Nekromanti Intergalaktisk resonans: Mad Shit in Space

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Okej, första speltestet av Intergalaktisk resonans, ett spel jag fick idén till i måndags, klurade ut reglerna till under veckan, och speltestade idag. Om jag hinner skriva ned allt imorgon så känns det som en riktigt bra produktionstid för ett rollspel. Spelet är baserat på tidningen Heavy Metal, samt på saker som Metabarons och D.R. and Quinch. Genren har kärleksfullt kallats Mad Shit in Space. Vi hann inte spela klart, så vi satte igång slutspelet för tidigt. Trots detta så hade vi riktigt skoj. Vi käkade pizza, drack öl, och hade sinnessjuka, barnförbjudna äventyr i rymden. Vi började med att skapa rollpersoner. En rollperson består av fyra Attribut och en Gimmick, ett Citat eller ett Tekno-ord. Dessutom har man en Krok som ens historia skall handla om, samt ett Tema som eskaleras under hela historien.

Klas skapade en fräck tjuv som hette Dacke. Han var inte så duktig som tjuv, för han var full hela tiden. När han nyktrade till, så hände det dåliga saker. Han fick blackouts, och vaknade senare med alkohol i kroppen, och hela städer ödelagda runtomkring sig. Ingen vet vad som hände:
Vinnare av århundradets krogfajt: 14
Stulit guld ur Fort Knox 124: 8
Supit en robot under bordet: 12
Säljer smuggelsprit till Kejsaren: 6
Citat: ”Det är lugnt, jag kan öppna X”
Krok: Stjäla universums största bryggeri
Tema: Krogslagsmål. Eskaleras genom att det är större och större slagsmål

Yolle skapade en tankspridd rymdskeppskonstruktör vid namn Cynthia, som basade över ett skeppsvarv:
Har ett slagskepp som kontor: 5
Har en sekond som håller koll på saker: 15
Kan bygga en planetdeformator av gem och navelludd: 12
Är galaktisk mästarinna i Hayabuza-fu, men har glömt bort när och var: 8
Citat: Yolle skapade två stycken, men jag hade inget emot det, så vi körde på det. ”Five (sekonden), var är X?” och ”Men om man gör så här ...”
Krok: Bygga ett skepp som har en sol som motor.
Tema: Maskiner. Eskaleras genom att hon bygger en större maskin.

Och jag gjorde en psykotisk mördarrobot som kallades FSAU-2 (First Strike Assault Unit), men senare skaffade sig artistnamnet ”Tommy Steel”. Vissa av Attributen gällde inte förrän efter att jag hållit min introscen, som visade hur jag blev den jag är:
Ensam slagit ned upproret på Zygnor III: 8
Lever för Roch n' Roll: 12
Hela Kejserliga militärens databas i huvudet: 6
Kan rocka så hårt att gitarren skjuter dödsblixtar: 14
Gimmick: Ugly Kid Joe-låtar
Krok: Metal Galaxy, universums största rockfest.
Tema: Rock n' Roll. Eskaleras genom att jag spelar på högre volym eller för fler åskådare.

Grejen är att i början av spelet så samlar man på sig poäng för att få in sin egen och andras Krokar i scenerna. Jag började att sätta upp den första scenen. FSAU-2 befann sig på en planet vid namn Zargon II. Planeten var den enda källan till en sällsynt mineral vid namn Zargonium, som behövdes för att bygga det nya superslagskeppet (poäng för att få med Cynthias Krok). Problemet var att innevånarna var mycket rebelliska av naturen och vägrade underkasta sig Kejsardömets styre. FSAU-2 och hans kollegor hade skickats dit för att ta hand om situationen. Efter en introdialog mellan mig och Klas, som spelade min sergeant, så begav jag mig till deras tillhåll och gjorde processen kort med en rejäl bas med rebeller. Efter att jag jämnat staden med marken, så lokaliserade jag ett ljud som kom från ett bombskydd. Jag sparkade in dörren och gjorde mig redo att göra slut på vem det nu var som levde där inne, och fick syn på en yngling som lirade paleo-rock, närmare bestämt Madman av Ugly Kid Joe. Rockens budskap om uppror gick rakt till min AI och den klickade till. Jag sköt killen, tog hans gitarr och gav mig av tillbaka till basen. Där blåste jag skallen av min seregeant och hela enheten, och sågade av hans händer och bytte mina egna mot dem, så att jag skulle kunna spela på gitarren. Jag höll i ett papper med texten ”Metal galaxy: den största metalfesten i universum”, och flög sedan iväg upp i rymden. Slut på min introscen.

Cynthia satt på sitt slagskepp och undersökte planerna för superslagskeppet när hon hörde nyheterna om mitt uppror. Intrigerad över vad som kunde gått galet, så låste hon traktorstrålen på mig och försökte hala in mig. Konflikt; jag vann. FSAU-2 vände tvärt om och blåste igenom hela hennes slagskepp som en kula genom smör, och fortsatte ut i galaxen.

