Jag håller på med liknande kampanj, och jag har valt att låta rollpersonerna drabba samman med ett antal av Ondingens hejdukar av en annan anledning än DSVU, och stöta på ledtrådar i hejdukarnas handlande, kontakter eller tillhörigheter.
Tex en korrumperad handelsman som smugglar vapen åt Ondingen, eller en maktlysten greve som hoppas öka sin makt genom att vara på den vinnande sidan och därför manipulerar senaten att skicka trupper åt fel håll, eller domedagskulten som lönnmördar de som de anser vara ett hot mot Ondingens planer.
Varje hejduk blir en källa till ett deläventyr i kampanjen, och efter varje sådant har spelarna lite mer av pusslet.
Sen mixar jag in äventyr som inte alls har med plotten (eller åtminstone Ondingen) att göra också, och ibland så ger jag pusselbitar på andra sätt också.
Det kräver dock att man planerar för en ganska lång kampanj, och gör en hel del föreberedelser som kanske aldrig används. Jag gillar att ha många hejdukar, fler än jag tror jag behöver, och låta spelarna välja (medvetet eller omedvetet) vilka de följer upp. De som spelarna inte har möjlighet att följa upp får de kanske höra om som rykten eller nyheter. Eftersom det är en förberedd äventyrsdé finns det gott om detaljer om spelarna väljer att göra detektivarbete för att i efterhand ta reda på vad som hände.
Hoppas det hjälper!