Nekromanti Ingen kostnad för magi?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Sitter och klurar lite på magireglerna och hur jag kan slå samman dem ännu mer. Något som jag har brottats med är "En magiker som är bra på en besvärjelse inte behövde anstränga sig lika mycket som en magiker som inte är det" (källa).

I mitt system hade jag tänkt att en besvärjelse har en Skolvärde (precis som vanligt) och varje gång en magiker lägger besvärjelsen så kostar det lika många PSY-poäng som besvärjelsens Skolvärde. Sedan ska man kunna lägga till Effektgrader för att påverka en besvärjelse, men det ökar endast antalet PSY-poäng som det kostar och sänker inte FV för besvärjelseslaget.

Nu är det så att jag älskar minimagi, men jag ogillar att det är ett delsystem som är separerat från det övriga magisystemet, så jag funderar på att baka in det som en av del lägsta effekterna i en besvärjelse.

Då kommer vi tillbaka till det här med "En magiker som är bra på en besvärjelse inte behövde anstränga sig lika mycket som en magiker som inte är det". Jag kör med något som kallas för Effekt, vilket är vad T20:an visar vid ett färdighetsslag. Jag leker med tanken att man kan dra av Effekten från PSY-kostnaden. Då kan en besvärjelse med Skolvärde 4 (en av de lägsta effekterna) kosta 0 PSY-poäng om T20:an visar 4 eller över vid ett lyckat slag medan en besvärjelse med en massa Effektgrader och en PSY-kostnad på 25 kostar mellan 0 och 24 PSY-poäng beroende på hur bra magikerna är och hur bra denne Effekt blir. Jag gillar det här sättet som visar hur oberäknerlig och otämjbar magin kan vara.

Frågan kan verka rätt trivial, men jag har inte berättat hela bakgrunden till vad jag klurat på utan endast resultatet av klurandet, men frågan är i alla fall om du tycker att det verkar vettigt att en besvärjelse kostar 0 PSY-poäng om magikern är tillräckligt duktig eller om jag alltid ska ha en minimikostnad (vilket i så fall blir Skolvärdet)?

En följdfråga är om besvärjelsen ska kosta någon PSY om den misslyckas. Om du tycker det, så kan jag säga att i så fall kommer en besvärjelse kommer att kosta lika mycket som Skolvärdet, oavsett om den lyckas eller inte.

Jag vill helst inte ha en regel som säger att en besvärjelse kostar som minst 1 PSY-poäng.

/Han som kan säga till idioterna som inte tror att han riktar mig till DoD-fantaster, trots att han postar det på DoD-forumet, att det här är ett alternativt magisystem till DoD, så att han slipper bråk kring det

<font size="1">[edit] Ändrade "Svårighetsgrad" till "Skolvärde".</font size>
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag kan kort berätta hur jag gjort, även om jag säkert redogjort för det förut.
Först gjorde jag det möjligt att man kunde satsa PSY för att höja sitt CL, +1 i CL per extra PSY och utifrån det så började jag fundera på motsatsen, att sänka PSY till en kostnad av lägre CL.
Istället blev det så att jag tog bort PSY-kostnaden från effektgraderna och ökade CL-minskning så att det så blev valfritt om man ville kompensera bort CL-minskningen från effektgraderna med PSY.
Så det kan vara en tanke att göra CL-minskningen "obligatorisk" med PSY-kostnaden valfri.

Angående misslyckande så har jag så att det kostar en PSY för varje effekt man misslyckas med. Då jag egentligen kör med MAG istället för PSY så är det inte alls dödligt att komma ner i 0 i MAG, om man däremot misslyckas såpass illa (eller med så lite MAG) att man kommer ner i negativ MAG så har man snedtänt (det finns alltså inget fummel) och hur långt under man kom MAG påverkar även hur illa snedtändningen blir.
MAG är dock såpass "värdefullt" (och därmed obalanserat) att det skulle bli för bra om kostnaden minskade med den effekt man fick, vilket jag istället gav som bonus när man lyckades väldigt bra (perfekt slag). MAG-kostnaden minskar med ett för varje effekt över 20 som man har. Effekt 0-20 är än så länge likvärdigt, vilket inte är riktigt strömlinjeformat men jag tror jag är nöjd med det ändå. Man kan säga att det är en motsvarighet till att magi inte ska bli för billigt.

