Nekromanti Ingående diskussion, regelmakare emellan

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
The Dark Spire

Jag tar gärna emot all respons jag kan få på projektet The Dark Spire. Däremot kan jag tyvärr inte skicka det till dig, men det finns tillgängligt för nedladdning på följande sida: <A HREF="http://www16.brinkster.com/darkspire/resources2.html">Core Downloads</A>.

Tack på förhand, och så fort jag kommer bort från Karlskrona för helgen ska jag ta en titt på ditt projekt med.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Jag vill ha ett ord med i laget!

Ja, jag både ÄR med och HÅLLER med. Just nu håller jag på med ett annat projekt också, som är inspirerat av Phantasy Star-spelen till Sega, men ändå förändrar allting ganska mycket. Jag är ju mest intresserad av fantasy, och har lite svårt för high tech, men i det här projektet (Shadows of Darkworld, aka SoD) ska jag låta det vara på en riktigt låg nivå, inga jätterealistiska regler eller annat bjäfs...här ska det bara vara ett trevligt scifi-spel med rätt känsla. Dock lär det bli level-baserat, vilket direkt ger en betoning på "spel" framför "roll". Men det ska nog gå bra, det med...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Jag vill ha ett ord med i laget!

Först och främst var det ingen negativ kritik om nån nu tog detså.

När det gäller regler i allmänhet så föredrar jag enkla regler ja. Karaktärsskapandet får gärna ta hur lång tid som helst och andra regler som inte används under spelmöten också men under spelens gång ser jag gärna att de är så lätta och snabba som möjligt. Sen måste de passa världen också. Heroiska system i skitigt och kallt cyberpunk vill jag inte ha.

Jag har själv gjort 3 rollspel och de två som blev klara var de där jag börjademed världen, inte nödvändigtvis klar på papper utan i huvudet. När jag började med regler då tog det tvärstopp efter ett tag. Jag tycker det är ganska kul att skriva men att skriva tabeller och regelexempel tog död på min lust. Däremot i själva skrivarfasen brukar det bli lite i taget, research, värld och regler tillsammans allt eftersom jag kom på nya ideer. Värst var det när ideerna kom i sådan drös att man knappt han skriva ner dem. Däremot har bara ett av spelen "publicerats" och det skulle inte kunna kallas färdigt rollspel i dagens läge.

Nu som de flesta har jag en hel del ideer om nya rollspel som just nu inte är mer än några anteckningar i anteckningsblock och som väntar på att bli renskrivna, utvecklade och publicerade i det där andra fansinet jag brukar nämna då och då här, Project Breaker.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
skapandet

jag håller på med ett projekt, som kommer att heta Legend. Iden fick jag efter att ha spelat eon1 (med mycket petig, men duktig, SL) och drakar och demoner (med en bra SL som dock tycker att regler... äh det är väl inte så viktigt!).
dessa mycket stora skillnader i spelsätt fick mig att vilja kombinera dem på ett bra sätt, med regler som är effektiva och realistiska men som ändå inte tar allt för lång tid, tillsammans med en spelvärld som är utformat i s.k. klassisk fantasy, dock inte lika överdriven som dod.

jag hade ju redan min ide av en spelvärld i huvudet, och en hyfsat regelide (som jag arbetat på mest).

Min slutsatts av allt babbel är helt enkelt att jag tror att man måste ha en ide till hela rollspelet klart innan man börjar med det, annars kan ialla fall inte jag arbeta vidare.
Därför föds spelvärlden och regelsystemet samtidigt, och utvecklas samtidigt, även om regelsystemet mer konkret tenderar att utarbetas konkret på papperet först.


Smite my cheek, and I will smash yours
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: skapandet

Det är kanske jag som har lite knäppa idéer då...Visst jag har idéer även till regelsystemet men det är ändå världen som kommer ner på papper först.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: skapandet

Alla arbetar på olika sätt. För mig är det både världen och systemet som kommer ner på papper, samtidigt. Dock bara till viss del, och sen arbetar jag växelvis med världen och systemet. Det beror på humöret. Har man gott om fantasi en dag, blir det världen, annars blir det systemet. Ibland blir det ingenting. Och ibland blir det ett spel till. *skrattar*

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: skapandet

=)...Jo det stämmer givetvis.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Re: Konstruktionsordning

Jag tror att det helt och hallet beror pa spelet i sig. När jag skrivet ett spel byggs det först och främst upp kring ett grundkoncept i form av kampanjvärld och stämning. Egentligen gar nog skalan som följer:

1) Skriva nagra korta detaljer om det som är extra viktigt samt rubriker rörande övriga fenomen.

2) Göra mer detaljerade beskrivningar av det mest viktiga samt försöka konceptualisera världen och göra den konsekvent.

3) Börja tänka pa själva "spel" delen i rollspelet i form av karaktärsmöjligheter, diverse värden (ex. Socialniva, Kast el. dyl.) som direkt aterspeglar världens stämning. Samtidigt är det behändigt att verifiera samma saker i kampanjvärlden. Sa, när man skriver om de mer sociala bitarna kan man helt enkelt göra regelsystemet för karaktärsgenererande samtidigt.

4) Försöka göra färdigt sa mycket som möjligt av världen och sedan börja med reglerna.

5) Fila pa bade regler och kampanjvärld till det yttersta.

6) Slänga spelet i papperskorgen efter 5 ar för att det inte uppfyller alla ens egna krav :)

7) Börja om pa punkt 1...


Som en sammanfattning säger jag bara att den metod som passat mig bäst är en blandning av Daniel och Krilles bada förslag/metoder. Helt enkelt att först och främst arbeta pa kampanjvärlden men samtidigt ha reglerna i atanke sa att det blir lättare att göra dem i ett senare skede.
 
Top