Nekromanti Information om resar och svartalfer?

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Hej på er,

Jag funderar lite på hur man trovärdigt kan låta någon spela rese eller svartalf när man själv som spelledare knappt vet något om dem. Styckena om dem i spelarboken är mycket korta, även om man räknar in beskrivningarna av rasernas egna särdrag. Att resarna skall vara lite halvmystiska och konstiga är jag med på, men det är väl inte som om en rese vandrar ut ur skogen med minnesförlust, eller? Vet inte resen själv varifrån hen kommer?

Detsamma gäller svartalfer, som förvisso beskrivs på lite olika ställen i grundboken men då i relation till t.ex. Tistla Fästa och svartalfsstammen där. Varifrån svartalferna kommer, vad de tror på, hur ser deras samhällen ut, vad är deras relation till Davokar osv? Allt detta är, precis som för resarna, väldigt otydligt.

Har jag missat något i grundboken? Finns det mer info om dessa raser i Kopparkronan respektive Väktarens Vrede? Annars kommer jag nog ha svårt att låta mina spelare porträttera resar och svartalfer innan det finns mer information (t.ex. i den kommande spelarboken).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det finns mer detaljer om deras ursprung i Väktarens Vrede.
Vill inte spoila för ev. spelare här dock. :)

Det finns även en annan mer vild svartalfsstam beskriven i Kopparkronan. Även den skönlitterära boken "Den Eviga Nattens Riddare" har en del info om framförallt svartalfer.

Själv har jag inte så mycket problem med svartalferna, men håller med om att resarna och bortbytingarna är lite luddiga.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Bortbytingar tycker jag inte är så svåra att hantera då det är en del av deras arv att inte veta sitt sanna ursprung, att inte veta varför de blev bortbytta, inte känna till sina biologiska (?) föräldrar osv. Samtidigt har de vuxit upp i ett människosamhälle som alla känner till. Så även om de är lite luddiga så känns det också som om de *ska* vara det, även inför sig själv.

Tack för infon om svartalferna. Då är det bara resarnas uppfattning av/kunskap om sig själva som jag saknar för att känna att jag kan ge spelare det de behöver.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag håller med om att släktenas beskrivningar är lite diffusa. Och tyvärr får man inte mycket till hjälp rent grafiskt heller. Men i "Den Eviga Nattens Riddare", den skönlitterära romanen, ges en ganska tydlig bild över svarfalfernas status och manér. Den är läsvärd ändå, just för att man lättare får uppleva värden ur ett förstapersonsperspektiv, så att säga, och inte bara genom fakta och beskrivningar i regelböcker,
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
holmstrom;n80742 said:
Att resarna skall vara lite halvmystiska och konstiga är jag med på, men det är väl inte som om en rese vandrar ut ur skogen med minnesförlust, eller? Vet inte resen själv varifrån hen kommer?
Precis så har jag tolkat det, Resen är ett oskrivet blad som inte ens själv känner till sitt ursprung.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Sopbil;n80758 said:
Precis så har jag tolkat det, Resen är ett oskrivet blad som inte ens själv känner till sitt ursprung.
Det finns mer om detta i Väktarens Vrede som sagt. jag har bara skummat lite text men får definitivt intrycket att Resar inte känner till sitt eget ursprung eller tidigare liv. Ungefär som att vandra ut ur skogen med minnesförlust.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Det är exakt det som händer med resar. De saknar minne och identitet när de kliver ut ur skogen, och det är upp till ambrierna (eller någon annan) att "adoptera" dem, ge dem en identitet och visa hur världen fungerar.
I Väktarens Vrede finns också beksrivet svatalfsstammen Karabbadokk som lever en timmes ritt öster om Tistla Fäste.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ydram;n81174 said:
Och jag tycker fortfarande resar borde ha horn...

Så det så!
Monstruöst särdrag: Behornad. Klart! :)
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Ni som är spelledare, se rutan på sidan 148 i Väktarens Vrede. Men håll det som står där för er själva tills rätt tillfälle uppstår att avslöja det för spelarna ... ;-)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Spoilers Väktarens Vrede

Gillade verkligen infon i rutan på 148. Snyggt gjort :)
Fråga bara: Svartalferna, hur kommer de då till världen? Hittas de i skogen också eller föds de av andra Svartalfer? Och sedan är det bara vissa som går det ödet till mötes?
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Ydram;n83041 said:
Spoilers Väktarens Vrede

Gillade verkligen infon i rutan på 148. Snyggt gjort :)
Fråga bara: Svartalferna, hur kommer de då till världen? Hittas de i skogen också eller föds de av andra Svartalfer? Och sedan är det bara vissa som går det ödet till mötes?
Njae ... Jag vågar nog säga att de ägnar sig åt köttsligt umgänge, även om jag aldrig har kikat in i en svartalfshydda efter mörkrets inbrott ... :)
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Jag kommer inte köpa Väktarnes Vrede riktigt än, men är väldigt nyfiken på vad det står i den där rutan. Någon som vill summera? Självklart med STOR SPOILERVARNING.
 
Top