Minimagi har jag fört lite närmre det vanliga systemet men inte riktigt, då de motsvarar effektgradslösa besvärjelser med SV 0,2

/Zimmerman
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
men jag har inte berättat hela bakgrunden till vad jag klurat på utan endast resultatet av klurandet, men frågan är i alla fall om du tycker att det verkar vettigt att en besvärjelse kostar 0 PSY-poäng om magikern är tillräckligt duktig eller om jag alltid ska ha en minimikostnad (vilket i så fall blir Skolvärdet)?
Alltså, till viss del så kan jag hålla med dig om att är man tillräkligt duktig på att t.ex magi så skall de "lätta" sakerna kanske inte behöva kosta något. Sedan vad som är lätt elelr svårt kan man kanske disskutera vid något anant tillfälle.
Hursomhelslt, så svaret på frågan iaf att de lätta sakerna kankse inte bööver kosta något.
Fast iof, sedan kanskr man kan kasta in aspekten vilken situation man kastar sin magi.. Är man hemma i sitt torn & har mystofflorna på sig så kanske det inte böver kosta något. är man därimot kanske ute i det vilda, inte sovit som man skall & liknade saker så kanske ansträngningen är nått anant & man kanske måste anstränga sig lite mer. Elelr är jag helt fel ute där ?

En följdfråga är om besvärjelsen ska kosta någon PSY om den misslyckas.
Ja, absolut.
Man har ju gjort en ansträngning & försökt frammana en viss sorts magi. Så lite beroende på vad man försökt få fram så ska det kosta. Oavsett vad..

/ Johan K, som svamalr lite lätt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Lade du ner det här?
Skulle vara kul om man fick höra ifall du kommit fram till något.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Skulle vara kul om man fick höra ifall du kommit fram till något."
Inget konkret. Jag svävar någonstans mellan planerande (på A4-papper) och färdig produkt (i form av textfil). Jag har delat in de breda besvärjelserna i mitt system i olika grader, precis som jag delat in alla färdigheterna i olika nivåer (B-skalan). Det jag inte är nöjd med är att färdigheterna har fem nivåer medan besvärjelserna endast 3.

När man lägger en besvärjelse så får man betala Skolvärdet i PSY-poäng, men Skolvärdena går endast mellan 1 till 10. Normalt är väl mellan 3 och 6. Om man ville öka graden för besvärjelsen för att utöka dess funktionsområde så kostade samma kostnad igen. Det jag funderar på är att slänga in minimagin för varje besvärjelse som första graden där de inte kostar någonting och sedan kostar en andra gradens besvärjelse lika många poäng som Skolvärdet och för en tredje gradens besvärjelse kostar det Skolvärdet × 2. Hmm, nu när jag skrev ner det så verkade det inte vettigt. Jag får avvakta och se om jag kommer på någon snilleblixt.

Den femte graden i besvärjelsen är ritualer, men jag har knappt någon användningsområde för ritualer. Varför ska man utföra en besvärjelse som en ritual?

/Han som drar lite citat ur sina anteckningar för att lättare visa vad han menar med grader och nivåer

ur färdighetshäftet said:
Flora
Täcker alla växter, vad de kan tänkas vara bra för och var de kan tänkas finnas. Ätbara, helande, sövande, gödslande, slitstarka, giftiga och vattentäta. Listan kan göras lång. Här gäller det floran och växtens eventuella egenskap. Om man ska blanda ihop olika växter behövs färdigheten Drogkunskap. För att hitta föda i form av ätbara växter, så bestäm antal dagsransoner som eftersöks och slå sedan slag mot färdigheten tills målet är uppfyllt. Man får Effektnivå dagsransoner per slag och det motsvarar en timmes förfarande.