Dacke befann sig på en krog på Zargon II, och råkade ganska snart i krogslagsmål. Han spöade allihop, men åkte sedan fast och slängdes i fyllecell för att vakna till. En synnerligen dålig idé. Han vaknade upp på ett sjukhus med en dropp med alkohol kopplad till sig. Hela staden var söndersprängd. ”Jävla militär”, tänkte han. Han började planera på en ny stöt: han skulle stjäla superslagskeppet så fort motorn var färdigbyggd. Han for iväg till slagskeppet men stoppades av en trupp ninjor (mer eller mindre) som vaktade bygget. Han lyckades dock snacka sig ur det hela och bjöd dem på sprit, vilket slutade med att han söp hela truppen under bordet. Därefter smusslade han in sig i en hytt på skeppet och bestämde sig för att sova litet.

Under tiden hade jag varit iväg till arrangörerna och försökt få tag på den ansvarige för vilka som får spela på Metal Galaxy. Det gick inget vidare, och efter att ha tvingats blåsa skallen av ett par stycken så gav jag mig av igen. Jag letade upp Dacke, som hade ryktet om sig att kunna fixa vad som helst, och anlitade honom för att fixa in mig på Metal Galaxy. I utbyte skulle jag hjälpa honom att stjäla superslagskeppet.

Men nu verkade det som om bygget aldrig skulle slutföras. Cynthia insåg att all metall i hela systemet skulle gå åt till att konstruera klart skeppet, och rekvirerade med kejserligt mandat hela Zargon IIs måne, som råkade vara en enda stor metallisk konstruktion, nämligen universums största bryggeri. Vad hon inte visste var att samtliga soldater i systemet hade druckit av deras öl, som innehöll sinneskontroll-nanorobotar. Hela flottan vände sig mot Cynthia och efter en kamp mellan dem och hennes planetdeformator så lyckades de arrestera henne och hon dömdes till att avrättas i gryningen.

Det kunde ju inte gå för sig. Dacke hade ju planer på att stjäla superslagskeppet, och Cynthia var den enda som kunde bygga klart det. Han maskerade sig som bödel och kom och hämtade henne, men förde henne till ett slagskepp jag rekvirerat i en härlig scen där jag kopplat min gitarr till skeppets högtalarsystem och skjutit dödsblixtar genom hela besättningen till tonerna av ”(I Hate) Everything About You”.

Här var Klas tyvärr tvungen att gå, så vi avslutade det hela tvärt. Cynthia använde sin planetdeformator för att bygga in bryggeriet som en del av skeppet, och vi åkte till Metal Galaxy, där jag flög ned på scen, blixtade ihjäl de som stod där och trollband publiken med min metal. Slut.

Slutsatser: En regel ändrades, jag insåg att man inte behöver använda så många poäng som vi gjorde, och vi konstaterade att det hade blivit ännu bättre med mer öl. Men fy fan, vad kul det var. Rå, knarkig kreativitet, precis som i Heavy Metal och Metabarons. Jag gillade att kunna slänga fram en Plasma till Klas och häva ur mig ”Du blir anfallen av ninjor!”, utan att behöva bekymra mig om berättelsen. Det var frigörande. Ett till speltest med mer tid och en eller två personer till, skulle sitta fint. Det får bli nästa helg, kanske. Jag är dock orolig för att spelet tar för lång tid, även med färre poäng. Jag hade ju hoppats på att man skulle hinna klart en hel historia på ett speltillfälle, men det kanske inte går. Det tar nog än sex timmar att spela klart det, som det ser ut nu (fast kanske kortare med färre poäng), och det är ju litet mycket. Och då var vi ändå bara tre spelare idag. Men med aggresivare spel kan det kanske gå. Vi flummade runt en del i början.

//Genesis, trött nu.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här låter jättekul! Kan du berätta lite mer om systemet? Det låter som om ni hade distribuerat spelledarfunktionen i gruppen. Har jag rätt? Vad för slags mekanismer använde ni då?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Det här låter jättekul!
Det är det, också :gremsmile:.

Kan du berätta lite mer om systemet? Det låter som om ni hade distribuerat spelledarfunktionen i gruppen. Har jag rätt? Vad för slags mekanismer använde ni då?
Det är ganska rättframt. Var och en är spelledare för sina egna scener, så att säga. I princip sitter man och berättar för de andra spelarna vad som händer, med tre viktiga undantag (annars vore det ju tråkigt!):
1: Vid interaktion med andra varelser så måste dessa spelas av andra spelare.
2: Om man gör något som de andra spelarna tycker bör vara svårt, så kan de kräva att man slår. Man går då över i konfliktresolution.
3: Varje spelare samlar på sig en sorts poäng som kallas "Plasma" genom att knyta ihop rollpersonernas historier. Dessa kan spenderas i såkallade "twistar" (en ful anglicism, men jag har ingen bra översättning), vilket innebär att man spenderar ett poäng och kväker ur sig något i stil med "Du blir anfallen av ninjor!" eller "Hon blir blixtförälskad i dig!" eller "I själva verket har han varit spion för Kejsaren hela tiden!". När man spenderar en Plasma så ger man den till den spelare vars historia man påverkar, som får den i form av en annan sorts poäng, "Granater", som används på ett helt annat sätt ...

Jag hade tänkt skriva ihop regelsystemet nästa helg, förhoppningsvis efter ännu ett speltest. Håll utkik på rollspelsmakarforumet. Eller kanske rollspelsforumet, beroende på hur klar jag känner mig med det ...
 
Top