intresserad?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Caligo;n80049 said:
Jag har en väldigt rolig iidé till en superunik (tror jag) slp-generator som kan generera en hel stad med en knapptryckning. Intresserad?
Låter intressant och spännande tycker jag!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hej! Jag håller ju själv på med ett verktyg för att generera innehåll. Lust att utbyta kod eller idéer?
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
stenhöna;n80175 said:
Hej! Jag håller ju själv på med ett verktyg för att generera innehåll. Lust att utbyta kod eller idéer?
Alltid! Vad är det du tänkt bygga?
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
stenhöna;n80330 said:
https://github.com/olleharstedt/tellstory

Har några features till att lägga till, men inget större project.
Fiffigt! Har aldrig använt ocaml, däremot F#, så kan iaf läsa koden hjälpligt. Har pillat med den här typen av meningsgenerering lite tidigare, dock inte något särskilt avancerat. Med makron, variabler etc så kan detta bli ett fint verktyg för att generera allehanda spännande krafs :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
holmstrom;n80340 said:
Fiffigt! Har aldrig använt ocaml, däremot F#, så kan iaf läsa koden hjälpligt. Har pillat med den här typen av meningsgenerering lite tidigare, dock inte något särskilt avancerat. Med makron, variabler etc så kan detta bli ett fint verktyg för att generera allehanda spännande krafs :)
Ja, vi får se. Ingen vacker programmering, försöker bara plöja genom så fort som möjligt. Men jag kommer posta exempel och uppdateringar i min tråd i Rollspelsmakande.

Ska verktyget användas online får man nog ha det som program på servern, lägga xml-filen någonstans och anropa med
Code:
exec("tellstory myfile.xml")
eller nåt (för PHP).

Men en sak i taget! (Egentligen, en sak om dagen, men...)

Själv, har du lagt upp någon kod online?
 
Top