Nivå 1: ”Något ätbart kan man ju hitta.”
Nivå 2: Känner till de flesta vardagliga nyttoväxterna.
Nivå 3: Kan egenskaperna på de flesta vanliga och mindre vanliga växterna.
Nivå 4: Kan i stort sett namnge varenda liten växt.
Nivå 5: Kan kommunicera med växt- och naturandarna för att tillgodose sig begränsad information.
ur besvärjelsehäftet said:
ELD/VÄRME (SV 3)
Minimagi: Forma rök, Kyla/Värma, Tända/Släcka.
Räckvidd: FV meter
Varaktighet: FV SR



Magikern måste bibehålla sin koncentration tills föremålen i elden börjar självantända. Magikern kan påverka upp till 10 FYS stor yta, skapa eld upp till samma volym som ett människohuvud eller påverka ett område upp till besvärjelsens räckvidd. För en dubblerad volym krävs 3 PSY, vilket även ger 1T6 extra i skada. Om magikern vill attackera flera mål, så får denne dela upp tärningarna mellan individerna. 2 skadetärningar kan alltså max påverka 2 individer.



1:a graden: Kan forma en existerande eld, flytta den åt vilken håll som helst i luften, ändra riktning på den, få den att brinna intensivare (1T6 extra i skada), utöka dess volym eller helt kväva den. Kan få området inom räckvidden att bli varmare. Med varmare menas upp till 20°C varmare.
2:a graden: Kan frammana eld och blixtar ur tomma intet, fästa den på föremål eller få föremål och varelser att bli immuna mot eld. Kan även få föremål att bli så pass varma att de bränns.
3:e graden: Kan få icke brännbara material att brinna, skapa intelligenta eldvarelser som utför magikerns kommando eller smälta järnföremål.
ur det jag tänkt att det ska bli said:
ELD/VÄRME (SV 3)
Räckvidd: FV meter
Varaktighet: FV SR



1:a graden: Forma rök, Kyla/Värma, Tända/Släcka.
2:a graden: Kan forma en existerande eld, flytta den åt vilken håll som helst i luften, ändra riktning på den, få den att brinna intensivare (1T6 extra i skada), utöka dess volym eller helt kväva den. Kan få området inom räckvidden att bli varmare. Med varmare menas upp till 20°C varmare.
3:a graden: Kan frammana eld och blixtar ur tomma intet, fästa den på föremål eller få föremål och varelser att bli immuna mot eld. Kan även få föremål att bli så pass varma att de bränns.
4:e graden: Kan få icke brännbara material att brinna, skapa intelligenta eldvarelser som utför magikerns kommando eller smälta järnföremål.
5:e graden: Varför behöver man utföra ritualer?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Varför ska man utföra en besvärjelse som en ritual?
Tills vidare så kan jag åtminstone svara på det här. Jag var tidigt inne på att samköra ritualer med besvärjelser då de nästan är identiska från konstruktion. Ritualer har en tendens att ta lång tid men i gengäld vara väldigt kraftfulla på ett eller annat sätt. Den första idén om vad man skulle kunna göra med ritualer fick jag i Magikerns Handbok (den gröna till 91:an) och jag tog det vidare till att man genom en ritual kunde "hoppa upp" steg i varaktighetstabellen och räckviddstabellen, då det ändå lägger in en nästan ny aspekt till magi.
Kanske inte det bästa exemplet, men en ritualexplosion skulle kunna göra magikern till en vandrande belägringsmaskin. Det var också en lösning till ifall man villa frammana sina element längre än FV SR.
Numera kan spelaren kort och gott deklarera att han vill lägga en ritual, det tar längre tid och varje Effektgrad tillåter att man hoppar ett steg i dessa tabeller (man kunde balansera ut effektgraderna genom att ex höja varaktigheten och sänka varaktigheten). Till det så lade jag den numera ganska onödiga färdigheten Ritualkonst, och CL på besvärjelsen ökade med dess FV så länge det var en ritual. Dessutom kunde man köra med en del rekvisita (enligt Magikerns Handbok) mest för stämningens skull.

Ett alternativ för dig blir väl att man tillåts använda effekten från en grad ovan med ritual eller så kan man både ha en +1, +2 och en +3 ritual, kanske några minuter, några timmar respektive en dag i tidsförbrukning och om man använder rekvisita (parafernalia kanske det heter) så kanske högre ritualer kräver häftigare/ovanligare rekvisita. Har du annars andra sätt att ändra på varaktighet eller räckvidd för det finns väl ingen anledning att det ska vara skrivet i sten?

