Nekromanti Innehåll i Codex

Johan Linder

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
13
Då alla har tidigare har klagat på artikeln om bilspel (och ja, jag håller med!!!) så anser jag att en liten debatt om innehållet är på sin plats. För min del så tycker jag att Codex nu har ett ganska bra innehåll.

De ämnen jag tycker att Codex bör beröra är följande:
Figurspel (warhammer etc.), Kortspel (Magic, star trek...), Filmer, cd-skivor (med stämningsmusik), datorspel (rollspel, äventyrsspel och en del strategispel), recensioner av allt möjligt till hobbyn, böcker och serier (star wars, marvel, fantasy...) och slutligen rollspel. Inom rollspelen skulle jag vilja se artiklar som tar upp "vanliga" spel (t.ex. D&D, Eon...) samt de mer udda spelen (t.ex Legend of the five rings, Tribe :gremcool:.

Den andel de olika delarna ska ta upp i tidningen är nog något som vi bör ta upp senare (gärna med en del inlägg från Ola) då vi vet vilket inehåll vi vill ha!



Hoppas att det inte blev alltför rörigt!
Johan Linder (& Rikard Jespersen)
Design Codex
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Datorrollspel ÄR inte ROLLSPEL.... och bör därför inte tas allt för ofta en eller två gånger per år kan vara lämpligt.

Figurspel och Kortspel avskyr jag men då flera unga inom rollspels intressena av någon anledning ser ett sammband mistänker jag att jag måste vika mig här *suck*..

Filmer och kan tas med om de har anknytning exempel viss Sagan om ringen filmen eller fantasy SF filmer som kan insperera
Cd-Skivor med musik som kan användas TILL rollspel låter acceptabelt men det finns musiktidningar i sverige så begränsa antalet och sid antalet..
Böcker och serier NOW we cooking det hör hemma tycker jag *ler*....
Rollspel mycket mycket och mera fler artiklar och tjockare med matrial.. utöka till det ovanliga ta med det vanliga sätt en dos av det unika och mer av allt om rollspel är vad jag vill ha..
gärna en respons från OLA..
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Datorspel gör ju trots allt så att dataspelstillverkare vill annonsera i tidningen. Och det är där som mycket av pengarna sitter. Men som sagt. Jag tycker att det skall hålla sig till rollspelsrelaterade datorspel och ingen Racing och liknande.
Dessutom så tycker jag att Ola har varit lite overksam på forumet och talat om vad han vill ha.
Men jag har även hört en del intressanta rykten som kan påverka Codex framtid, ekonomi och utseende.

Petter Nallo


Only dead fish float with the stream.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Eftersom andra talar om vad de vill och inte vill se i Codex kan väl jag också, som startade "debatten" med grund i ett mail från tv-spelsansvarige (som dessutom är Codex säljchef, tråkigt om han blivit disinformerad).

Rollspel: Artiklar med tips till spelare, spelledare, värld- och spelspecifika artiklar, recensioner, presentationer och vad annat man kan tänka sig ta upp känns helt rätt.

Data- och tv-spelsrollspel: Visst. Jag ser gärna det i Codex men då måste det vara lika bra eller bättre än de andra speltodningarna på marknaden som PC Gamer och SuperPLAY. Jag skulle gärna också se att vi hoppar över förtittar och väntar till färdiga spel kommit då det annars tar upp för mycket utrymme. Strategispel och övriga spel som utspelar sig i rollspelsvärldar är helt okej men ni vet vad jag tycker om övrige genrers existensberättigande i Codex.

Elektronika: I övrigt så har ju datorvärlden massvis att erbjuda rollspelare i form av hjälpprogram av olika slag och det får också gärna tas upp.

Musik: Den mängd musik som tas upp i Codex nu är helt lagom. Kanske kunde man då och då skriva artiklar liknande Neomusik om andra genrer eller spel.

Brädspel och figurspel: Förtjänar sin plats tycker jag men det behöver inte vara bara de olika Warhammerspelen.

Serier och böcker: Så länge det har anknytning till rollspelsgenrerna så tycker jag att det är trevligt. Skulle gärna se en artikel om fantasyns utveckling innan Tolkien och liknande mer djuplodande artiklar. Nu är det ju kul att läsa om Pratchett och så men det måste finnas en hel drös andra författare värda att ta upp också.

Film: Håller med om att jag hellre ser artiklar med tips om gamla, inte hypade fantasy och sci-fi filmer än om stora rullar alla ändå käner till. Kan det vara den krassa kommersialismen som är boven i dramat. Samma sak här som med dataspelen. Inga förtittar utan hellre recension när alstrena är färdiga.

övriga sverok-aktiga företeelser: Lajv, kortspel, e-postspel och paintball har stöörre anledning än visst annat material i tidningen.

Så, ytterliggare ett gäng åsikter.

Daniel Schenström
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Och jag tycker....

Att det ska vara.!

Jag är en rollspelare, jag tycker att rollspel är grunden till alla "nykomlingar" som kortspel och brädspel... JAg gillar inte brädspel men tycker att det är intressant att läsa om. Jag spelar magic, "hatade det först". Nej, ge saker och ting tid.
Datorspel, jag spelar nästan aldrig spel på datorn, men det är kul när man väl gör det. Fallout t.ex är ett fantastiskt rollspel, ja, ROLLSPEL!
Men, nu har jag slingrat in mig, det jag vill säga är:
Codex har plats för både datorspel (rätt genre så klart). brädspel, kortspel, musik, litteratur, lajv och så.
Rollspel regerar, låt codex bli en tidning som snärjer datorspelarna!!! Muahhaha :)

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Musik: Den mängd musik som tas upp i Codex nu är helt lagom. Kanske kunde man då och då skriva artiklar liknande Neomusik om andra genrer eller spel.

cirka 10 recensioner per nummer är väl inte så farligt? .. det tar ju inte ens upp en sida..

Men jag funderar på att få ihop fler artiklar liknande neomusic 2059, problemet är väl att musik som verkligen passar till fantasy är svår att hitta, men jag har hittat ite, så snart kan det bli det aktuellet med en..

Dessutom funderar jag på en lite längre (typ en sida) recension av en väldigt speciell skiva.. mer om det sen tror jag...

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Musik Tips

Jag vet att Interplay har släppt musiken ifrån AD&D datorrollspelet Icewind Dale på en musik CD. Mycket skön/bra/stämningsfull musik, jag har bara spelat spelet och Icewind Dale har bl.a vunnit pris för bästa datorspels musik.

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det ska jag kolla upp.. [nt]

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 
Top