Nekromanti Införskaffa vad ?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Var i spelbutiken idag och de hade bara Monsters Manual där, så den har jag införskaffat. Frågan är nu vad jag härnäst behöver. Players handbook är nog ett krav ;)
Dock så har jag en begränsad budget, och frågan är hur svårt livet blir utan Dungeonmasters Guide ?

Så frågan är, vila av dessa kombinationer ska jag införskaffa för att sätta igång och spela ?

1. Players handbook Dungeonmasters guide.
2. Players handbook Dungeonmasters screen 3rd ed Dragon för lite inspiration.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Alternativ 4

1. Köp PHB
2. Ladda ner SRD:n från opengamingfoundation.org
3. Använd denna kombo tills du har råd att köpa DMG:n

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Nu är inte jag världens mest genomsnittliga D&D-spelare, men för min del kommer knappast DMG göra särskilt stor nytta. Det är egentligen bara en stor kasse magiska föremål och annat helt meningslöst.

DMG gör bara nytta så länge du tänker spela ren fantasy - annars är den egentligen bara skräp så länge du redan har den erfarenhet som krävs för att vara SL.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Nu är inte jag världens mest genomsnittliga D&D-spelare, men för min del kommer knappast DMG göra särskilt stor nytta. Det är egentligen bara en stor kasse magiska föremål och annat helt meningslöst."

Nu har jag i och för sig inte fått mina böcker ännu och sitter här med endast Monster Manual, och i den refereras det hela tiden till regler som finns i Gamemasters guide, så något måste den väl innehålla mer än bara magiska föremål osv ?

Den Dungeonmasters guide jag har till 2nd Ed är dock vad jag minns inte mycket mer än en beskrivning av hur man spelleder och en hög med magiska föremål.

Den Gamemasters guide jag har till Alternity är mycket bra då den dels innehåller en del regler som spelarna inte ska behöva bry sig om, samt innehåller en massa bra tips om alternativa sätt att använda reglerna plus en hel del utökningar av reglerna till Alternity.

Jag hoppas att WoTC har skapat en Gamemasters guide som ligger närmare den senare än den första av de två jag beskrev. :)

Att den sedan kanske inte uppskattas av varje SL är väl en annan sak.

"DMG gör bara nytta så länge du tänker spela ren fantasy - annars är den egentligen bara skräp så länge du redan har den erfarenhet som krävs för att vara SL."

Erfarenheten saknas inte, men om den innehåller regler som behövs för spelandet så kan den vara bra att ha.

Ursäkta om detta inlägg fick en liten besserwisser ton. Det var inte meningen.
Hoppas du inte tar illa upp av inlägget. :)



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
DMG innehåller _ganska_ så nödvändiga regler angående utdelning av erfarenhet och andra saker. Visst klarar man sig utan den (man klarar sig utan Monster Manual också), men den är bra att ha, både för regler och annat och som inspiration.

-R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tycker den behövs.. iaf en per spelgrupp, inte som vi som har TRE... :o)

DMG gör bara nytta så länge du tänker spela ren fantasy
Javisst.. reglerna för laservapen och automatvapen är jätte nyttiga i en ren fantasy kampanj? /images/icons/wink.gif

Men att kalla den meningslös? :

Förklaringarna på alla special förmågor tycker jag också är bra, det kan göra saker lite klarare... De magiska föremålen kan ju också vara bra om man som de felsta d&d spelare, spelar fantasy... Trots allt är det ju ett fantasy spel...

Alla kanske inte behöver den, men om man är ny till spelet så kan det nog vara en bra bok för spelledaren, den innehåller massor av bra tips till hur man gör med encounters och hur man gör äventyr...

Visst äventyrs tipsen behöver inte en erfaren spelledare... men jag läste allt ändå, man kan ju faktiskt lära sig något nytt..


Nåja, det är en bra bok, den håller standarden och den innehåller saker de flesta d&d spelare kommer att behöva förr eller senare...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alternativ 4

Och vad betyder punkt 1&2 på ren svenska, sådan som man lär sig i skolan?

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jo...

...såhär blir det:

1. Köp Dungeons&Dragons Player's Handbook
2. Gå till webbsajten openagamingfoundation.org och ladda hem grundbulten i d20 Open Gaming Movement, som alltså är gratis och som är i stort sett D&D utan några D&D-loggor. Den innehåller nästan allt från Player's Handbook, och en hel del från Dungeon Master's Guide. En del är utelämnat förstås, och det är därför man behöver Player's Handbook.
3. Köp Dungeon Master's Guide när du får råd.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top