Förresten, har du fått tillfälle att speltesta ditt magisystem med dina besvärjelser?
Vad är de största fördelarna? Lättare att hålla reda på dem och kanske bättre spelarkontroll då nivåerna verkar vara exempel på vad man kan göra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Har du annars andra sätt att ändra på varaktighet eller räckvidd för det finns väl ingen anledning att det ska vara skrivet i sten?"
Lägger man till en grad till besvärjelsen, så kan man...
...påverka ytterligare 10 PSY vid mentala besvärjelser (10 PSY i grund - PSY mot PSY-slag är borttagna).
...påverka ytterligare 10 FYS vid fysiska (transformerande) besvärjelser (10 FYS i grund).
...höja räckvidden ett snäpp.
...höja varaktigheten ett snäpp.
...addera 1T6 till skadan.
...addera fler effekter till besvärjelsen.

Tanken är att räckvidden och varaktigheten i grund ska vara låga, så att man vill spendera lite PSY-poäng för att få en vettig besvärjelse. Jag får se först. Måste balansera allting först, när jag har fått det klart. Kan tyckas att det går åt en hel del PSY-poäng för en besvärjelse, vilket är meningen. Jag har ändrat så att alla har 30 PSY-poäng (och kroppspoäng) och att man återhämtar sig mycket snabbare. Har gjort så delvis för att det ska bli enklare att införa (skade- och) utmattningsregler.

<table width="300"><tr><td align="center"><table><tr><td>Räckvidd</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">Personlig</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">Beröring</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV meter</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV×10 meter</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">Synhåll</td></tr></table></td><td align="center"><table><tr><td>Varaktighet</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">Omedelbar</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV minuter</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV timmar</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV dagar</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">FV veckor</td></tr></table></td></tr></table>
Uhm, när jag kollade i mina anteckningar kring räckvidd och varaktighet, så såg jag att jag kluddrat dit något om att en ritual kan lägga till ytterligare en grad i räckvidd och varaktighet, nämligen "av magikern känd plats eller person" samt "permanent räckvidd". Ritualer ger också chansen att använda parafernalia för att minska PSY-kostnaden. Så när jag läser det så ser jag framför mig personer som kan göra voodoodockor, göra astralvandringar, skapa en vandöd tjänare, fjärrkommunicera, göra för evigt flammande svärd med mera. Tanken är väl att man även ska använda ritualer för att skapa magiska föremål. Attans, att jag glömt det. :gremblush:

Det är väl därför som jag inte nämnt det som besvärjelsens fjärde grad. Jag hade tänkt att ha en egen rubrik som förklarade hur det funkade generellt för alla besvärjelser. Och man ska kunna köpa mer minimagi till magikern, så att baka in det i en specifik besvärjelse fungerar inte. Det är väl därför som jag bara delat in besvärjelserna i tre (fyra) grader. Så då kommer jag nog att köra på att en besvärjelse alltid minst kostar lika många PSY-poäng som Skolvärdet. Tack för det, Johan K. :gremsmile:

"Förresten, har du fått tillfälle att speltesta ditt magisystem med dina besvärjelser?"
Tyvärr inte. Jag har några individer som anmält intresse för speltestning. Jag skulle vilja testa det här systemet på minst 3 olika spelgrupper innan jag är någorlunda nöjd och det ska jag nog kunna skrapa ihop. För speltest innebär också att jag kan utöka exemplen i de olika besvärjelser, då personer kommer att hitta på nya effekter. Helst skulle jag vilja spela en magikerkampanj för just detta syfte.

/Han som kan nämna att Psyke begränsar antalet PSY-poäng som man kan spendera på en besvärjelse
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Den femte graden i besvärjelsen är ritualer, men jag har knappt någon användningsområde för ritualer. Varför ska man utföra en besvärjelse som en ritual?
Jag kanske har skrivit detta förut, men någonstans i magireglerna till DoD m/ä står att en ritual kan läras in som en vanlig besvärjelse med dubbla skolvärdet. Spinner man vidare på tanken så kommer man fram till att man kan
- dubbla sitt FV i en vanlig besvärjelse genom att genomföra den som en ritual (genom att noggrannt förbereda besvärjelsen och koncentrera sig under lång tid underlättas läggandet)
- lägga en vanlig besvärjelse kvick (utan förberedelsetid) med halverat FV (riktigt skickliga magiker kan slänga iväg kraftfulla besvärjelser "från höften")
etc. etc.

