Nekromanti Inlägg i Senaste inlägg

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Noterar att vissa inlägg inte hamnar på Senaste-listan trots att de kronologiskt platsar där. Nu senast ett av Järven i Järnringen-forumet. Har det med trådarnas längd att göra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,123
Jag har sett samma sak (på mobil, Oneplus 5t + chrome, som jag mest använder för att kolla forum).

En skum sak är att det syns olika saker i "senaste" listan, beroende på om jag går in direkt på www.rollspel.nu, jämfört med om jag har klickat in mig på ett specifikt forum/tråd.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Vissa forum syns inte där, t.ex. "Hjälp mig med en sak", och ibland buggar vissa trådar ur oxå.. dock oftast så att fel person står på senaste inlägget.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det är nog en bugg. Inget vi ställt in, förutom det som Zonk säger, att vissa forum inte finns med. Men det ska gälla forum och inte enskilda inlägg.

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Magnus Seter;n283621 said:
Det är nog en bugg. Inget vi ställt in, förutom det som Zonk säger, att vissa forum inte finns med. Men det ska gälla forum och inte enskilda inlägg.
Det har pågått sen vi flyttade till det här forumet har jag för mig. Man måste gå in i valfrit underforum för att "senaste inlägg" faktiskt ska visa hela bilden.

Min gissning, baserat på en del tidigare svordommar från Dante vad gäller inställningen av olike funktioner, så finns det olika inställnings för "senaste inlägg" baserat på vilken nivå av forumet man befinner sig på, men att dessa olika inställningsställen är helt omöjliga att hitta.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag är övertygad att det har något med åldern på trådarna att göra. Äldre trådar syns inte som senaste inlägg trots nytillkomna kommentarer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Paal;n283665 said:
Jag är övertygad att det har något med åldern på trådarna att göra. Äldre trådar syns inte som senaste inlägg trots nytillkomna kommentarer.
Det har hänt att sproilans nya trådar varit "dolda". Men det kan ju så klart finnas mer än en orsak.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det är inte så att senaste inlägg ändras med vilket underforum du besöker - jag testade precis och listan förblir densamma oavsett vilket underforum jag besöker.

Paal;n283665 said:
Jag är övertygad att det har något med åldern på trådarna att göra. Äldre trådar syns inte som senaste inlägg trots nytillkomna kommentarer.
Som gammal SQL-programmerare undrar jag om det inte är så att funktionen som hämtar kandidater för "senaste inlägg" har en datumgräns inställd på trådens tillkomst. En tråd som är för gammal kommer då inte på fråga oavsett datum för senaste inlägg. Alltså att buggen skulle vara att fel datumfält ingår i anropet (ska ju vara "datum - senaste uppdatering" inte "datum - tråden skapades").
Jag menar att anropet troligtvis anger ett datumfält för hämtningen och ett datumfält för sorteringen. Troligtvis är dessa inte samma vilket då är buggen.​

Om "senaste inlägg" är en modul som kan justeras kanske detta kan undersökas/korrigeras.

Möjligt scenario är att det har med användarens egen "cutoff"-inställning, alltså hur gamla poster som alls ska visas. En sådan inställning är vanlig på forum, men jag kan inte hitta någon sådan just här, så den funktionen kanske inte finns?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Om tanken är att vissa forum ska vara utelämnade från "senaste inlägg" och "senaste diskussioner" måste detta beskrivas i FAQen, annars kan det vara rejält förvirrande.

Exakt vilka forum har ni aktivt sorterat bort från dessa visningar?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det var enkelt kolla upp "cutoffen" i Senaste Inlägg. Man kan ju "visa alla" och sedan gå tillbaka 33 sidor. Då ser man att "äldsta senaste" just nu var 09 December 2018.

Det finns ju gott om trådar som är äldre än så, men nu vet vi alltså att de aldrig kommer på fråga för visning bland "senaste inlägg".

Undrar bara vilket magiskt nummer som ligger bakom Dec 9 till Mar 30? En miljon sekunder?
 
Top