En pellejöns kommer alltså att behöva koncentrera sig i timmar samtidigt som en randig anka sakta grillas över en eld bestående av persilja, salvia, rosmarin och timjan bara för att kunna frammana en låga i änden av en pinne, medan Ärkemagikern Ärland frammanar demoner med en fingerknäppning.

Detta alltså mot bakgrund av ritualbegreppet som det presenteras i DoD m/ä, dvs. som ett långt och omständligt genomförande av en besvärjelse. I dina regler verkar ritualer vara något annat, eller?

Dewil
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Lägger man till en grad till besvärjelsen, så kan man...
...påverka ytterligare 10 PSY vid mentala besvärjelser (10 PSY i grund - PSY mot PSY-slag är borttagna).
...påverka ytterligare 10 FYS vid fysiska (transformerande) besvärjelser (10 FYS i grund).
...höja räckvidden ett snäpp.
...höja varaktigheten ett snäpp.
...addera 1T6 till skadan.
...addera fler effekter till besvärjelsen.

Det här fick mig att komma in på tankarna "hur kan man ändra på sitt sätt att lägga magi". Det hela leder vidare till frågan: "vilka komponenter består besvärjande av (för dig)"? Standard är väl koncentration, tala någon ramsa och svängande med armar eller stav. Sen kan man lägga till komponenter med magikerns syn (synhåll är typiskt en, men beröring som är en lägre nivå, måste magikern se då?), kan man lägga magi och vara blind men få det svårare, eller kan man påverka sitt offer lättare om man har en ögonkontakt.

Varianter som jag har är Rörelse, vilket går från "dansande" till att sakna armar eller vara bakbunden. Syn, från ögonkontakt/stirrande till magi-som-blind eller lägga på okända platser som inuti folk, bakom hus. Ljud från att sång/skrik/högt mässande till inget ljud alls. Magi, från att magiflödet från besvärjelsen kan kännas på långa avstånd eller inte alls. Tid, från att lägga kvickt till dubbla tiden (bara aktuellt i strid).

Ännu fler varianter vore intressant, men frågan går vidare till: "Har du stöd för något liknande? Om inte, är det intressant i ditt system?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Har du stöd för något liknande? Om inte, är det intressant i ditt system?"
Jag har fortfarande magiskolor och har delat in lite frammaningssätt i skolorna. Elementarmagi, animism och nekromanti frammanas med kraftord och gester. Jag har inte kommit på något annat sätt än så länge.

Drakmagi - Föreställelse (tänkande)
Illusionism - Hypnos
Mentalism - Fokusering (koncentration) - Tänk Akiro Magiker i Conan
Häxkonster - Brygder
Shamanism - Försätta i trans
Symbolism - Symboler (rita de i luften om så behövas). Symbolerna "ryter" när de aktiveras
Alver - Dansar/sjunger fram magin

Förutom det så kommer jag att skriva hela magikapitlet som en berättelse där en ärkemagiker lär upp en lärling. Jag kommer att ge lite förslag på hur magiker tänker när de frammanar magi. Här är ett litet utdrag från ett avsnitt om om minimagi som jag skrev idag (eller "trick" som jag kallar det).

<div style="padding: 0em 3em">"Även om du med lätthet kan gå fram och hämta ett vinglas, så kommer du när du blivit mer erfaren att instinktivt använda dig av magi. Det blir din förlängda arm. Det är likadant om du vill öppna en dörr eller om du skulle vilja svalka dig en varm sommardag. Magin underlättar din vardag. Många använder det också för att ge en bättre visuell effekt när de hanterar magin. Allmogen gör i regel stora ögon, även när du använder dessa enkla trick."</div>
/Han som saknar ett bra ord för ickemagiker, så det fick bli "allmogen"
 
Top